ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

از بیم زد و بند امریکا و طالبان

بند بازی حامد کرزای

روی طناب ملی گرائی 
 
 
 
 

حامدکرزای و امریکائی ها بر سر شرایط و مدت زمان اجرای توافقنامه حضور نظامیان امریکا در افغانستان پس از سال 2014 همچنان با هم چانه می زنند.

امریکا خواهان محدود کردن نیروهای نظامی خود در افغانستان است. کرزای که به انتخابات آینده و جلب نظر و رای مردم می اندیشد خواهان آزادی زندانیان گوانتانامو شده است! امریکا تهدید کرد که اگر کرزای توافقنامه تائید شده از سوی لویه جرگه (اجلاس ریش سفیدان) را امضاء نکند، بطور کامل از افغانستان خارج می شود و کمک های مالی خود را قطع خواهد کرد.

کرزای و اطرافیانش می کوشند پیش از شروع انتخابات، چهره ای ملی و طرفدار استقلال کشور به خود بگیرند. توافقنامه سرانجام امضاء خواهد شد زیرا کرزای هم به کمک مالی امریکا نیازمند است و هم به حمایت نظامی امریکا. فقط بحث بر سر عبور از زمان است. یعنی پشت سر گذاشتن انتخاباتی که کرزای امیدوار است برادرش در آن به پیروزی برسد و خودش در پشت سر برادر زمان امور را در دست خویش نگهدارد!

اگر امریکایی ها از حضور خود در افغانستان کم کنند، کرزای مجبور است چهره میهن پرستانه به خود بگیرد چرا که خوب میداند امریکائی ها بصورت همزمان سرگرم مذاکرات محرمانه با بخشی طالبان است. بخش عمده نگرانی کرزای از همین مسئله است. این که امریکائی ها از روی سر او با طالبان به سازش برسند و به همین دلیل او نیازمند گرم تر کردن تنور استقلال طلبی و ملی گرائی است.

ایگور کاروتچنکو سردبیر مجله «دفاع ملی» روسیه در این رابطه می گوید:

"امریکایی ها عملگرا هستند. اگر سیاستمداری شرایط را در کشورش تحت کنترل داشته باشد، آنها از او حمایت می کنند و اگر حمایت مردم کشورش را نداشته باشد، او را تنها می گذارند. نمونه بارز آن، حسنی مبارک رییس جمهور مصر و سرنوشت او بود. به محض اینکه صندلی زیر پایش سست شد، او را رها کردند. همین مساله گریبان کرزای را هم خواهد گرفت. اگر بتواند قدرت نظامی و توان سیاسی برای جلب نظر مردم را از خود نشان دهد، امریکایی ها روی او حساب خواهند کرد و اگر اطرافش از خویشان و آشنایانش پر شود، هیچ کس دست یاری به سویش دراز نخواهد کرد. به احتمال قوی، کرزای قواعد بازی را خواهد فهمید. امنیت شخصی خود را درک خواهد کرد. درعین حال که امریکای می خواهد افغانستان را به عنوان مرکز تاثیر گذاری خود در منطقه حفظ کنند. فینال این بازی هنوز در پیش است."

پیک نت 10 آذر

 
 

اشتراک گذاری: