ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

محمد خاتمی در دیدار با استانداران زمان ریاست جمهوری اش

شرایطی شده که همه

فکر کنند"شنُود" میشوند؟ 
 
 
 
 

نگاه کنید به دولت و استانداران و آن را مقایسه کنید با آنچه قبلا بود.  روی هم رفته تحولی ایجاد شده است. در دوره گذشته خیلی به افراد ستم شد. به اتهامات مختلف از زندگی ساقط شدند، مورد تنگنا قرار گرفتند، در کار و کاسبی شان مشکل ایجاد شد، حبس و حصر شدند. جوی را درست کرده‌اند که همه افراد احساس کنند تحت شنود شدید هستند. از خودم شروع کنم. ای کاش شنود می‌شد و آنچه بود، همان طور منتقل می شد به جاهای دیگر.  همین مساله رفع حصر و آزادی ها که دوستان گفتند و امروز خیلی از آن صحبت می شود؛ آیا دولت می تواند مستقلا ومستقیما چنین کند؟ در این که دلش می خواسته و تلاش هم کرده تردیدی نداریم ولی بالاخره مملکت است، عدم تداخل قوا باید باشد. به خصوص دولت قانون گرائی که می خواهد تداخل نکند. ما معتقد به باز شدن فضا و نزدیک شدن دلها به یکدیگر هستيم تا همه با اشتیاق در خدمت نظام و انقلاب باشند، این به نفع همه است و مطمئنا باز شدن فضا و رفع محدودیت ها و مسائل دیگر به نفع همه است و باید سعی کنیم این مسئله بصورتی که راضی کننده برای همه اطراف قضیه باشد انجام بگیرد.

 

استانداران دوران 8 ساله ریاست جمهوری محمد خاتمی با وی دیدار کردند. در این دیدار خاتمی سخنانی گفت که خلاصه ای از آن را می خوانید:

 

:« استانداران محور حرکت کشور و نزدیک ترین افراد به مرکز حکومت هستند، یا باید باشند. چون بالاخره مجری سیاست هایی هستند که رئیس جمهور مستقیما درباره آنها از مردم رای گرفته است. بنابراین نزدیکی آنها با مرکز حکومت بسیار مساله اساسی است و انتخاب آنها هم بر این اساس بسیار ضروری و محرز است. استانداران از نظر جایگاه اداری هم مکانتی میان وزیر و معاون وزیر دارند یعنی بالاتر از معاون وزیرند و پایین تر از وزیر به خاطر حیطه فعالیتشان و مسئولیتی که دارند و این نشان دهنده اهمیت آنهاست.

استانداران رئیس جمهور یک منطقه هستند، آنها دقیقا همان نقشی را دارند که رئیس‌جمهور در کل کشور دارد. تمام مدیران ادارات شهرستانها زیر نظر استاندار کار می کنند و در واقع نمایندگی از کل مدیریت کشور در بخش ها و مناطق مختلف و مسئولیت انجا را دارند.

به دوستانی که تفکرتاسيس مجمع استانداران را داشتند و پیگیری کردند دست مریزاد می گویم. تاسیس این نهاد که همه جناح ها و گروه ها هم در آن بودند و هستند خیلی خوب بود. این از افتخارات دولت ما بود که از آن دوره آغاز شد.

کاری دیگری که مبتکرانه و خوب بود کار جناب آقای ناطق نوری بود. ایشان بعد از اینکه از وزارت کشور کنار رفتند رابطه شان را با استاندارانشان حفظ کردند. به عنوان محورهای حرکت کشور، نشست مرتب داشتند و دارند، ايشان در مسئولیت های بعدی هم که داشتند این رابطه را حفظ کردند. بنده هم خدمت جناب آقای موسوی لاری عرض کردم این کار را انجام بدهيد که کم و بیش این کار انجام شده است.

واقعا بنده همیشه این را گفته ام که باید ببینیم انتخابات اخیر چی شد و چه بود؟

اگر ما آن بود را از یاد ببریم هیچ وقت نمی توانیم راضی و خشنود باشیم از آنچه پیش آمده است. همیشه نباید ایده‌الی فکر کرد؟ مگر وقتی دوران ما بود همه چیز ایده آل بود؟ بالاخره مشکلاتی بود یا ناشی از ضعف خود ما بود یا شرایط و اقتضائات جامعه ایجاب می نمود ممکن است توقعاتی داشته باشیم و نشود یعنی واقعا عملی نباشد! ولي آنچه واقع شده است مبارك است و آثار خيرش هم در جامعه آشكار است.

همین مساله رفع حصر و آزادی ها که دوستان گفتند و امروز خیلی از آن صحبت می شود؛ آیا دولت می تواند مستقلا ومستقیما چنین کند؟ در این که دلش می خواسته و تلاش هم کرده تردیدی نداریم ولی بالاخره مملکت است عدم تداخل قوا باید باشد. به خصوص دولت قانون گرائی که می خواهد تداخل نکند گرچه ممکن است نهادهای دیگر تداخل بکنند ولی دولت باید روی روال عادی کار بکند و امکاناتش هم محدود است.

ما معتقد به باز شدن فضا و نزدیک شدن دلها به یکدیگر هستيم تا همه با اشتیاق در خدمت نظام و انقلاب باشند، این به نفع همه است و مطمئنا باز شدن فضا و رفع محدودیت ها و مسائل دیگر به نفع همه است و باید سعی کنیم این مسئله بصورتی که راضی کننده برای همه اطراف قضیه باشد انجام بگیرد.

نگاه کنید به دولت و استانداران و آن را مقایسه کنید با آنچه قبلا بوده.  روی هم رفته تحولی ایجاد شده است. امروز افراطیون بیشتر گلایه دارند تا شما. ما هم باید توقعاتمان را محدود بکنیم، اصلا توقع نداریم جناح و جریانی که رسما به ما تعلق دارد همه سرکار بیایند. نخیر ما می خواهیم مملکت ادراه شود و مشکلات حل بشود. حال بدست هر كس كه می‌خواهد باشد.

در دوره گذشته خیلی به افراد ستم شد. به اتهامات مختلف یا به خاطر وابستگی‌هایی که به جاهای دیگر داشتند از زندگی ساقط شدند، مورد تنگنا قرار گرفتند، در کار و کاسبی شان مشکل ایجاد شد، حبس و حصر شدند. این مشکلات وجود داشته که باید جبران شود.

ولی این به معنا نیست که افراد وابسته به یک جریان بیایند و همه امور را به دست بگیرند و دبگران از صحنه بیرون بروند، نه همه باید باشند منتهی یک ملاک وجود دارد و آن اینکه رئیس جمهور محترم عهدی با مردم بسته اند این عهد باید عملی شود.

وقتی می گوئیم "حقوق شهروندی" یعنی این مملکت نظامی دارد، قانون اساسی دارد. باید طبق آن حقوقی که شناخته شده است برای افراد آن تامین شود. در بحبوحه جنگ حضرت امام (ره) فرمان 8 ماده‌ای را صادر كردند؛ محور آن فرمان چه بود؟ ایجاد امنیت برای افراد در زندگی شخصی و اجتماعی شان. به شنود حساسیت داشتند برای اینکه ابتدایی ترین حقوق شهروندی که امنیت و آزادی لااقل در حیطه مسائل شخصی است از بین می برد! آیا امروزمسئله شنود به همان صورت که امام می خواستند هست؟ آیا همان طوری است که در قانون اساسی ما مي باشد یا لااقل جوی را درست کرده‌اند که همه افراد احساس کنند تحت شنود شدید هستند. از خودم شروع کنم. ای کاش شنود می‌شد و آنچه بود، همان طور منتقل می شد به جاهای دیگر. بنده از بولتن‌ها و مطالبی که علیه من گفته می‌شود با خبرم. چیزهایی گفته می شود که اصلا سر تا پا دروغ محض است. لااقل صداقت در انتقال آن چه شنود می‌شود داشته باشند و بخصوص آنچه را به بزرگان منتقل مي كنند.

دائما سعی می‌کنند کسانی را که نمی‌پسندند بدبینی نسبت به آنها را در سطوح بالای مملکت ایجاد بکنند و حتی دو به هم زنی کنند. حقوق شهروندی یعنی در این مملکت در این کشور قانون اساسی هست بخش عمده‌اي از آنان هم حقوق ملت است که معتقدیم کمتر مورد توجه بوده.

درباره انتخابات آتی (مجلس آینده) ما انتخاباتی آزاد می خواهیم. انتخاباتی که رای مردم حق الناس باشد و مردم قدرت انتخاب داشته باشند، این خواسته بدین معناست که کاندیداهای دارای سلایق مختلف به عرصه بیایند و به بهانه مختلف بخش هایی حذف نشوند و بخش‌هایی دوپینگ نشوند و رانت گونه به صحنه نیایند. امکاناتی برایشان فراهم شود و براي دیگران نشود؛ البته دوستان ما در شهرستانها از الان می توانند نیروهای سالم و متدین را شناسایی و تشویق بکنند که بیایند و انسجامی باشد، پراکندگی نداشته باشیم. انتخابات سالمی هم انجام شود. اتفاقا دوستانی نظير شما که آشنا به شهرستانها و مناطق مختلف هستند در چارچوب قانون فعال شوند و نیز چون الحمدالله همه شما استانداران موفقی بوده‌اید محبوبیت و جایگاهی هم در میان مردم دارید.

درباره سیاست خارجی دولت باید بگویم:« معتقدم دولت در این بخش موفق بوده، به شرط اینکه بگوئیم چه می خواستیم و چه می خواهیم؟ اگر مساله این باشد که صد در صد مسائل و مشکلات ما حل بشود این عملی نیست. آنچه عملی است پا گذاشتن در راه حل مشکل به صورتی‌ که ایران صاحب تکنولوژی هسته‌ای باشد و در عین حال بتواند فعالیت‌های بین المللی و داخلی و اقتصادی‌اش را انجام دهد و تنگنا نداشته باشد كه بحمدالله گامی به سوی آن برداشته شد. به نظر مي‌رسد كه طرف مقابل هم تمايل دارد كه مساله حل شود، چنانكه آمريكا هم تلاش كرد تا جلو تحريم‌هاي جديد مجلس و كنگره را بگيرد، اما در مورد اعمال تحريم بعضي شركت‌ها بنظرم كار نادرستي بود. هر چند كه اين امر مربوط به مساله‌اي بود كه قبل از توافق اخير اتفاق افتاده بود، ولي دولت آمريكا مي‌توانست جلو آنرا بگيرد تا به سوءظن‌ها دامن نزند و ترديدها نسبت به حسن نيت خود در ايران بيشتر نكنند. به هر حال معتقدم امور با فراز و نشيب ها، پيش به سوي كاهش مشكل و انشالله به نفع ايران پيش مي رود. موفقیت دولت جناب دکتر روحانی، موفقیت نظام و مردم و موفقیت کشور و همه ماست.

 

پیک نت 28 آذر

 
 

اشتراک گذاری: