ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

هاشمی: عادت های هزار ساله باید عوض شود

مرکز استراتژیک مذهبی

بزودی در قم تاسیس می شود 
 
 
 
 

روز گذشته، هاشمی رفسنجانی در مراسم معارفه علی اکبر ولایتی بعنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات استراتژیک گفت:

برای جانشینی روحانی در این مرکز فکرهای زیادی شده بود. بعد از آقای روحانی، با مشورت مقام معظم رهبری به انتخاب آقای ولایتی رسیدیم که از نظر من انتخاب درستی بود و بنده چون با ایشان کار کرده‌ام و نسبت به تجربه کاری ایشان شناخت خوبی دارم از این انتخاب خوشحال هستم.

بنده به طور واضح آقای ولایتی را در مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ شناختم. معتقدم مذاکراتی که در قطعنامه ۵۹۸ انجام شد به مراتب سخت‌تر از مذاکرات ژنو بود. زیرا عده‌ای از نیروهای رزمنده و خانواده شهدا مخالف قطعنامه بودند و با توجه به بمباران شیمیایی حلبچه و کمک آمریکایی‌ها و دول غرب و عراق، رزمندگان مأیوس شده بودند، لذا با انجام مذاکرات قطعنامه در آن شرایط بسیار حساس، آقای ولایتی توانستند از عهده آن برآیند.

هنرمندی تیم مذاکره کننده در زمان جنگ این بود که قطع نامه‌ای را که علیه جمهوری اسلامی صادر شده بود تغییر داد و در آن عراق متجاوز اعلام شد و خسارت‌های برآمده از جنگ به پای آن‌ها نوشته شد و این درحالی بود که ما در سازمان ملل هیچ طرفداری نداشتیم.

وزیر امور خارجه‌ مان و تیم همراه وی شاگردان دکتر ولایتی بودند. حقیقتا مسئله هسته‌ای کار بسیار دشواری است، چرا که هم در داخل کشور گوشه کنایه‌ها و تهمت‌هایی به تیم مذاکره کننده از سوی برخی از افراد زده می‌شد و اگر دستور رهبری مبنی بر حمایت تیم هسته‌ای نبود آن‌ها دچار لکنت زبان می‌شدند و با این حمایت ایران توانست مسیر مذاکرات را به خوبی پیش ببرد.

وقتی پاسخ نامه تبریک رئیس جمهور از سوی مقام معظم رهبری را دیدم خوشحال شدم. این پاسخ بار دیگر نشانه‌ای از تدبیر بود و اگر حمایت‌های رهبری وجود نداشت بار دیگر اما و اگرهای زیادی ایجاد می‌شد و این از ویژگی‌های رهبری است که درلحظات حساس به داد مسئولان و مردم می‌رسند.

موفقیت در مذاکرات هسته‌ای آسان نبود. اوباما برای تسلیت به اسرائیل مسئله را جور دیگری تعریف می‌کند تا عصبانیت اسرائیل را فرونشاند.

تمامی مراکز هسته‌ای ما در حال فعالیت است و هیچکدام از آن‌ها تعطیل نمیشود. ما الآن به ۲۰ درصد غنی سازی احتیاجی نداریم و فقط این میزان درصد اورانیوم غنی سازی شده را برای امیرآباد می‌خواستیم که الآن هم به میزان زیادی برای سال های آینده داریم. در نتیجه این مذاکرات جایگاه ما و مناسبات بین المللی در دنیا به میزان قابل توجهی بهبود می‌یابد.

دفتر تحقیقات استراتژیک مذهبی در قم هم تاسیس خواهد شد و اکنون در حال پیگیری تأسیس چنین دفتری هستیم تا بتوانیم مسائل بنیادین مذهبی را نیز در آنجا دنبال کنیم.

در مواردی که ما بیش از هزار سال به آن عادت کرده‌ایم، نیاز است تجدیدنظری صورت بگیرد و در این زمینه ما در مرکز قم کارهای بسیاری انجام خواهیم داد.

 

پیک نت  5 آذر

 
 

اشتراک گذاری: