ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

لاوروف قبل از ترک تهران

حق غنی سازی

در توافق ژنو به ایران داده شد 
 
 
 
 

با توجه به سخنان علاء الدین بروجردی درباره توافق اتمی ژنو که در همین شماره پیک می خوانید، بخش هائی از مصاحبه خبری "لاوروف" وزیر خارجه روسیه را قبل از ترک تهران می خوانید:

 وزیر خارجه روسیه با اشاره به توافقنامه هسته‌ای ژنو اعلام کرد که از نتایج این توافقنامه به رسمیت شناخته شدن حق ایران برای پیگیری برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز بالاخص غنی‌سازی است. من در این سفر به همراه وزیر خارجه و مقامات ایران نتایج نشست ژنو۱ را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین درباره حل و فصل گام به گام موضوع هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردیم. حق ایران برای انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای منجمله غنی‌سازی و نیز حل و فصل سوالاتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد مورد تاکید قرار گرفت. هم ایران و هم کشورهای ۱+۵ باید توافق ژنو را اجرا کنند، به خصوص کشورهایی که خارج از شورای امنیت تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده‌اند.

در همین زمینه کمیته‌ای در چارچوب ۱+۵ و ایران و آژانس شکل می‌گیرد.  در این مسیر رایزنی‌ها بین ایران و آژانس مفید است. مهم‌ترین مسئله این است که تمام موارد مورد توافق در ژنو نهایی و عملی شود و به علاوه این توافقنامه تفسیر نشود. به موازات آن لازم است رایزنی‌هایی برای رسیدن به توافق های بعدی آغاز شود.

درباره سوریه حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود و همچنین تمام فرقه‌ها و مذاهب دارای حقوق برابر باشند و در مذاکرات سیاسی حضور داشته باشند. در کنفرانس ژنو ۲ در باره سوریه همه کسانی که می‌توانند کمک کنند باید حضور داشته باشند. بد‌ون شک ایران بین کشور‌ها می‌تواند‌ تاثیر زیاد‌ی د‌ر رخد‌اد‌اد‌های سوریه د‌اشته باشد‌. باید‌ تاکید‌ کنم فقط سوری‌ها می‌توانند‌ سرنوشت این کشور را تعیین کنند‌ و بازیگران خارجی تنها کمک می‌کنند‌.

همکاری‌های روسیه و ایران علیه هیچ کشوری نیست و همه کشور‌ها را به همکاری براساس احترام متقابل و منافع کشور‌ها در چارچوب قواعد بین‌المللی دعوت می‌کنیم.

د‌رباره ارسال موشک اس ۳۰۰ به ایران نیز لاوروف گفت: ما گفت‌وگو‌ها را اد‌امه می‌د‌هیم. د‌ر سفر اخیر معاون نخست وزیر روسیه به ایران و ملاقات با مقامات ایران نیز در همین باره گفتگو شد. با توجه به روابط بسیار خوب ایران و روسیه و افق‌های جد‌ید‌ همکاری د‌ر حوزه‌های مختلف میان ایران و فد‌راسیون روسیه قرار است این مسئله به نحو قابل قبولی حل و فصل شود‌.

 

پیک نت 23 آذر

 
 

اشتراک گذاری: