ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

سخنرانی علی نصیریان در جشنواره تئاتر فجر

تولید و خلاقیت را در سینما

بدهید به خود هنرمندان! 
 
 
 
 

سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روز گذشته (دوشنبه) در کیش آغاز به کار کرد. برجسته ترین سخنران این جشنواره علی نصیریان بود که از بازماندگان چهره های قدر تئاتر و سینمای دهه 40 و 50 پیش از انقلاب است و بازی زیبای او در کنار عزت الله انتظامی در فیلم ماندگار "آقای هالو" از جمله نقش آفرینی های فراموش نشدنی او در سینمای ایران است.

علی نصیریان در سخنرانی خود، متاثر از دیدار هنرمندان با حسن روحانی در تالار رودکی (وحدت) گفت:

جشنواره بین المللی تئاتر فجر یکی از مهمترین اتفاقات تئاتری است که در طول سال رخ می دهد. البته در طول سال جشنواره های مختلفی مثل جشنواره های موضوعی برگزار می شود اما جشنواره تئاتر فجر عصاره و چکیده یک سال فعالیت گروه ها در تئاتر است. سی و دومین سال برگزاری این جشنواره تا جایی که در بضاعت و توانایی بوده به خوبی کار شده است.

ظرفیت خلاقیت گروههای تئاتر، سینما و تلویزیون بسیار بیشتر از چیزی است که ما هم اکنون می بینیم. این استعدادهای خلاق مخصوصا از میان جوانان که انرژی بیشتری دارند در اطراف کشور فعالیت می کنند و من در جشنواره های مختلف که داوری داشته ام این استعدادها را دیده ام که متاسفانه به استمرار نرسیده است.

تئاتر باید حمایت معنوی بشود و در بچه های تئاتر ایجاد انگیزه کنیم چرا که مملکت را دولت ها نمی سازند بلکه ملت ها می سازند و درخواست من این است که کار تولید و خلاقیت را در عرصه هنر چه سینما و چه تئاتر به خود هنرمندان واگذار شود. به طور مثال دولت نباید فیلم تولید کند بلکه باید حمایت کرده و تولید و خلاقیت را به مردم بسپارد.

همه چیز در حال تغییر است، امیدوارم با ورود نیروهای تازه همه چیز تغییر کند. با شرایط اطلاعاتی دنیای امروز از طرق مختلفی می توان کسب دانش و شعور و فهم کرد. هنرمندانی که در شهرستانها هستند باید خودآموزی کنند زیرا ما برای همه آنها استاد نداریم.

هنرمندان آنچه را که راجع به بیان، فن بیان و... است دنبال کنند و کتابهای مرتبط در این زمینه را مطالعه کنند زیرا تئاتر راجع به دیالوگ است.

اگر قرار باشد که تئاتر به سمت خصوصی سازی برود کمپانی ها، بانکها و... باید کمک کنند. منطقه آزاد کیش اولین اسپانسر جدی تئاتر بود و مکان بسیار خوبی هم برای این منظور انتخاب شده زیرا تئاتری ها اغلب از مزایای تئاتر محروم هستند و در این منطقه از ویژگی های خوب آن بهره مند می شوند.

در مراسم افتتاحیه تئاتر فجر؛ علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، حمید شاه آبادی مشاور امور هنری وزرت ارشاد، حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد و وحید لک مدیر امور استانهای جشنواره بین المللی فجر دركنار هنرمندانی چون داود رشیدی، علی نصیریان، فریندخت زاهدی، سیاوش طهمورث، انوشیروان ارجمند، ایرج راد، پری صابری، ستاره اسکندری، اصغر همت، سهراب سلیمی، داریوش مودبیان، هادی مرزبان و محمد حاتمی حضور داشتند.

سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از 24 دی تا 12 بهمن ماه در شش استان تهران، خوزستان، لرستان، گلستان، خراسان رضوی و البرز، تهران و دو منطقه آزاد اروند و کیش برگزار می‌شود.

 

پیک نت 25 دی

 
 

اشتراک گذاری: