ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 آبان  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

صحبت از یکصد میلیون دلار است

خودروهای ایرانی صادر شدند

اما پول آنها بازگردانده نشده 
 
 
 
 

طی سال‌های گذشته، اوکراین، گرجستان و جمهوری آذربایجان از مشتریان عمده محصولات شرکت ایران خودرو بودند، اما به گفته نماینده شرکت بیمه‌کننده صادرات خودرو ایران به اوکراین، تکلیف وصول پول ۹ هزار خودروی ایرانی به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ به این سه کشور هنوز مشخص نیست.

کارخانه مونتاژ سمند ایران در شهر شاماخی آذربایجان است که هم‌اکنون بیش از دو سال است که تعطیل شده است.

عدم بازپرداخت خودروهای صادراتی ایران خودرو فقط مختص  به جمهوری آذربایجان نیست و همین مشکل در گرجستان و اوکراین نیز لاینحل مانده است.

طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ تنها ۶ درصد از پول کل خودروهای صادراتی ایران خودرو به اوکراین آنهم به عنوان مبلغ پیش پرداخت وصول شده است.

مبلغ پرداخت‌های وصول نشده از بابت صادرات خودرو به این سه کشور نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار است.

شرکت آذیکد Azikd (شرکتی که ١٠٠٪ سهام ان متعلق به ایران خودرو دیزل ایران است و در جمهوری اذربایجان به ثبت رسیده) از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ به عنوان نماینده تام الاختیار ایران خودرو ۵۰۰۰  خودرو به جمهوری آذربایجان و ۳۶۶۹ خودرو به اوکراین  فروخته است.

۵۰۰ خودروی سمند نیز از طریق شرکت آزیکد به کشور گرجستان صادر شده است که نه تنها قراردادی بابت باز پرداخت وجود ندارد، بلکه تاکنون حتی یک دلار به ایران باز گردانده نشده است.

ارزش تقریبی خودروهای صادراتی ایران خودرو به اوکراین نیز ۴۰ میلیون دلار بوده که تنها ۶ درصد از ارزش آن به حساب ایران خودرو در لندن واریز گردیده است.

در گرجستان "سمند" ناوگان تاكسيراني آن كشور است اما دراین زمینه نیز پولی باز نگشته به ایران. در این میان و درگرما گرم جنگ داخلی در سوریه خبرگزاری ها گزارش دادند که ناوگان تاکسیرانی این کشور و بویژه دمشق پایتخت سوریه نیز تقریبا همه از اتومبیل های ساخت ایران است. پول این خودروها که طی چندین سال به سوریه صادر شده نیز معلوم نیست بازگردانده شده باشد.

 

پیک نت  19  آبان

 
 

اشتراک گذاری: