ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

برای حمایت از دولت افغانستان

ارتش و دولت پاکستان

طالبان را کنترل می کند؟ 
 
 
 
 

هیچ انتخاباتی در افغانستان نمی تواند به سرانجام برسد، مگر پیش از آن با طالبان به تفاهم برسند. امریکائی ها نمی توانند پشت دولت کنونی کابل را خالی کنند زیرا طالبان پشت دروازه های کابل اند. امریکا نمی تواند نیروی طالبان را در افغانستان نادیده بگیرد و به همین دلیل با آنها در تماس است. پاکستان یک سر همه مسائل افغانستان است و مرکز هدایت و رهبری طالبان نیز در پشتونستان این کشور است. بنابراین نه امریکا و نه دولت مرکزی افغانستان نمی توانند ارتش و دولت پاکستان را دور بزنند.

در چنین شرایط پیچیده ای هم امریکا می خواهد پایگاه های مهم نظامی که در افغانستان برقرار کرده حفظ کند و هم می خواهد نفرات نظامی اش را دراین کشور کم کند و تکنولوژی نظامی را جانشین آن سازد. و از سوی دیگر دولت مرکزی کابل در تکاپوی برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری است اما به گونه ای که رئیس جمهور کنونی قدرت و دولت را از دست ندهد.

در این میان مردم نسبت به این کشاکش و رقابت ها اهمیتی نمی دهند و نسبت به انتخاباتی که می خواهد برگزار شود، با هر نتیجه ای که به بار آید بی تفاوت اند. چنان بی تفاوت که تاکنون 70 در صد مردم این کشور حتی کارت انتخاباتی هم نگرفته اند.

با این نگاه به اوضاع کنونی افغانستان است که سفر "نواز شریف" نخست وزیر پاکستان به افغانستان و مذاکره با دولت کنونی جلب توجه می کند. بویژه که چنین سفر و دیداری کم سابقه است.

«نواز شریف» پس از دیدار و گفتگوی دو نفره با حامد کرزای در کنفرانس خبری خود در کابل گفت:

پاکستان در کنار افغان‌ها می‌ایستد و در بخش‌های مختلف از تامین ثبات و امنیت تا همکاری‌های اقتصادی کمک می‌کند. کلید صلح پایدار در افغانستان راه حل سیاسی است و به همین دلیل پاکستان از روند صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند. اكنون زمان برداشتن گام‌های جدی برای گفتگو و صلح است.

کرزی نیز در همین کنفرانس خبری گفت:

ما درباره تمام مسایل میان دو کشور به طور مفصل صحبت کردیم، هم بین هیات‌های دو کشور و هم در جلسه خصوصی من و شریف مسائل به طور جامع مطرح شد. این‌که روند صلح را چگونه پیش ببریم، اقدام‌های عملی چگونه انجام شود و نقش آمریکایی‌ها در این روند چه باشد.

 

 

پیک نت 10 آذر

 
 

اشتراک گذاری: