ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

بیکاری رو به گسترش در چهار محال بختیاری

کارگران ایرانی، از شیخ نشین ها

خسته و بیکار باز می گردند! 
 
 
 
 

۸۰ درصد واحد‌های تولیدی چهار محال و بختیاری ظرف ۸ سال تعطیل شده و آن  کمبود نقدینگی، عدم فروش محصولات و گران بودن مواد اولیه و در ‌‌‌نهایت سوء مدیریت بود که باعث بیکاری تعداد زیادی از کارگران شاغل در این استان محروم شد.

یک فعال کارگری در شهر کرد بنام «عبدالله رئیسی» با اشاره به تعطیلی بیش از دو سوم واحدهای تولیدی استان به سبب سیاست‌های اقتصادی دولت گذشته، با ذکر چند نمونه‌ به ایلنا گفت:

کارخانه چینی همگام، شادکام، دریش، جنات، چینی سحر، پیچ مهره و... از جمله واحدهای بزرگ در حال توسعه‌ بودند که طی هشت سال گذشته به سبب سیاست گذاری‌های غلط اقتصادی تعطیل و کارگران‌شان بیکار شده‌اند.

دلیل تعطیل شدن این واحد‌ها، کمبود نقدینگی، عدم فروش محصولات و گران بودن مواد اولیه و در ‌‌‌نهایت سوء مدیریت است که باعث بیکاری تعداد زیادی از کارگران شاغل در این استان محروم شده است. آمارسازی‌های دولتی صحت نرخ اشتغال را زیر سئوال برده است. صرف نظر از آمار، آنچه مشهود است، علاوه بر بیکاری کارگران شاغل، ایجاد اشتغال در واحد‌های صنعتی نیز با کاهش روبرو بوده بطوری که هم اکنون واحد‌های صنعتی با کمترین ظرفیت نیروی کار فعال‌اند.

مهم‌ترین عامل بالا رفتن نرخ بیکاری در این شهر بازگشت مهاجران فعال در کشور‌های عربی حوزه خلیج خلیج فارس است. حدود ۴۰ درصد از نیروی کار صنعتی و خدماتی این استان قبل و بعد از انقلاب به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مهاجرت کرده بودند که به دلیل رکود اقتصاد این کشورها اکنون به شهرشان بازگشته‌اند و به جمعیت جویای کار استان افزوده شده‌اند.

حدود ۳۵ درصد از جمعیت 60 درصدی فعال استان در بخش دامداری فعالیت دارند اما توجهی به مشکلات دامداران نمی‌شود.

 

پیک نت 28 آذر

 
 

اشتراک گذاری: