ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

حسن روحانی در اهواز:

اجرای توافق ژنو

از چند روز دیگر آغاز می شود 
 
 
 
 

حسن روحانی رئیس جمهور، روز گذشته پس از تاخیری چند ساعته وارد اهواز شد. دلیل این تاخیر مه آلود بودن هوا و نا مساعد بودن پرواز هواپیما اعلام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی در اجتماع مردم خوزستان در مصلای اهواز گفت:

ما در شرایط هجرت هستیم. هجرت از شرایط رکودی و تورم و گرانی و بیکاری به شرایط اشتغال و مطلوب. ما مصمم به هجرتیم. هجرت از شرایطی که از شأن ملت بزرگ ایران نیست، هجرت از جامعه‌ای است که دیگران برای ما شکاف ایجاد کردند، به یک جامعه متحد.

تا چند روز دیگر توافق ژنو اجرایی خواهد شد، توافق ژنو یعنی تسلیم قدرت‌های بزرگ در برابر ملت ایران و شکستن دیوار تحریم.

برای احیای کشاورزی استان خوزستان و برای آباد کردن 550 هزار هکتار سرزمین استان به 150 هزار میلیارد تومان بودجه نیازمندیم که این رقم در دولت پیش‌بینی شده است.

ما از طریق صندوق توسعه در طول سه سال آینده همه زمین‌ها را آماده کشت می‌کنیم. در سفر رهبری در حدود 17 سال قبل این برنامه مورد تاکید قرار گرفته و قدم‌هایم هم برداشته شده است که باید تکمیل شود. امروز رییس‌جمهور قول می‌دهد که همه توان دولت برای انجام این پروژه بکار گیرد.

کارون یعنی شریان حیات استان خوزستان،‌ کارون یعنی رودخانه‌ زیبایی‌ها،‌ برای احیای این رودخانه شورای عالی آب دولت تصمیم گرفت از سرشاخه‌های کارون جز برای آب آشامیدنی هیچ اقدام دیگری صورت نگیرد و هر طرح و پروژه‌ای که جزو برنامه بود اکنون متوقف می‌شود. برای احیای کارون باید مانع وارد شدن فاضلاب به این رودخانه شویم. طرح تصفیه شهر اهواز به سرعت پیگیری می‌شود. ما این موضوع در دولت مورد بررسی قرار داده‌ایم و طرح تکمیل این پروژه‌ها را با دادن سرعت لازم در زمانی کوتاه که بعدا اعلام می‌کنم به اتمام می‌رسانیم؛ البته پروژه حل مسأله فاضلاب شهرهای دیگر استان نیز در دستور کار است. آب آشامیدنی اهواز هفته آینده وصل خواهد شد.

برای خرمشهر و آبادان نیز تلاش‌های پیگیری انجام خواهد شد تا در آنجا نیز در زمان کوتاهی این موضوع محقق شود"، از جمله این طرح‌ها، قطار شهری در اهواز و آزاد راه بین بندر امام خمینی و تهران است که باقیمانده آن باید تکمیل شود.

برای آبادانی خرمشهر و آبادان دو طرح مدنظر است که از جمله این طرح‌ها، پاکسازی و لایروبی اروندرود است و ما باید این کار را با توافق دولت عراق به ثمر برسانیم.

در جریان سفر نخست ‌وزیر عراق به تهران به صورت مفصل با ایشان صحبت کردیم و به او گفتیم که یکی از راه‌های مهم برای آبادانی آبادان، خرمشهر، بصره و... پاکسازی و لایروبی اروندرود است و توافق کلی در این زمینه حاصل شده و هم اکنون نیز هیأتی از بغداد در تهران است.

ما تلاش خود را در این مسیر ادامه می‌دهیم تا در اروند رود نه تنها کشتیرانی انجام و آبادانی ایجاد شود بلکه بتوان بخشی از بیکاری که شما به حق برای رفع آن شعار دادید برطرف کنیم.

امروز شرایط منطقه آزاد اروند مناسب نیست، دولت مصمم است که کل آبادان و خرمشهر را به عنوان منطقه آزاد اروند اعلام کند.

طرح‌هایی که اشاره کردم، موجب شکوفایی و حرکت در این استان خواهد شد. طرح اولی که به آن اشاره کردم موجب می‌شود که ظرف سه سال 550 هزار هکتار به همت مردم و تلاش دولت زیر کشت برود و 300 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند.

ما می‌توانیم با اقدامات مؤثر، خوزستان را از شرایط فعلی به شرایط مطلوب برگردانیم. البته در شهرستان‌های دیگر نیز طرح‌های دیگری مورد توجه است که ان‌شاءالله در برنامه‌های مختلف و در رادیو و تلویزیون به عرض ملت ایران خواهیم رساند.

سپس حسن روحانی سخنرانی خود را به زبان عربی ادامه داد و گفت:

خوشحالم که بین شما اقوام و طوایف عرب منطقه، غیور مردان دیار خوزستان هستم. ما شجاعت شما را فراموش نمی‌کنیم. شما شخصیت‌های بزرگی را به تاریخ تقدیم کرده‌اید و همچنین نمادهای ادبی و فرهنگی و دینی همچون دعبل خزایی،‌ ابی نواس و علی بن مهزیار را داشته‌اید.

شکی نیست که شما می‌توانید مشکلاتی که دارید پشت سر بگذارید، مشکلاتی که متأسفانه ایجاد شده است اما مطمئن باشید که ما در دولت جدید به همه آنچه که شما و قومیت‌ها اهمیت می‌دهید،‌ اهمیت خواهیم داد و این متضمن همان شعار ما در دولت جدید است.

خدا را شاکرم که توانسته‌ام به شهر شما بیاییم، شما را زیارت و از چنین فرصت بزرگی استفاده کنیم. ان‌شاءالله بار دیگر به این شهر سفر خواهم کرد و از میزبانی شما متشکرم و دست تک تک شما را با محبت و گرمی می‌فشارم.

 

حاشیه‌های مراسم

*مردم عکس‌هایی از رئیس‌جمهور ، رهبری، هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را به همراه پرچم ایران در دست داشتند.

*همسر حسن روحانی، وی را در این سفر همراهی می‌کند.

* در اولین حضور رییس‌جمهور در جمع مردم اهواز چندین گونی حامی نامه‌ها و مطالبات مردم که به صورت مکتوب درآمده بود، جمع‌آوری شد و در اختیار تیم همراه رییس‌جمهور قرار گرفت.

* گرانی مسکن، وضعیت آب استان و تهیه اقلام خوراکی و بیکاری، آبادانی استان از جمله مطالباتی بود که مردم خوزستان و شهر اهواز در قالب پلاکاردهایی، پیگیری آن را از رئیس دولت درخواست کردند.

* صحبت‌های رییس‌جمهور به زبان عربی در بخش پایانی سخنرانی‌اش با استقبال چشمگیر حاضران مواجه شد. 

پیک نت 25 دی

 
 

اشتراک گذاری: