ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه تلویزیونی وزیر خارجه روسیه

برای اجرای توافقنامه ژنو

اتحادیه اروپا سنگ اندازی میکند 
 
 
 
 

"سرگی لاوروف" وزیر خارجه روسیه که هفته گذشته به تهران سفر کرد و پس از دیدار و گفتگو با حسن روحانی و ظریف وزیر خارجه دولت وی به روسیه بازگشت، روز گذشته با کانال "راسیا 24" تلویزیون روسیه مصاحبه کرده و در باره متوقف شدن مذاکرات برای اجرای توافق اتمی ژنو گفت:

 

 اتحادیه اروپا اجرای توافقات اتمی ژنو را به تاخیر می اندازد. توافقی که مطابق آن قرار است در مرحله اول، ایران برنامه غنی سازی خود را در ازای کاهش مرحله به مرحله تحریم های بین المللی از طرف امریکا و اتحادیه اروپا تا محدود سازد. اتحادیه اروپا به ما اطلاع داده است که این توافقات باید توسط تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تایید برسد. نزدیک ترین زمان برای به اجرا درآوردن آن شانزده دسامبر است. با این حال، نشانه هایی وجود دارد که می گوید ممکن است اتحادیه اروپا در این دور، بسته را تایید نکنند، در آن صورت تاریخ بعدی بررسی ژانویه خواهد بود. با این اوصاف یک ماه از شش ماه تعیین شده برای اجرای مرحله اول به تعویق خواهد افتاد. ما از این مساله نگران هستیم. ما سعی داریم بدانیم که این چه مانع غیرقابل عبوری است که به خاطرش توافقات بدست آمده پس از سال ها مذاکره باید به تعویق بیافتد.

لاوروف در باره بحران سوریه نیز گفت:

اجلاس بین المللی ژنو – 2 سال آینده میلادی برگزار خواهد شد. قرار است 20 دسامبر در ژنو دور بعدی دیدار مسکو با نمایندگان امریکا و سازمان ملل متحد و همچنین نمایندگان دایم شورای امنیت و اتحادیه عربی به همراه ترکیه برگزار می شود. قطعنامه 2118 شورای امنیت سازمان ملل برای خلع سلاح شیمیایی سوریه به طور کامل جریان دارد و هیچ گونه تخطی صورت نگرفته است. در همین قطعنامه برگزاری اجلاس ژنو-2 به تایید رسید و خاطر نشان کردند که در گفتگوها باید نمایندگان تمامی طرف های درگیر سوریه حضور داشته باشند. در نتیجه، باید کاری کرد که تمام اپوزیسیون در حضور داشته بشاشند و نه فقط یک حزب و گروه، زیرا با این ترتیب مسایل حل نشده باقی خواهند ماند.

وزیر خارجه روسیه در باره حوادث اکرائین نیز گفت:

روسیه می گوید همه باید انتخاب صورت گرفته توسط مردم اوکراین را محترم بشمارند. اروپایی ها می گویند: همه موظف هستند پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را بپذیرند. اینست اختلاف نظر اساسی. 

پیک نت 24 آذر

 
 

اشتراک گذاری: