ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

دکتر کاظم معتمد نژاد

استاد برجسته علم "ارتباطات" در گذشت! 
 
 
 
 

دکتر کاظم معتمدنژاد، مترجم و استاد علوم ارتباطات که از بنیانگذاران دانشکده علوم ارتباطاعات و مطبوعات ایران بود، در آستانه 80 سالگی در تهران به درود حیات گفت.

دکتر معتمد نژاد سالها – در دهه 1340- مترجم بخش (سرویس) خارجی روزنامه کیهان و دبیر این بخش در همین موسسه انتشاراتی بود و سپس با حمایت دکتر مصباح زاده بنیانگذار موسسه انتشاراتی کیهان، با هدف کسب تخصص در علوم ارتباطات و بازگشت به ایران و بنیانگذاری دانشکده مذکور به اروپا اعزام شد. البته همراه با یکی دیگر از همکارانش در بخش خارجی روزنامه کیهان - دکتر منصفی. آنها پس از بازگشت به ایران این دانشکده را تحت حمایت دکتر مصباح زاده بنیان گذاردند. دانشکده ای که ریاست عالیه آن را دکتر علیقلی اردلان وزیر خارجه خوش برخورد دوران پیش از انقلاب و برای دوران کوتاهی نیز وزیر دربار شاه پس از برکناری و زندانی شدن هویدا بود. دکتر معتمد نژاد و دکتر منصف دو معاون اجرائی  و آموزشی این دانشکده بودند.

دکتر معتمد نژاد بر خلاف آنچه که مطبوعات داخل کشور پس از فوت وی نوشته اند، محقق  روزنامه نگاری بود اما روزنامه نگار نبود. او یک محقق علوم ارتباطات بود و تا پایان عمر نیز در همین عرصه فعال باقی ماند. در دورانی که وی و دکتر منصفی معاونان آموزشی و اجرائی دانشکده علوم ارتباطات و مطبوعات بودند، برجسته ترین روزنامه نگاران وقت در این دانشکده تدریس رشته های مختلف روزنامه نگاری و تصحیح کار عملی دانشجویان را برعهده داشتند. از جمله دکتر صدرالدین الهی که تدریس رشته های مختلف روزنامه نگاری را در این دانشکده برعهده داشت و مرحوم رحمان هاتفی معاون سردبیر وقت روزنامه کیهان و همچنین رضا مرزبان سردبیر "پیغام امروز" راهنمائی و اصلاح کار عملی دانشجویان رشته روزنامه نگاری را بر عهده داشتند. در همین دوران برجسته ترین استادان ادبیات دانشگاه تهران – مانند دکتر لطفعلی صورتلگر و عبدالعلی دستغیب- و اساتید علم حقوق – مانند دکتر علی آبادی و دکتر ابوالحمد- و همچنین برای دوران کوتاهی شادروان عبدالرحمن فرامرزی روزنامه نگار برجسته و اولین سردبیر و مدیر روزنامه کیهان در این دانشکده تدریس می کردند.

دکتر معتمد نژاد علاوه بر چند اثر تدوینی، کتاب "فن روزنامه نگاری" را از خود به یادگار گذاشت و به همراه دکتر منصفی کتاب "علوم ارتباطات" را تدوین و منتشر کرد.

مراسم آخرین بدرقه دکتر معتمد نژاد امروز (شنبه 16 آذر) از مقابل دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی که در سالهای پس از انقلاب پایگاه وی بود برگزار می‌شود.

 

پیک نت 16 آذر

 
 

اشتراک گذاری: