ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

نامه رئیس سابق دانشگاه تهران به روحانی

نظام آموزشی ج. اسلامی

نا کارآمد است و باید زیر و رو شود! 
 
 
 
 

دکتر غلامعلی افروز رئیس اسبق دانشگاه تهران و رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران با نوشتن نامه ای خطاب به حسن روحانی آسیب های اجتماعی و مشکلات پیش روی دانش آموزان و دانشجویان را همراه راهکارهایی برای برون رفت از این مشکلات نوشت. در این نامه آمده است:

 

بیش از70 درصد از بزهکاران اجتماعی (گروه سنی زیر 18 سال) مقیم کانون‏های اصلاح و تربیت سازمان زندان‏ها، واماندگان تحصیلی از نظام رسمی تعلیم و تربیت کشور می‏باشند! بسیاری از ایشان از دوره راهنمایی ( دوره اول متوسطه) دچار افُت یا واماندگی تحصیلی شده‏اند.

پژوهش های مستند انجام شده در دو دهه گذشته بیانگر آنست که ریشه اصلی واماندگی تحصیلی را می‏بایست در عدم تناسب ظرفیت هوشی درصد قابل توجهی از نوجوانان با ضریب دشواری محتوای دروس مدارس جستجو نمود. بدون تردید بزهکاران نوجوان هزینه‏های فوق‏العاده‏ای را بر کشور تحمیل می‏نمایند. شایسته است؛ کتاب‏های درسی اساساً کاربردی مهارتی، فرهنگ محور و خّلاق‏پرور بوده و متناسب با ظرفیت هوشی جمعیت دانش‏آموزی جامعه با ضریب هوشی متوسط باشد.

نکته بسیار مهم دیگر، تضییع ناخواسته حقوق عاطفی و اجتماعی اکثریت دانش‏آموزان پسر دبستانی در کشور ماست!

بچه‏ها بسیاری از مقررات انضباطی و آئین تعاملات اجتماعی را مستقیم و غیرمستقیم در دبستان تجربه می‏نمایند. بسیاری از نگرش‏های و بازخوردهای اجتماعی کودکان در دبستان شکل گرفته و یا تکوین می‏یابد.

شایسته آن است که دانش‏آموزان دوره متوسطه نظری فقط در یک رشته عمومی، کاربردی، مهارت محور، فرهنگ محور و خّلاق‏پرور تحصیل نمایند، چرا که ادامه وضعیت موجود، یعنی وجود رشته‏های ریاضی- فیزیک، تجربی و علوم انسانی (یعنی همان رشته‏های ریاضی، طبیعی و ادبی سابق) ریشه در دیدگاه‏های قدیمی حدود 80 سال پیش دارد که پایه تحصیلی در ایران ششم ابتدایی بود و در کل کشور فقط حدود 213 نفر دیپلمه بود! اما امروزه که پایه تحصیلی در کشور در حدود لیسانس می‏باشد، دیگر تخصصی باقی ماندن دوره دوم متوسطه هیچ توجیه علمی، منطقی و عقلانی جهان شمول ندارد! تقریباً در همه کشورهای رشد یافته جهان دانش‏آموزان دبیرستانی در دوره‏های نظری عموماً در یک رشته عمومی با ضرایب درسی متنوع تحصیل نموده و فقط یک نوع دیپلم عمومی و اساساً کاربردی دریافت می‏دارند و در هر رشته‏ای که مایل باشند و مستعد می‏توانند در دانشگاه ادامه تحصیل بدهند. بدیهی است دانشگاه‏های معتبر جهان دیپلمه‏های علوم انسانی کشورمان را بدون توجه به رشته تحصیلی دبیرستانی ایشان در دوره دوم متوسطه، دیپلمه دبیرستانی تلّقی نموده و در صورت هوشمندی و توانایی لازم آنها برای رشته‏های پیراپزشکی و پزشکی، مهندسی و کشاورزی و ... می‏پذیرند.

خوشبختانه اخیراً دانشگاه علوم پزشکی تهران با پذیرش بدون آزمون نفرات اول المپیاد علوم انسانی در رشته پزشکی که با موفقیت چشمگیر در این رشته تحصیلی می‏نمایند بر همین معنا تأکید نمودند که ملاک تحصیلی در رشته‏های دانشگاهی علاقه، انگیزه، هوش و استعداد است و نه صرف رشته تحصیلی آنها در دوره دوم متوسطه آن هم با وضعیت نه چندان مطلوب.

یقیناً با اصلاح اساسی دوره دوم متوسطه دیگر به کلاس‏ها و دکان های تجاری و مراکز تست‏زنی و کنکورگری که نظام آموزشی کشور بخصوص دوره متوسطه را از درون سست نموده و اقتدار عاطفی معلمان را تضعیف می‏نماید و در بسیاری از موارد خانواده‏ها را مضطرب و با فشارهای روانی و اقتصادی مواجه می‏کند نیازی نخواهد بود. چراکه در طراحی سؤالات کنکور سراسری هیچ سوالی خارج از محتوای کتاب‏های آموزشگاهی مطرح نمی‏شود و مسلماً معلمان دبیرستان‏ها می‏توانند به شایستگی محتوای کتاب‏های درسی را به دانش‏آموزان بیاموزند.

شایسته و بایسته است که یک وزارتخانه قوی و مقتدر بنام وزارت خانواده با هدف واندیشه پاسداری از قداست و استحکام خانواده ایجاد گردد. بدون تردید وزارت خانواده می‏تواند با فراهم نمودن زمینه‏های فرهنگی، اجتماعی و حمایتی ازدواج به هنگام جوانان با رویکرد انتخاب دقیق و عروسی آسان، طراحی و برنامه‏ریزی دوره‏های آموزشی دانش‏افزایی زوج‏های جوان با هدف افزایش رضامندی زناشویی و پیشگیری از همسرگریزی، جدایی و طلاق، طراحی و مدیریت و هماهنگی خدمات تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، طراحی و تدوین برنامه‏های حمایتی و نظارتی ویژه خانواده‏های آسیب دیده و حمایت‏طلب با استفاده از صاحبنظران متخّصّص و مجرب و بهره‏مندی ازامکانات همه وزارتخانه‏ها و سازمان‏ها به ویژه تشکیلات دفتر امور زنان وابسته به ریاست جمهوری و نظایر آن نقش فوق العاده کلیدی در ارتقای فرهنگ کشور داشته باشد.

متن کامل این نامه را می توانید از طریق این لینک مطالعه کنید:

 

پیک نت 24 دی

 
 

اشتراک گذاری: