ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه علی یونسی با ایسنا

برای تغییرات عجله نکنید

دولت روحانی هنوز مستقر نشده 
 
 
 
 

آنچه می خوانید بخش هائی از مصاحبه علی یونسی دستیار ارشد رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب با خبرگزاری ایسناست:

قاعدتا امور مربوط به اقوام ایرانی و اقلیت‌های دینی و مذهبی باید همان جایگاهی را داشته باشد که قانون پیش‌بینی کرده است. قانون اساسی ما و سایر منابع قانونی همان جایگاهی را که برای همه شهروندان ایرانی پیش‌بینی کرده‌اند، برای اقوام ایرانی و اقلیت‌های مذهبی و دینی نیز پیش‌بینی کردند.

همه ایرانیان عضو یک ملت هستند وکردها، آذری‌ها و بلوچ‌ها همگی جزء اصیل‌ترین ایرانیان محسوب می شوند. من امروز هیچ نگرانی بخاطر وجود کردها ، آذری‌ها و بلوچ‌ها ندارم؛ چرا که در ایران دعوای قومی وجود ندارد و در تاریخ ایران هم وجود نداشته است. مردم ایران اعم از کرد و ترک و لر و بلوچ و... با هم زندگی می‌کنند و هیچ مشکلی ندارند.

در انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی اقوام پیرامونی ما بسیار نقش داشتند و مثمر ثمر بودند ضمن این‌که در انتخابات 24 خردادماه نیز شاهد بودیم که اقوام ایرانی و به خصوص بلوچ‌ها و کردها بیشتر از هر قوم دیگر در انتخابات شرکت کردند و معنای این موضوع این است که در این راستا نه حساسیت قومی وجود دارد و نه حساسیت دینی؛ و همه به این نقطه رسیده‌اند که باید به یک گفتمان خط مشی و برنامه رای داد و نه به شخص.

تدوین حقوق شهروندی فقط خواست بلوچ و کرد و لر و عرب نیست، بلکه خواست شمای خبرنگار هم هست و در واقع این خواست، یک خواست ملی و نشان‌دهنده این است که هرگاه کسی یک شعار ملی بدهد، مردم تمام تفاوت‌های خود را کنار می‌گذارند و به آن شعار ملی رای می‌دهند.

نگاه امنیتی این است که بخشی از ملت ایران را خطرناک و بیگانه ببینیم و این نگاه خود بخود سبب می‌شود که در مقابل آنها ساز و کار امنیتی تعریف کنیم و آنها نیز در لاک دفاعی قرار گیرند و جدا شوند.

افرادی که در صدا و سیما و سپاه و قوه‌ی قضاییه و دستگاه اطلاعات و مجلس بر خلاف این عمل می کنند، اینها همان اقلیت معدودی هستند که غالبا در خیلی جاها به صورت خودسر عمل می‌کنند و در واقع اینها اقلیت به معنای فرقه‌ای و سیاسی هستند.

در حال حاضر واقعا امنیت در کردستان بیشتر از تهران وجود دارد، ولی ممکن است برخی این موضوع را باور نکنند.

در پاسخ به این سوال که آیا تمهیداتی اندیشیده شده است که کردهای ما به سمت کردهای عراق و ترکیه نروند و انسجام در مناطق کرد نشین برقرار باشد، با تاکید براین‌که در این باره هیچ نگرانی وجود ندارد یونسی گفت:

اگر کردهای ایرانی ما ‌بخواهند برای تجارت و تحصیل به سمت کردستان عراق بروند چه اشکالی دارد؟ ما نباید از این موضوع بترسیم،‌ اگرچنانچه ما به خودمان اعتماد داشته باشیم و حقوق شهروندانمان را کاملا تامین کنیم و از این مناطق محرومیت زدایی کنیم، نباید دراین باره نگرانی داشته باشیم اصلا ما چرا باید نگران باشیم از این‌که کردهای عراق بیایند و کردهای ما را ببینند و کردهای ما هم به آنجا بروند. البته ما مرزهای قانونی را به رسمیت می شناسیم، ولی ما همه کردهای دنیا را ایرانی می‌د‌انیم همانطور که همه‌ی تاجیک‌های دنیا را ایرانی می‌دانیم.

درپاسخ به سوالی مبنی بر توقعات اقوام و اقلیت ها در انتصابات و عدم تحقق چنین وعده ای از سوی روحانی نیز یونسی گفت:

من در حال آماده کردن بخشی از مقدمات در این راستا هستم و ما برای خودمان شرح وظیفه تعریف کرده‌ایم و برنامه‌های مورد نظرمان را به رئیس جمهور تقدیم کرده‌ایم و منتظر ابلاغ ایشان هستیم. در واقع بخشی از وعده های رئیس جمهور قرار است توسط ما انجام شود، هیچ محدودیت و نگرانی برای بکارگیری اقلیت‌های مذهبی و دینی وجود ندارد و همه‌ی اقوام ایرانی باید در مدیریت عالی کشور سهیم باشند و این موضوعی است که آقای رئیس جمهور وعده‌ی آن را داده است و دیر هم نشده است.

اهل سنت درایران ، بیش از 15 هزار مسجد دارند که این تعداد بیشتر از مساجد شیعیان است . اهل سنت در دارا بودن مدارس و مساجد ،همچنین در انجام فعالیت‌های مذهبی‌ هیچ محدودیتی ندارند، اتفاقا دولت درمناطق سنی نشین برای تامین اینگونه نیازها در حال متحمل شدن هزینه‌های سنگینی است.

هم اکنون شاهد هستیم که در اکثر جاها قضات اهل سنت با فقه خود قضاوت می‌کنند و در احوالات شخصی‌شان بر اساس فقه خود عمل می‌کنند و ائمه‌ی جمعه و جماعاتشان نیز تحت پوشش حمایت بیمه و دولت هستند، در همین تهران بیش از ده نماز عید و جماعت برگزار می‌شود. البته محدودیت‌هایی وجود دارد که البته این محدودیت‌ها بیشتر ناشی از فشارهایی است که باید درباره‌ی آن تدبیرعاقلانه‌ای منظور و به مرور زمان حل شود و امیدواریم دولت آقای روحانی بتواند خیلی از حساسیت‌ها را در این راستا کم کند.

سئوال: نظر شما وزیر کنونی اطلاعات نیز وجود نگاه امنیتی در کشور را مضر می دانند؟

یونسی: اگر به نطق رسمی آقای وزیر اطلاعات در زمان رای اعتماد در مجلس استناد کنیم، ایشان هم از این نظر همین مشی را در نظر گرفته‌اند. ضمن اینکه هنوز وضعیت گذشته به تسخیر دولت جدید درنیامده. این دوران، دوران گذار و فترت است. هنوز خیلی از استانداردها تغییر نکرده و کابینه به تازگی کامل شده است. تا یک سال طول می‌کشد که دولت جدید به طور کامل استقرار پیدا کنند.

 

پیک نت 19 آذر

 
 

اشتراک گذاری: