ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 مـــــــهر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

با حضور بسیاری از بزرگان موسیقی ایران

14 سالگی خانه موسیقی

در تالار وحدت (رودکی) برگزار شد 
 
 
 
 

14 سالگی خانه موسیقی، دوشنبه 22 مهرماه جشن گرفته شد. این جشن در تالار وحدت (رودکی) برگزار شد و در آن شجریان، شهرام ناظری، ‌حسین علیزاده، فرهنگ شریف، هوشنگ ظریف و جمع دیگری از نوازندگان و آهنگسازان و خوانندگان حضور داشتند. گروه موسیقی نواحی «سازینه» در این مراسم آهنگ هائی را از اقوام مختلف ایران نواخت که با استقبال بسیار روبرو شد.

شاهنامه‌خوانی، سواربازی قوم لک، ترانه «کدخدا» و رقص گیله‌مردی، موسیقی قشقایی، رقص آذری، چوب‌بازی، آواز کُردی و لری، آواز مازندرانی و نی‌انبان نوازی محسن شریفیان به نمایندگی از مردم جنوب کشور از جمله پراستقبال ترین هابود.

در بخش تقدیر از پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران، ابتدا فیلم کوتاهی از 5 پیشکسوت موسیقی نواحی پخش شد و سپس محمدرضا شجریان، داوود گنجه‌ای و مصطفی کمال پورتراب برای اهدای تندیس و لوح روی صحنه رفتند.

ژاله صادقیان بیانیه مربوط به این مراسم را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است:

«پس از نزدیک به 15 سال که از فعالیت تنها نهاد مدنی موسیقیدانان کشور یعنی خانه موسیقی ایران می‌گذرد، دیگر نیازی به اثبات این تشکل مردم‌نهاد نیست و شاید نیازی هم به قرائت بیانیه نباشد؛ چرا که در عصر مسئولانی که هنر فاخر و تاثیرگذار موسیقی را با پفک مقایسه و به آن تشبیه می‌کردند، خواندن بیانیه کوبیدن آب در هاون بود. اینک که قرار است به تدبیر، امید داشته باشیم و مسئولانی با گوش شنوا، به چند نکته به عنوان نخستین و انشاالله آخرین بیانیه در دولت تفکر و تعقل و تدبیر اشاره می‌کنیم:

خانواده بزرگ هنر موسیقی در کشور بیش از هرچیز به احترام، کرامت و شان و اعتبار از دسته رفته خویش می‌اندیشد و خواستار بازگشت هنر و هنرمند به جایگاه والایی است که استحقاق آن را دارد. این جایگاه بارها و بارها از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط و غیرمرتبط با موسیقی مخدوش شده است.

عمر و سرمایه خیل عظیم جوانان و استعدادهای درخشان هنر موسیقی در پیچ و خم‌های جان‌فرسای اداری و قوانین نانوشته و اعمال سلیقه‌های بی‌ربط و بیکاری و هزاران مانع دیگر در حال نابودی است؛ مسئولان باید در اسرع وقت چاره‌ای بیندیشند.

بزرگان و موسیقیدانان معمر و پیشکسوت که عمر گرانمایه خود را برای اعتلای فرهنگ و هنر ایران‌زمین هزینه کرده‌اند، در ایامی که نیاز به توجه و رسیدگی دارند مغفول واقع شده‌اند و این نقیصه در بخش موسیقی نواحی و قومی ایران به علت دوری از مرکز، مضاعف است.

اقتصاد هنر یکی از مهمترین مقولات برای فعالیت هنرمندان به ویژه جوانان و نسل نو در این عرصه است. در زمانه‌ای که هزاران مانع برای فعالیت هنرمندان و موسیقیدانان وجود دارد، این چرخه معیوب و ناسالم است و گرانی و اجحاف محل‌ها و مکان‌های اجرای کنسرت که اکثریت قریب به اتفاق آنها دولتی است، این بار گران را بر دوش هنرمندان سنگین‌تر کرده است.

خانه موسیقی از همه مسئولان، بویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران، حوزه هنری، سازمان صدا و سیما و همچنین از بخش خصوصی و خیرین و فرهنگدوستان تقاضا دارد در اولین فرصت نسبت به ساخت تالار و محلی مناسب اجرای کنسرت که به خود هنرمندان تعلق داشته باشد اقدامی عاجل نمایند.

 

جامعه هنرمندان کشور از دستگاه قضایی انتظار دارد، دادسرایی ویژه‌ی هنرمندان اختصاص دهند تا همه مجریان و دست‌اندرکاران قضایی آن با موضوع کپی‌رایت به خوبی آشنا بوده و از سرقت روزافزون اندیشه و آثار هنرمندان جلوگیری نمایند.

اگر تدبیری هست باید نتیجه آن آزاد گذاشتن هنرمندان برای تولید و خلاقیت باشد و اگر چنین شد، دیگر نالیدن از نبود بودجه نیازی نیست؛ چرا که هنر والا خودکفایی را به دنبال خواهد داشت

تقدیر از بانوان موسیقی ایران بخش دیگری از برنامه بود و پیش از این بنری روی صحنه نصب شد که روی آن نوشته شده بود: بانوان هنرمند نیمی از جامعه هنرمندان هستند؛ آیا به همان اندازه اجازه فعالیت دارند؟

شهرام ناظری، حسین علیزاده و علی مرادخانی به منظور تقدیر از 9 بانوی موسیقی به روی صحنه آمدند.

فخری ملک‌پور (نوازنده پیانو)، گیتی وزیری‌تبار(نوازنده ویلن)، سوسن اصلانی(نوازنده سنتور)، معصومه مهرعلی(خواننده سنتی)، آذر هاشمی(نوازنده سنتور)، ملیحه سعیدی(نوازنده قانون)، بهناز ذاکری( نوازنده سنتور)، مهرک صفائیه(نوازنده پیانو) و سودابه سالم(مدرس موسیقی کودکان) مورد تقدیر قرار گرفتند.

سخنگوی خانه موسیقی نیز در این همایش سخنرانی کرد و در ادامه از فرهنگ شریف (نوازنده تار) و رحیم معینی کرمانشاهی (ترانه‌سرا) تقدیر شد.

محمدرضا شجریان، هوشنگ ظریف و دکتر فاضل برای تقدیر از فرهنگ شریف به روی صحنه رفتند.

هوشنگ ظریف نوازنده تار، پس از اهدای لوح و تندیس به فرهنگ شریف گفت: من 9 سالم بود که با شنیدن ساز مجد به نوازندگی تار علاقمند شدم و پس از آن به هنرستان موسیقی رفتم. در همان دوران هر روز صبح ساعت 6، قطعه صبحگاهی فرهنگ شریف را می‌شنیدم که در «چهارگاه» اجرا شده بود و من عاشق ساز شریف شدم.

بعدها نواخته‌های ایشان را در دو جلد کتاب منتشر کردم. همچنین کتاب دیگری از آثار فرهنگ شریف را با همکاری آقای گرگین‌زاده به چاپ رساندم و امروز می‌گویم که هرچه می‌نوازم از ایشان یاد گرفته‌ام.

حسن ریاحی و داریوش پیرنیاکان نیز به روی سن آمدند و به جمع محمدرضا شجریان، هوشنگ ظریف و دکتر فاضل اضافه شدند و از نصرالله ناصح‌پور(خواننده پیشکسوت و ردیف‌دان)، یوسف پوریا(سازنده تار) و منوچهر ریاحی (پیشکسوت صدابرداری) تجلیل کردند.

فریدون شهبایان نیز در بخش دیگری از این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و بیانیه هیئت داوران بخش رقابتی جشن خانه موسیقی را برای حاضران در سالن قرائت کرد.

برای اهداء جوایز بخش رقابتی جشن خانه موسیقی نیز فریدون شهبازیان، هوشنگ کامکار، عباس خوشدل، تقی ضرابی، جواد لشکر و شهرام ناظری به روی سن آمدند که در بخش آهنگسازی موسیقی کلاسیک و ارکسترال جایزه اول هیئت داوران به طور مشترک به سید مهدی حسینی به خاطر آلبوم «مونودیزم» و سعید شریفیان برای آلبوم «به زمین و آفتاب» اهداء شد.

همچنین در بخش موسیقی سنتی نیز جایزه اثر برگزیده به آلبوم «آبروی آب» به آهنگسازی شاهین شهبازی و خوانندگی بامداد فلاحتی اهداء شد. این در حالی بود که از غلامرضا ترابی(مدیر موسسه پیام اسلام) نیز به عنوان ناشر پیشکسوت تجلیل شد.

بخش پایانی مراسم اجرای ارکستر بادی تهران به سرپرستی سینا ذکایی و رهبری جاوید مجلسی بود.

(آنچه را خواندید تلخیص شده گزارشی است که خبرگزاری ایسنا از این مراسم منتشر کرده بود) 

پیک نت  28  مــــــــــهر

 
 

اشتراک گذاری: