ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

ایران و روسیه

متحد استراتژیک می شوند!

 
 
 
 

وزیر خارجه روسیه، مطابق آنچه که خبرگزاری ها از چند روز پیش اعلام کرده بودند وارد ایران شد و بلافاصله با حسن روحانی و ظریف وزیر خارجه دیدار وگفتگو کرد. بموجب گزارشی که روی وبسایت حسن روحانی در این باره منتشر شده، رئیس جمهور ایران در این دیدار به وزیر خارجه روسیه گفته است: هدف ما رسیدن به روابطی استراتژیک و بسیار نزدیک با روسیه است. ایران همچون روسیه آماده رسیدن به توافق جامع بلند مدت میان دو کشور است که زمینه‌های همکاری‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را در بر بگیرد

مبارزه با تروریسم و افراطی گری، چالش های منطقه ای و تحولات سوریه و مذاکرات اتمی ژنو محور مذاکرات دراین دیدار بود.

روحانی تاکید کرد: بموجب توافقنامه ژنو، حق غنی‌سازی به رسمیت شناخته شده و اگر کشورهایی بخواهند تفسیر دیگری از این توافق مطرح کنند، به اعتماد فی‌مابین و تلاش‌های اعتمادساز موجود لطمه وارد کرده‌اند.

پیش از "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه، "دیمیتری راگوزین" معاون نخست وزیر روسیه در امور دفاعی و فضایی به ایران سفر کرد و با روحانی، وزیر خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی "سرلشکر شمخانی) مذاکره کرده بود.

لاوروف پس از دیدار با روحانی گفت: این سفر در چارچوب گام‌های بلندی در جهت اجرای توافق ها دکتر روحانی و پوتین در بیشکک انجام شده است. و من در این سفر نحوه اجرای کامل این توافقات را مورد بررسی قرار دادم. بزودی دستور کار جامع نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور ً تدوین می شود. در تفسیر سند ژنو ما با ایران هیچ اختلاف نظری نداریم و در خلال مذاکرات آتی ۱+۵ همواره بر این امر تأکید خواهیم کرد، چرا که در دکترین سیاست خارجی روسیه به داشتن حق غنی‌سازی کشورها و فعالیت‌ها و فناوری صلح آمیز اتمی در چارچوب قوانین بین‌المللی است.

من و هیات همراهم در این سفر همکاری‌های دو جانبه ایران و روسیه در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی، تجاری، بانکی، فناوری‌های اتمی و همکاری‌های رسانه‌ای را مورد بررسی قرار دادیم.

 

پیک نت 21 آذر

 
 

اشتراک گذاری: