ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

3 مـــــــهر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

فرازهای سخنرانی روحانی در سازمان ملل

پیشنهاد مدیریت

اختلافات میان امریکا- ایران

 
 
 
 

تمام خبرگزاری ها، بخش هائی از سخنرانی حسن روحانی در سازمان ملل را منتشر کردند و البته هر کدام با تفسیرهای خود از این سخنرانی.

سخنان او در چارچوب استراتژی سیاست خارجی (اتمی و منطقه ای) جمهوری اسلامی بود اما به دور از آن تاکتیک ها و تحریک ها وجنجال آفرینی های احمدی نژاد که منجر به قطعنامه های تحریم علیه ایران شد.

او از صلح به جای جنگ و از گفتگو به جای تهدید، از دمکراسی در برابر استبداد و.... سخن گفت و در باره پرونده اتمی نیز گفت که با مراعات حقوق برابر جمهوری اسلامی حاضر به گفتگو و رسیدن به تفاهم بر مبنای "برد- برد" است نه بر مبنای "برد- باخت". سخنرانی او را تقریبا همه همکاران پیک نت با دقت گوش کردند و متفقا به این نتیجه رسیدند:

1- کلیدی که روحانی برای بحران سوریه پیشنهاد کرد و راه را برای طرح آن در کنفرانس ژنو 2 باز کرد، برگزاری یک انتخابات در سوریه و قبول نتایجی که از صندوق رای بیرون می آید، از هر دو سو (دولت واپوزیسیون) بود. طبیعی است که چنین انتخاباتی زیر نظارت بین المللی انجام می شود.

2- درباره مذاکرات مستقیم با امریکا روحانی پیشنهاد کرد چارچوب مدیریت اختلافات (ایران و امریکا) از سوی امریکا و ایران را مطرح کرد، با این شرط که یک صدا از امریکا بلند شود. و نه آن که گروه کار یک چیزی بگوید و به یک تفاهمی برسد و گروه های فشار (اشاره به اسرائیل و یهودیان نیویورک) سیاست دیگری را اعمال کنند.

3- آمادگی ایران برای اثبات غیر نظامی بودن فعالیت های اتمی اش و همکاری برای کنترل تنش های منطقه ای. در چارچوب همان گروه کاری که پیشنهاد شد.

شاید جمله زیر، کلیدی ترین بخش سخنرای روحانی بود:

«ایران به دنبال تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک با دیگر کشورهاست و در این چارچوب در پی افزایش تنش با ایالات متحده آمریکا نیز نیست. من سخنان امروز پرزیدنت اوباما را با دقت دنبال کردم ؛ در صورت عزم سیاسی رهبران آمریکا و خودداری از دنبال کردن منافع گروه های فشار جنگ طلب، می توان به چارچوبی برای مدیریت اختلافات رسید. در این زمینه انتظار ما از واشنگتن شنیدن صدای واحد است.

 

پیک نت  3  مــــــــــهر

 
 

اشتراک گذاری: