ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه با علی یونسی

اصل حاکمیت نمی خواهد

وضع به گذشته باز گردد! 
 
 
 
 

علی یونسی، وزیر دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی که پس از افشای قتل های زنجیره ای در دولت خاتمی وزیر اطلاعات شد، در گفتگو با روزنامه فرهیختگان از فعال شدن دستگاه های امنیتی موازی ابراز نگرانی کرد و آن را برای امنیت ملی کشور خطرناک دانست.

یونسی گفت: حکایت فعالیت‌های موازی اطلاعاتی «مثل خلبانی است که امنیت هواپیما را عهده دار باشــد و از سوی دو برج مراقبت فرمان بگیرد در حالی که باید نظارت از یک برج مراقبت باشد. سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی مختلف در جمهوری اسلامی در محدوده کار خودشان مطابق قانون اختیار دارند و این مشمول همه سازمان‌های نظامی اطلاعاتی است، اما نباید در کار وزارت اطلاعات دخالت کنند و وزارت اطلاعات هم نباید در کار آنها دخالت کند. امنیت ملی، خارج از محدوده‌های نظامــی و انتظامی صد درصد در اختیار وزارت اطلاعات است.

محمود علوی وزیر اطلاعات رئیس شورای هماهنگی  سازمان های اطلاعاتی- امنیتی است، و اگر همه به قانون تن دهند، از موازی کاری جلوگیری می‌شود.

وزارت اطلاعات فقط هدفش امنیت نظام نیست؛ بلکه مسئول امنیت مردم هم هست و نباید هیچ استثنایی هم برای هیچ کس قائل شود و مسلمان و غیرمسلمان عضو هر حزب و گروه که باشد همین که ایرانی است وزارت اطلاعات باید در تامین امنیت همه آنها مساوی عمل کند تا اعتماد عمومی جلب شود.

درباره سه هدف مردم در دادن رای به حسن روحانی نیز یونسی گفت:

حل  مشکل هسته‌ای، بهبود وضع اقتصادی و باز شدن فضای سیاسی اجتماعی و به طور مشخص رفع مساله محصورین به طور نسبی محقق شده است. در خصوص روند پیگیری مساله هسته‌ای در مدت ۱۰۰ روز دولت توانست وضع گذشته را متوقف کند و دیوار سخت تحریم را ترک بیندازد و شرایط را تغییر دهد. در حوزه اقتصادی امید ایجاد شده و  نرخ تورم رو به تنزل است و در زمینه کسب و کار هم شرایط بهتر شده است. همچنین در مورد فضای باز سیاسی اجتماعی هم این اتفاق به طور نسبی افتاده است و کامل‌تر هم می‌شود. برای نمونه درباره باز شدن فضای سیاسی اجتماعی قبلا اسامی برخی از آقایان شاخص اصلاح طلب را نمی‌توانستید ببرید.

البته درباره آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر نباید عجله کرد. فضا هنوز به آن اطمینان نرسیده است و این مساله تابع شرایط کلان است. یعنی باید  فضای جامعه به گونه‌ای باشــد که هیچ کس احساس نگرانی نکند. نه حکومت و نه دولت احساس نگرانی نکنند، و گذشت زمان این را  ثابت می‌کند. به هر حال مراحل باز شدن فضای اجتماعی - سیاسی زمان می‌برد.

البته بخش هائی در حاکمیت به شدت در برابر تحقق این امر مقاومت می‌کنند که وضع را به گذشته برگردانند، اما این امر برگشت ناپذیر است. ممکن است شتاب آن را کند کنند اما امکان توقف کامل آن ممکن نیست. چون اصل حاکمیت آن را نمی‌خواهد،  مردم هم آن را نمی‌خواهند.

مشروح این مصاحبه را می توانید از روی لینک زیر بخوانید:

 

 

پیک نت 24 دی

 
 

اشتراک گذاری: