ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

حسن روحانی گزارش یکصد روز ریاست جمهوری اش را به مردم داد

سفرهای استانی و مسکن مهر

تورم تاریخی را به بار آورد! 
 
 
 
 

شب گذشته حسن روحانی به وعده خود، در پایان یکصدمین روز زمامداری اش بعنوان رئیس جمهور عمل کرد و وضع مملکت را از طریق تلویزیون به مردم گزارش داد. این برنامه از شبکه اول سیمای جهموری اسلامی پخش شد و ما سر خط مهم ترین بخش های آن که مستقیما از داخل کشور یادداشت شده و برای ما ارسال گشته را منتشر می کنیم:

1-  در حوزه اقتصاد، خزانه خالی بود. تا پایان مرداد بایستی هفده هزار و پانصد میلیارد تومان درآمد می داشتیم، در صورتیکه در 12 مرداد یکهزار و دویست و هشتاد میلیارد تومان داشتیم .  در پنج ماهه اول سال 47 در صد منابع بودجه تامین شده بود . بناچار بودجه را اصلاح کردیم و آمار و ارقام را واقعی کرده و به مجلس دادیم که هنوز برنگشته است . بودجه دویست و ده هزار میلیارد تومانی تبدیل شد به حدود یکصدو هفتاد هزار میلیارد تومان .

2- چند بار تکرار کرده ام که از لحاظ اقتصادی کشور را در شرایط رکود تورمی تحویل گرفتم . در سالهایی که تولید رشد نداشته، رشد اقتصادی منفی 9 درصد بوده (سال 1365 ) اما همان سال رشد منفی هم تورم بالا نبود و حدود 23 درصد بود. در سالهایی هم که تورم زیاد بوده مثلا 49 درصد، رشد اقتصادی 3 درصد بوده است . ( سال 1374 ) اما اینکه تورم بالای 40 درصد و رشد منفی هم منهای 5/5 درصد (سال 1391 ). این شرایط و این حد رکود تورم در تاریخ 50 ساله کشور بی سابقه است .

در این یکصد روز در مهار تورم یک قدم به جلو داشته ایم. نرخ تورم از 2/2 به 1/2 رسید. یعنی یک واحد کاهش داشته است. در پایان مرداد و شهریور رشد تورم 43 درصد بود. در پایان مهر ماه تورم نقطه به نقطه ما 36 درصد شد. یعنی توانستیم رشد تورم را مهار کنیم. تا پایان سال تورم را از این حد به نقطه مطلوب می رسانیم .

 

3- در هشت ساله گذشته دولت نهم و دهم پولدارترین دولت ها بود. در درآمدهای ارزی و نفتی در آمد نفتی در 8 سال گذشته ششصد میلیارد دلار و بی سابقه بوده است. هفتصد و پنجاه میلیارد دلار درآمد ارزی و متاسفانه بدهکارترین دولت هم بوده. بدهی دولت به سیستم بانکی بیش از هفتاد و چهار هزار میلیارد تومان بود. بدهی به صندوق تامین اجتماعی و بازنشستگی شصت هزار میلیارد تومان. بدهی به پیمانکاران و بخش خصوصی پنجاه و پنج هزار میلیارد تومان. تعهدات هشت ساله در سفرهای استانی 211 میلیارد تومان که فقط 32 درصد آن اجرا شده و 68 درصد برای دولت ما مانده است. در پروژه های عمرانی که شروع شده چهار هزار میلیارد تومان تعهد دارد که 3 درصد منابع تحقق پیدا کرده است

دو عامل مهم تورم:

اولین عامل بزرگ تورم، رشد بی حساب و کتاب نقدینگی است. نقدینگی کشور در دولت قبلی در شروع کار 68 میلیارد تومان بود و در پایان کار به چهارصد و هفتاد هزار میلیارد تومان رسید. یعنی هفت برابر شد.

علت دیگر افزایش تورم: ساخت مسکن مهر است. پایه پولی کشور یکصد هزار میلیارد تومان بود که چهل و سه هزار میلیارد تومان آن از بانک مرکزی قرض گرفته شد برای ساخت مسکن مهر! یعنی بخش بزرگی از تورم از همین مسکن مهر بوده است. 43 هزار میلیارد تومان چه مقدار تورم ایجاد کرده؟ تدبیر نبوده و حساب و کتاب نبوده . تورم یعنی: مالیات فقرا و آیا از مردم اجازه گرفتیم که از جیب مردم برای عده ای مسکن بسازیم ؟ بنابراین، مهار تورم و اصلاح سیستم بانکی مهمترین کار دولت در عرصه اقتصادی است. ما مسکن مهر را تکمیل میکنیم و یارانه ها را هم ادامه میدهیم اما با برنامه ریزی. در مورد یارانه ها یا باید کاهش بدهیم و یا به بخش پر در آمد یارانه ندهیم. برای اینکه بخش پر در آمد را مشخص می کردیم بایستی به زندگی خصوصی مردم دخالت کنیم. مطلع شدن از درآمد و حساب های بانکی افراد به ضرر کشور است. مردم باید به سیستم بانکی اعتماد کنند. این دخالت اعتماد مردم را سلب می کند. دولت یارانه را تا پایان امسال ادامه می دهد . در سال آینده شیوه پرداخت را اصلاح میکند.

4- توزیع شیر رایگان در مدارس دبستان و سه سال اول دبیرستان از آذر ماه اجباری و عملی می شود.

5- برای مسائل اقتصادی در دولت حدود 35 تصمیم گرفتیم، مصوبه کردیم و ابلاغ شد. در زمینه صادرات، گمرکات، در زمینه ال سی، تعدادی از مصوبه ها در بخش کشاورزی بوده. تسهیلاتی برای کشاورزان در مورد ماشین آلات کشاورزی گذاشتیم. در بخش غذایی بار استقلال کشور به دوش آنها بود. و همینطور حضور چشمگیری که در انتخابات داشته اند . در بخش دارو اقدامات مهمی انجام شده است . کمبود دارو مهار شده و قیمت پایین آمده. در 100 روز اقداماتی انجام شده البته نه در حد نیاز مردم بلکه به اندازه توان دولت.

برای سال آینده چند برنامه داریم

 1- انجام مرحله دوم یارانه ها.

2- مهار تورم به زیر 25 درصد تا پایان سال 93 . در سال 91 رشد اقتصادی منفی بوده . منهای 5/8 درصد. اقتصاد ما در سال گذشته حدود 6 درصد کوچک شده یعنی سفره مردم 6 درصد خالی شده. در پایان امسال این منفی 5/8 درصد حداقل به صفر خواهد رسید و تا پایان سال آینده یعنی پایان 1393 رشد اقتصادی مثبت 3 را خواهیم داشت .

6- در سال 93 نرخ ارز را یکسان میکنیم. در دولت دهم مجلس تصویب کرد که نرخ دلار بایستی از 1200 تومان به 2500 تومان برسد. متاسفانه دولت قبلی این کار را نکرد . مردم باید بدانند بار این مسئله به دوش این دولت افتاد . طراحی کردیم مثلا در بخش دارو قیمت دلار را روی همان 1200 تومان نگه داشتیم و در بخش های دیگر با شیب ملایمی گران کردیم.

 

7- سیاست خارجی جزو الویت های دولت بود. ضمن آنکه بقیه هم اهمیت دارند. در سطح جهانی یک ایران هراسی وجود داشت. روابط ایران با دنیا در سطح بسیار پایینی وجود داشت. برای ایرانیان خارج از کشور هم مشکلاتی وجود داشت. ما سرمایه انسانی بزرگی در خارج از کشور داریم. ایرانیان قدرت بزرگ در دنیا هستند. در دیپلماسی عمومی در سراسر جهان نقش مهمی دارند. شرایطی در داخل و خارج کشور وجود داشت و از طرفی فشار ظالمانه به بهانه مسئله هسته ای به مردم وارد شده بود که عموما به علت بی تدبیری بود. مشکلات اقتصادی زیادی وجود داشت. از طرفی دولت اعلام می کرد که تحریم ها کاغذ پاره ای بیشتر نیست. و از طرفی به خاطر بی تدبیری وابستگی اش به واردات بیشتر میشد. البته هر وزارت خانه ای بطور مکتوب گزارش خودش را در این صد روزه به مردم اعلام خواهد کرد.

وقتی با دنیا می جنگید باید بتوانید به خودتان تکیه کنید . برای تکیه به خود اول باید واردات را کم کنیم. از سال 1379 تا سال 1383 در بحث گندم ، هر سال از کشاورز داخلی یک میلیون تن بیشتر گندم خریداری می شد . یعنی هرسال یک میلیون تن کمتر از خارج خریداری میکردیم ، و به این ترتیب در زمینه گندم خود کفا شدیم. از سال 84 به بعد هر سال خرید داخلی گندم از کشاورز یک ملیون تن کم شد. تا جائیکه امسال بیش از 7 تن گندم وارد کردیم! وقتی ادعا داریم با دنیا مقابله می کنیم باید خود را آماده کنیم . عمل ما با شعار ما سازگار نبود. ما شغل زیاد درست کردیم اما برای کره ای ها و چینی ها. حضور اقتصادی ما در صحنه بین المللی ضعیف بود.

ارتباط ما با دنیا از کنفرانس شانگهای شروع شد. در این سفر ملاقات های مهم با چین و روسیه داشتیم. پایه ریزی روابط با چین و روسیه از اینجا شروع شد و در نهایت آخرین ارتباط ما صحبت تلفن با انگلیس بود. با آقای کامرون. به این ترتیب با 5 کشور بزرگ دنیا وارد بحث شدیم.

سوال- قفل هسته ای دارد باز می شود و نگرانی هست که کلید شما در قفل گیر کند. آیا شیخ دیپلمات می تواند گره اصلی سیاست خارجی را باز کند ؟

روحانی - همه جا کلید در دست مردم است . استقامت و ایستادگی مردم و نظرات و حمایت های رهبری باعث شد که قفل باز شود.

سوال- آیا در باز شده یا نه ؟ در مسائل خارجی؟

روحانی- یک عده ای در دنیا کاری می کنند. در داخل هم کودکانه عمل میکنند تا قفل باز نشود. مانند بچه ها که در سوراخ کلید آب شکر میریزند تا کلید نچرخد. یک عده ای می دوند هیزم می آورند برای اختلاف. بایستی انسجام داشته باشیم تا به بام پیشرفت در منطقه و دنیا برسیم . مسئله هسته ای اگر حل شد تاکید مقام رهبری بود و حضور مردم و فعالیت هیئت کارشناسی ما. از آقای ظریف و مسئولین تشکر میکنم. در بحث هسته ای به مردم اطمینان می دهم اولین قفل باز شد. پایه های تحریم لرزیده و سست شد.هیچ تحریم جدیدی انجام نخواهد شد. این یعنی مهار تحریم. خیلی ها تلاش می کردند ایران منزوی باشد. روحانی کسی نیست انتخابات دنیا را تکان داد.

در مورد هسته ای به مردم اطمینان میدهم حقوق و اصول مردم و چارچوب رهبری این اصول تا پایان مراعات می شود در کشور حق هسته ای عملیاتی و اجرایی میشود حتی غنی سازی. غنی سازی خط قرمز است و متوقف نمی شود. هر کشوری برای توسعه خود طبق ان پی تی عمل میکند. چارچوب های اصلی را داریم در عین حال ظلم را بر می داریم. تحریم ها را می شکنیم و بر می داریم. فرصتی داریم در صحنه بین المللی و تعامل با جهان.  ما با 5+1 به توافق کامل حواهیم رسید.

سوال - چگونه انسجام ملی را حفظ میکنید ؟

روحانی - بایستی به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم. پیش نویس منشور حقوق شهروندی امروز روی سایت قرار گرفت. در اختیار مردم است که نگاه کنند و نظر بدهند. فرهیختگان نظر بدهند. آرامشی در جامعه بوجود آمده در دانشگاه، بازار؛ مدارس، محیط ورزشی.  سایه سیاست را از روی دوش ورزش بر داشتیم. هر چند که از کوچه پر پیچ و خم پارلمان وزیر ورزش خود را عبور دادیم به عنوان آخرین وزیر. فضای امنیتی را کنار بردیم در فرهنگ. دولت همه امکانات در اختیارش نیست . چارچوب در قانون اساسی است . اما رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است. سر وعده های خودم ایستاده ام.

 

نزاع به نفع مردم نیست. نیاز به انسجام داریم.  بین قوا آرامش وجود دارد. قبلا بین قوا نزاع بود بطوریکه حتی از هم شکایت می کردند. انسجام و وحدت یک عاملش رهبری مقتدر است. امروز بین قوا یک تعامل سازنده هست. به یکدیگر احترام می گذاریم . البته رسانه ملی رفتارش با دولت، امروز مثل برخوردش با ماه های آخر دولت های قبلی است.  نقد اگر سازنده باشد خوب است . رسانه ملی نقد کند استقبال میکنیم. همه باید آستانه تحمل را بالا ببریم. همه دوستان ما در دنیا از توافق ژنو خوشحالند یک عده جنگ طلب فقط مخالفند. همه ملتها خوشحالند. در سیاست خارجی اولین قدم ما جلوگیری از جنگ در سوریه بود. تلفن من به پوتین و همکاری دولت سوریه مانع از جنگ شد.

سوال - در جزئیات سند امضاء شده چیز پنهان وجود دارد ؟

روحانی - هیچ چیز پنهان وجود ندارد. 

پیک نت  6 آذر

 
 

اشتراک گذاری: