ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

صفائی فراهانی:

با گزارش روحانی در سیما

مردم متوجه عمق ویرانی ها شدند 
 
 
 
 

"صفائی فراهانی" قائم مقام وزارت اقتصاد در دولت خاتمی و نماینده مجلس ششم که از مشهورترین و مظلوم ترین زندانیان کودتای انتخاباتی سال 88 بود در اظهار نظری که "نوروز" منتشر کرد، پیرامون گزارش یکصد روز ریاست جمهوری حسن روحانی گفت:

رییس جمهور واقعیتهایی را که هیچگاه یک مقام رسمی در سطح وی عنوان نمی کند در گزارش 100 روزه به گوش مردم رساند . اهمیت این گزارش از این حیث بود که مردم واقعیت های روشن اقتصادی را که تا قبل از این تنها در حد مجلات و روزنامه های کشور انعکاس پیدا می کرد از زبان بالاترین مقام اجرایی کشور شنیدند. به دلیل مطرح شدن این واقعیت ها ، در این سطح و در صدا و سیما ، دیگر همه مردم از فاجعه اقتصادی ای که در کشور وجود دارد آگاه شده اند .

البته رئیس جمهور تا حدودی سعی کرد از سیاه نمایی بپرهیزد و اتفاقا گزارش یکصد روزه مقداری پاستوریزه شده بود و به آثار این نوع مشکلات در ناهنجاری های اجتماعی، مشکلات اخلاقی و مسائل دیگری که به دلیل مسائل اقتصادی، اکنون جامعه مبتلا به آن شده است  اشاره ای نداشت.

علاوه بر طرح مشکلات باید راه حل مناسبی هم برای برون رفت از این وضعیت ارائه می شد. باید رییس جمهور می گفت که از مردم چه توقعی دارد. اکنون مردم می دانند که باید کمربند ها را سفت ببندند .

 

الان نمی توان به صراحت درباره این موضوع اعلام نظر کرد، چرا که در شرایط فعلی مثل این است که بعد از یک زلزله طولانی 7 ریشتری، انتظار داشته باشیم خرابی ها در عرض یکی دو ماه کاملا بازسازی شود.

کشور با کمبود بودجه شدید روبه روست ؛ وابستگی به درآمد نفت وجود دارد ، تورم بالا و نمودار رشد شاخص های اقتصادی منفی است، دولت باید مراقب باشد که بعد از زلزله بزرگ دولت قبلی ، پس لرزهای آن نیز گاه می توانند به اندازه خود زلزله، ویرانی به بار بیاوردند .

بدون تعامل با جهان، نه تنها در شرایط بحرانی کنونی که حتی در سال 83 هم نمی توانستیم کاری از پیش ببریم، پیشرفت اقتصادی بدون ارتباط با دنیا میسر نیست و توافق ژنو، آغاز راهی بود که ایران را در مسیر تعامل با جهان قرار می دهد. امروز مردم در فشار اقتصادی بی سابقه ای هستند، بی کاری، مشکلات معیشتی خانواده ها، همه و همه نشان دهنده بحران جدی در وضعیت اقتصادی کشور می باشد و امیدواریم بعد ازتوافق ژنو، در ابتدا بتوانیم در بودجه 93، از فشار خارجی و تهاجمی ای که روی ایران وجود دارد چه به لحاظ اقتصادی و چه سیاسی خارج شویم . ضمنا باید یادمان باشد که دکتر روحانی رئیس جمهور رسمی کشور است و خیلی نباید توقع داشت تمامی مسائل را باز کند و مثل یک منتقد یا اپوزیسیون، صریح و بی پرده سخن بگوید، مقدار اشاره هایی که به مسائل سیاسی در گزارش شد، گویا بود .

همچنین رئیس جمهور باید اوضاع سیاسی داخلی را هم در راستای مسائل بین المللی سر و سامان بدهد، چرا که بهبود شرایط اجتماعی و سیاسی ، اعتماد مردم را به دولت بالا می برد و بهره وری و حس مسئولیت آنها را برای عبور از تنگناهای اقتصادی ، افزایش خواهد داد.

 

پیک نت 11 آذر

 
 

اشتراک گذاری: