ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

عبدالله نوری در آستانه سالگرد 16 آذر

آنها که منافعشان به خطر افتاده

کسانی را از پایان حصر می ترسانند 
 
 
 
 

در آستانه ی سالگرد شانزدهم آذرماه و روز دانشجو، شورای عمومی انجمن اسلامی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با عبدالله نوری دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار سه ساعته عبدالله نوری طی سخنان در باره فرهنگ تملق و چاپلوسی، به در گفت که دیوار هم بشوند. او گفت:

سخنانم را با مطلبی انتقادی آغاز می کنم.  تعدادی از دوستان از تعابیری تملق آمیز استفاده  می کنند که من نمی پسندم. من و شما فرقی با هم نداریم که گفته شود شما را به حضور پذیرفته ام! این که شما من را بزرگ و خود را کوچک بدانید، منجر به رواجِ فرهنگ تملق و چاپلوسی می شود. وقتی تملق جریان داشته باشد، روحیه انتقاد پذیری رشد نمی کند. تملق و چاپلوسی و گزافه گویی غیر از ادب و احترام و نزاکت است. تملق و اغراق گویی، گاه امر را بر خود انسان مشتبه می کند در حدی که به مرور خود را مبرای از خطا و در حد معصوم می پندارد و در چنین شرایطی نصیحت و دلسوزی و انتقاد جرم محسوب می شود و سخنان مبالغه آمیز، جا برای خودنمایی پیدا می کند.

شرایط سخت حاکم بر دانشگاه ها در سالهای اخیر، تمام دلسوزان و علاقمندان به دانشگاه را نگران و پژمرده می ساخت. امیدواریم در شرایط جدید، جو دانشگاه ها تغییر یابد.

شرایط کشور ما به گونه یی است که نباید همراه با اتفاقات گوناگون، دچار یاس مفرط یا ذوق زدگی کاذب شد. شرایط کشور ما پیچیده است. نه به اقبالش باید زیاده از حد خوشحال شد و نه از ادبارش مایوس. باید با امید کار را جلو برد. گروه های تندرو و افراطی هم بخشی از واقعیت جامعه ی ما می باشند که البته اقلیتی محض هستند، در همه جای دنیا، گروه های اینچنینی وجود دارند. متاسفانه پس از حضور معنا دار مردم در انتخابات 92 و انتخاب گفتمان اعتدال و اصلاحات توسط اکثریت مردم، این گروه های افراطی به دلیل نگرانی از به خطر افتادن منافع شان بیشتر هم بداخلاقی می کنند.

اگر روش و برنامه ی علمی و منطقی برای اداره ی جامعه انتخاب گردد و در آن مسیر حرکت شود، جامعه نیز همراهی و حمایت خواهد کرد. البته روش و مسیر درست باید همه جانبه باشد. نباید بر روی یک موضوع تمرکز و سایر ابعاد جامعه نادیده گرفته شود. جریان اصلاحات همانگونه که بر تقویت توسعه سیاسی و جامعه مدنی حساسیت دارد و با قشر نخبگان و فرهیختگان ارتباط دارد، باید بکوشد به معیشت مردم و به نگرانی ها و مشکلات بدنه ی جامعه هم توجه داشته باشد. در جامعه مشکلات فراوانی وجود دارد که فرصت فکرکردن به مسائل سیاسی و حقوق بشری، که دلمشغولی اصلاح طلبان است را کمتر می دهد. اگر مشکلاتی از این دست کم شود، تازه برای مردم فرصتی فراهم می شود که به محدوده ی آزادی ها و حقوق خود بیاندیشند. درحال حاضر دولتی روی کار آمده است که مسائلی مثل سیاست خارجی و اقتصاد و معیشت مردم برایش در اولویت است و اصلاح طلبان باید در همه مسائل از جمله مسائل مربوط به حقوق بشر و تحقق آزادی های فرهنگی، اجتماعی و مدنی که از حقوق مسلم مردم است به دولت کمک کنند.

شرایط دشوار است. فشارهای گروه های تندرو در داخل و خارج، تا پیچیدگی روابط خارجی. حضور هوشمندانه و به موقع مردم در انتخابات 24 خرداد و انتخاب گفتمانی که به اعتدال و اصلاحات نزدیک بود موجب گسترش امید درجامعه شد. به هر حال اگر نتیجه ی انتخابات به صورت دیگر رقم خورده بود و امروز شاهد ادامه یافتن همان مسیر و گفتمان پرتنش و مخرب حاکم درهشت سال گذشته بودیم، شاید وقوع بحران های سنگین برای کشور و مردم در آینده، بسیار نگران کننده و جبران ناپذیر بود.

موفقیت تیم مذاکره کننده ی هسته ای که با داریت و زحمات زیادی، حاصل گردید، باعث خوشحالی مردم و افزایش امید و نشاط در جامعه شده است و این توفیق و مسیری که به این نتیجه منتهی شد، مورد حمایت و پشتیبانی اصلاح طلبان می باشد. این موفقیت نشان داد که با عقلانیت و تدبیر و با دوری از شعار و مواضع احساسی، بسیاری از مشکلات و بحران های جدی که منافع ملی را با چالش روبرو می کند قابل مدیریت می باشد. امیدواریم دولت های مذاکره کننده با ایران هم عاقلانه تر از پیش رفتار کند و تحت تاثیر جریانهای افراطی در سطح جهان اعم از جریانهای صهیونیستی و یا منطقه ای قرار نگیرند.

دولتی که با شعار اعتدال وارد میدان شده ممکن است برخی عزل و نصب هایی داشته باشد  که اصلاح طلبان نپسندند. یا دربرخی موضوعات، سیاستی پیشه کند که مطلوب اصلاح طلبان نباشد.  به نظر می رسد معمولا هر جریان و تفکری اعتدال را با محوریت خود می سنجد و جلوترها را افراطی و عقب ترها را ارتجاعی می خواند. اصلاح طلبان اگر بخواهند براساس رویکرد دولت در مباحث مختلف پیروزی و شکست خود را ببینند، یک روز خوشحال و روز دیگر ناراحت می شوند. جریان اصلاحات باید فعال و پویا باشد و از فضای به وجود آمده استفاده کند و تشکل های صنفی و مدنی، NGO ها، احزاب و جبهه های سیاسیِ مرتبط با گفتمان اصلاحات را در سطح کشور تقویت و سازماندهی کند. شما دانشجویان عزیز هم می توانید در محیط دانشگاه به صورتی فعالیت کنید که در آینده شاهد تقویت تشکل های قدرتمند و موثردانشجویی در شاخه های مختلف باشیم. جریان اصلاحات برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری باید از پشتوانه تشکیلاتی منسجم و فعال برخوردار باشد. بر اساس آنچه در انتخابات ریاست جمهوری 92 پیش آمد و مجموعه ای از استثنائات در کنار هم قرار گرفت و نتیجه پیروزی گفتمان اعتدال و اصلاحات شد، قاعده درست نکنیم. در انتخابات ریاست جمهوری مجموعه ای از اتفاقات پیش آمده به همراه عملکرد مناسب و ارائه ی برنامه های قابل قبول در ایام تبلیغات، منجر به ریاست جمهوری جناب آقای روحانی شد که البته می توانست هر کدام از این استثنائات اتفاق نیفتد و امروز کشور روزهای پراضطرابی را در مقابل داشته باشد. اصلاح طلبان باید تلاش کنند این مجموعه استثنائات به قاعده بدل گردد و نتیجه ی رخداد های مهم و سرنوشت سازی مثل انتخابات را به کنارهم قرار گرفتن استثنائات در دقایق پایانی و اما و اگرها گره نزنند.

-         دولت بر اساس هر تعریفی که از اعتدال دارد و از نیرو های هر طیف و جریان سیاسی که استفاده کند باید بر حقوق ملت هم، همانند سایر اصول قانون اساسی تاکید و نسبت به حسن اجرای آن نظارت کند. آنچه قطعی به نظر می آید این است که  اجرای تمام اصول قانون اساسی حد وسط ندارد و در حساسیت داشتن نسبت به اصول قانون اساسی هم افراط معنا ندارد. در شرایط کنونی تعریف اعتدال در یک جمله، اجرای بدون تنازل تمام اصول قانون اساسی می باشد.

باید رفتار ارکان گوناگون حکومت در ارتباط با زندانیان سیاسی و عزیزان در حصر بگونه ای باشد که چهره رحمانی اسلام را به نمایش بگذارد و اکثریت مردم که خواستار رفع حصر و حبس ها هستند احساس کنند حکومت با آنها همدل و همراه است نه اینکه در مقابل خواست آنها ایستاده است. متاسفانه مشاهده می شود که از بعضی تربیون ها که باید از آنها صدای توصیه و دعوت به رعایت عدالت، صداقت، تقوا و اخلاق شنیده شود، افراط گری و بداخلاقی رواج داده می شود و سخنانی بر خلاف مصالح و منافع ملی و حتی خلاف واقع ایراد می گردد. این امکان وجود دارد که برخی افراد و جریانات سیاسی با غرض ورزی همچنان مسئولین را از آزادی این عزیزان بترسانند، کما اینکه در ارتباط با رفع حصر مرحوم حضرت آیت الله منتظری هم چنین مسائلی وجود داشت و لیکن فکر می کنم حکومت هم پس از رفع حصر ایشان به این نتیجه رسید که با این اقدام، یکی از مواردی که از آن به عنوان حربه علیه جمهوری اسلامی استفاده می شد را خنثی کرد. به اعتقاد من پس از حضور باشکوه مردم در انتخابات 92 و پیروزی گفتمان اعتدال و اصلاحات، حکومت  باید با تدبیر و عقلانیت با آزادی زندانیان سیاسی که تنها به دلیل بیان عقائد و اندیشه های خود، سال ها در حبس هستند و رفع حصر از رهبران مظلوم و گرانقدر جنبش سبز، جناب آقای کروبی و جناب آقای میرحسین موسوی و نیز سرکار خانم زهرا رهنورد موجب خوشحالی میلیون ها ایرانی در کشور گردد. این کار موجب تقویت وحدت ملی و نزدیکی قلوب مردم با حاکمیت می گردد.

 

پیک نت 13 آذر

 
 

اشتراک گذاری: