ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 آبان  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

5 نتیجه گیری، بیرون از

اتاق مذاکرات اتمی ژنو 
 
 
 
 

سومین روز مذاکرات اتمی در ژنو با کار شکنی قاطع و آشکار فرانسه برای تهیه و قطعی شدن یک توافقنامه اتمی با ایران به پایان رسید. این که در چهارمین روز این مذاکرات چه پیش خواهد آمد، هیچکس نمی داند اما در تمام طول سه روز مذاکرات سخت و سنگینی که در ژنو جریان داشت چند نکته قطعی شد:

1- اسرائیل با تمام نیرو علیه رسیدن به یک صلح اتمی با ایران وارد میدان شد. حتی با تهدید امریکا مبنی بر این که اگر چنین توافقی حاصل شود، اسرائیل متعهد به آن نخواهد بود. یعنی اقدام نظامی علیه ایران را برای خود محفوظ نگه میدارد.

2- فشار از جانب اسرائیل به کاخ سفید و شخص اوباما، تنها در اقدامات و سخنان رهبران دولت کنونی اسرائیل و شخص نتانیاهو منعکس نبود، بلکه در داخل امریکا نیز این فشار از سوی جامعه پرقدرت یهودیان نیویورک جریان داشت. حتی درجریان مقاومت مجلسین امریکا در برابر دولت اوباما و طرح مالیات و بیمه او که رسانه های امریکائی آن را با تعبیر افزایش میزان قروض دولت امریکا به بانک مرکزی این کشور منتشر می کردند اما مردم امریکا خوب میدانستند دعوا بر سر چیست و به همین دلیل در انتخابات هفته گذشته فرمانداری ها، در بسیاری از ایالت های امریکا فرمانداران طرفدار کنگره و مخالف اوباما نتوانستند از مردم رای بگیرند و سقوط کردند. بنابراین اوباما و کاخ سفید هم در خارج و بویژه از سوی اسرائیل و هم در داخل امریکا از جانب کانون های پرقدرت یهودی های این کشور زیر فشار است. آنها خواهان ادامه سیاست جنگی در ارتباط با سوریه و ایران اند.

3- حیرت آور آنست که در داخل ایران نیز وضع دقیقا بصورت مشابه جریان دارد. یعنی مخالفت با دولت روحانی و سیاست مذاکرات اتمی او با 1+5  و امریکا به همان شدتی جریان دارد که در امریکا علیه اوباما جریان دارد، که نمونه جدیدش بیلبوردهای عاشورائی است که دراین شماره پیک نت عکس هائی از آن را می بینید. در ایران نیز، آنها که 8 سال علیه دولت خاتمی مقاومت کردند و 8 سال دولت احمدی نژاد را حمایت کردند و فاجعه روی فاجعه ساختند، هنوز بدنبال رویای فضای جنگی و امنیتی در ایران اند زیرا حیات سیاسی و قدرت اقتصادی خود را دراین سیاست می بینند.

4- دراین میان اهرم سومی نیز به میدان آمده و آن دولت فرانسه است که نمی خواهد از رویای تبدیل سوریه به لیبی دوم و سپس تبدیل ایران به ضلع سوم لیبی- سوریه وشکل بخشی به مثلث ایران- سوریه- لیبی دست بردارد. دولت فرانسه در مذاکرات جاری ژنو عملا سخنگوی اسرائیل و جامعه یهودیان نیویورک شد.

5- دراین میان زمزمه ای آغاز شده که حاصل مجموعه بالاست، و آن تفاهم احتمالی ایران و امریکا از روی سر 1+5 برای لغو تحریم هائی است که امریکا مستقل از قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران به اجرا گذاشته است که لازمه آن مذاکرات مستقیم بین دو کشور است. این زمزمه در روز سوم مذاکرات و با پیش بینی نرسیدن به نتیجه قطعی در کنفرانس ژنو بالا گرفته است و عجیب است که بلافاصله در ایران آستین هائی علیه اوباما و نمایش او به شکل شمر بالا زده شده است تا به یاری اسرائیل و فرانسه بشتابد و مثلث اسرائیل- فرانسه- بازندگان انتخابات 92 را تشکیل بدهد و مانع از وقوع چنین فاجعه ای علیه خود شوند.

 

پیک نت  19  آبان

 
 

اشتراک گذاری: