ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه فایننشنال تایمز با حسن روحانی

در گفتگوی تلفنی با اوباما

او را شخصیتی متفاوت دیدم! 
 
 
 
 

آنچه را می خوانید بخش هائی از مصاحبه فایننشال تایمز با حسن روحانی است:

 

 سئوال: آیا ‌می توانید ازسرگیری روابط دوجانبه با امریكا را متصور شوید؟ آیا ایران از لحاظ سیاسی و روانی برای چنین اقدامی آماده است؟ همچنن نباید بریتانیا را به عنوان «ماهی كوچك‌تر» از یاد برد.

روحانی: درباره امریكا، ما در این مرحله باید تنش‌ها را كاهش دهیم و به صورت گام به گام اعتماد سازی كنیم. مسائلی كه در طول 35 سال به وجود آمده، در یك مدت كوتاه قابل حل نیست. بهترین آزمون برای انكه ببینیم آیا می ‌توانیم اعتماد سازی كنیم یا نه، همین مساله هسته‌ ای است. اگر گام اول كه در ژنو برداشته شد، به دقت و درست اجرا شود، یك گام رو به جلو به سمت اعتماد خواهد بود. آنچه كه من در نیویورك شاهد بودم، این بود كه فضا اندكی نسبت به قبل تغییر كرده است. من در دیدار با اندیشمندان، اساتید دانشگاه و (اعضای) اندیشكده‌ها احساس كردم انتخابات تاثیر بسیار داشته است. اما در مورد بریتانیا آن ‌طور كه شما اشاره كردید «ماهی كوچك»، وضعیت بسیار متفاوت است. ما با دولت انگلیس رابطه داشته‌ایم، كه این رابطه به دلیل شرایط خاص به‌ شدت كاهش یافته است.

درباره امریکا بعد از انتخابات، برخی گام‌ها برای ارتقا روابط برداشته شده. من در گفت‌وگوی تلفنی با آقای دوید كامرون، نخست‌وزیر انگلیس، این احساس را داشتم كه دو طرف این اراده را دارند كه به صورت گام به گام به سمت بهبود روابط حركت كنند.

 

س: می توانید در آینده رئیس‌جمهور باراك اوباما را به تهران دعوت كنید؟ نظر شما درباره او به عنوان یك شخصت سیاسی چست؟

روحانی: در مكالمه تلفنی‌ كه داشتیم، من وی را فردی با ادبیات مودب و هوشمندانه دیدم.

 

س: مذاكرات هسته‌ ای یك سنگ محك است و اعتماد متقابل در حال شكل ‌گیری است. انتخاب شما هم، نشانه ای‌ از یك تغییر بود. با این حال، هنوز كسانی در جاهایی مثل عربستان یا اسرائیل بدبین هستند و محافظه ‌كاران واشنگتن یا كنگره نسبت به نقش ایران در سوریه یا حمایتش از حزب‌الله به ‌شدت نگرانند. با وجود این مسائل و بی ‌اعتمادی به سیاست خارجی ایران، تا چه حد می‌توان اعتمادسازی كرد؟

روحانی: در موضوع سوریه، نگرانی اصلی از حضور گروه‌های تروریستی در خاك این كشور است. همه باید از این موضوع نگران باشند. اساسا من ادامه خونریزی و جنگ داخلی در سوریه را به ضرر ثبات منطقه می‌دانم. به همین دلیل، من در حال حاضر در حال رایزنی با كشورهای منطقه‌ و غرب درباره آینده سوریه هستم. ما همه تلاش خود را برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه و خروج تمام تروریست‌ها از این كشور انجام می‌دهیم. این امر به مذاكرات میان دولت سوریه و مخالفان بستگی دارد كه بتوانند راه را برای برگزاری انتخابات آزاد هموار كنند. هرآنچه مردم سوریه در انتخابات تعیین كردند، همه ما باید به آن گردن نهیم.

 

س: چه طرح‌های برای اقتصاد دارید؟ و بعد از تحویل گرفتن دفتر ریاست‌جمهوری چه میزان از وضع اقتصادی شوكه شدید؟

روحانی:  دولت مشكلات اقتصادی جد‌ی را به ارث برده است. با وجود آنكه، هم ركود و هم تورم را در كشور شاهدیم، اما در عین حال نسبت به آینده اقتصاد كشور بسیار امیدوار هستم. این تنها نظر من نیست. تیم اقتصادی من هم، همین نظر را دارد، كه می‌توان در یك دوره زمان كوتاه، از عهده مشكلات اقتصادی كشور برآمد. دلیل امیدواری ما این است كه ما طی سه ماه گذشته توانسته‌ایم تا حدی رشد سریع تورم را مهار كنیم. فكر می‌كنم تورم (نقطه به نقطه) از 43 به 36 درصد رسیده است. این نشانه خوبی است. ما با كاهش نقدینگی و به طور همزمان بهبودی فضای تجاری، این مسیر را ادامه خواهیم داد.

 

س: برداشته شدن تحریم‌ها تا چه حد برای اقتصاد ایران حایز اهمیت است؟

روحانی: ما با همین تحریم‌های موجود توانستیم تورم را كاهش دهیم. با وجود همین تحریم‌ها هم، رشد اقتصادی مثبت را برای سال آینده پیش‌بینی كرده‌ایم. البته، اگر تحریم‌ها برداشته یا كم شود، طبیعتا می‌توان اثرات آن بر اقتصاد را شاهد بود.

 

پیک نت 13 آذر

 
 

اشتراک گذاری: