محمد خاتمی در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت مرحوم آیت الله
سید جلال الدین طاهری اصفهانی، گفت:
متاثرم که امروز مظهر و نماینده انقلاب ما کسانی باشند که هیچ
نسبتی با سابقه انقلاب، تفکر انقلابی و با فداکاریهایی که
برای این کار شده ندارند و کسانیکه با همه وجودشان در عرصه
بودند و در بیداری جامعه و در شکل گرفتن حرکت به سوی آزادی
بخصوص در میان جوانان موثر بودند در محدودیت به سر میبرند.
انشالله بعد از انتخابات اخیر ما کمی انتظار داریم فضا فضای
منطقی و معقول و مناسب باشد. آیت الله طاهری از پناهگاههای
مردم در آن دوران سختی بود که بردن نام امام دشوار بود.
اصفهان و بخصوص نجف آباد مدیون شخصیت والایی چون حضرت آیت الله
العظمی آقای منتظری است. ایشان به عنوان یکی از ارکان انقلاب
که از تئوریسینهای بزرگ انقلاب اسلامی بودند جایگاه بسیار
مهمی داشتند و طبعا به عنوان نماد مردم اصفهان که در گرایش
مردم و به امام بسیار موثر بود. آیت الله طاهری از کسانی بود
که خیلی نزدیک به آیت الله منتظری بودند و ایشان هم به آقای
طاهری عنایت داشتند.
برخی
از بزرگان نگاهشان نه به فردا و امروز که به پریروزهاست!
امروز دیدگاهی و رفتارهایی وجود دارد که در اثر آن حمله دیگران
به اسلام توجیه میشود و آن اینکه از واژهها و اصولی مثل جهاد
و شهادت در اسلام که واقعا مساله مهمی است، از سوی متحجران و
سلفیها به عنوان ابزار و توجیهی برای ترور و نابود کردن
استفاده میشود. یک نفر به شکم خود بمب میبندد که شهدای محراب
ما همگی این طور کشته شدند، آیت الله صدوقی، آیت الله اشرفی
اصفهانی، آیت الله قاضی، آیت الله مدنی، آیت الله دستغیب و
امروز نمونههایش را در جاهای دیگر میبینیم، طرف بمب را به
خودش میبندد خودش را میکشد و انبوهی مردم بیگناه را به خاک
و خون میکشد اسمش را میگذارد حرکت شهادت طلبانه! شهادت این
طوری معنا میشود! جهاد میشود کشتن، توی سر زنان زدن، جامعه
را بستن و اینکه جلوی هر چیز که مطلوب آنان نیست را گرفتن، این
دیدگاههایی است که ضد اسلام و دین است اما متحجران میخواهد
به نام اسلام به جوامع تحمیل کنند. در چنین شرایطی دیدگاه
کسانی مثل آیت الله طاهری ارزشش معلوم میشود.
بنده به صراحت میگویم امام محور
و رهبر انقلاب ماست، ولی ما قرائتی از دین و امام و خط و مشی
ایشان داریم و به حد کافی هم میتوانیم مستند بکنیم. اما
قرائتهایی امروز وجود دارد که به رسمیت شناخته میشود، آزاد
است و مصونیت دارد و میتواند قرائت ما از امام را مورد تنگنا
قرار دهد.
ما درباره قرائتمان از دین و امام راحل حرف داریم و میتوانیم
از آن دفاع کنیم و معتقدیم انقلاب ما بر آن اساس تحقق پیدا کرد
و میبایست در عمل هم تحقق پیدا کند. نمیشود شما به موضع عملی
امام در مقام مسئول اول کشور در موقعیت جنگ و ترور و اضطراب و
اضطراری به یک مسالهای متمسک بشوید که هر کشوری و هر حکومتی
در دوران بحران مجبور است یک روشهایی اتخاذ بکند برای حفظ اصل
نظامش این را بگویید خط امام! و آن همه حرفها و موضعگیریها
و روشن بینیهایی که امام داشتند را اصلا کنار بگذاریم.
خط امام یعنی رای مردم حق الناس است
امام این همه تاکید روی ملت حق ملت روی ضدیت با دیکتاتوری و
محروم کردن مردم از حقوقشان داشتند من خط امام را این میدانم
که رهبری در روز رای گیری فرمودند: «رای مردم حق الناس است»
میزان رای ملت است این خط امام است و خطی است که ما باید به
دنبالش برویم یا همه مردم را فرا بخوانیم که برای ایران رای
بدهند. ما امیدواریم که با این انتخابات جدید، فضا را برای این
امر که بتوانیم هم اسلام را بخواهیم هم ایران را و هم سرفرازی
ملت ایران را باز کند. تنگنایی نباشد تا افراد بتوانند حرفشان
را بزنند و گفتگو کنند فراهم شود.
در این انتخابات آنچه مشخص شد منهای این تقسیم بندیهایی که در
جامعه هست، خواست برای تغییر این رویکردها بود؛ اسلام رحمانی
اسلامی است که حقوق مردم را قبول دارد و به مدیریت عقلانی،
عقلانیت در بهرهگیری از نیروهای موجود در جامعه و عقلانیت در
ایجاد رابطه با جهان امروزدر عین حفظ مصالح ملی اعتقاد دارد و
نمیگذارد هزینههای زیاد بر دوش این مردم به خاطر بعضی
روشهای غلط بیفتد. اینها مسائلی است که مورد توجه است، مردم
ما هم عقلانیت و هوششان را نشان دادند.
ضمن تایید شخصیت انقلابی، فکری، بینش روشن و سابقه مدیریتی
جناب آقای روحانی که انسان شایستهای است بنده به صراحت
میگویم مردم به شعارها رای دادند. آقای روحانی مورد انتخاب
مردم بود، مردم نگاه کردند به شخصیت و شعارهای ایشان و به او
رای دادند رای بالای مردم را در رقابت فشرده و امکانات بسیار
کمتر این طرف و فراوانتر آن طرف. رای به اقای روحانی یعنی
اینکه اقای روحانی منتخب ملت است ما هم به خاطر این شعارها به
ایشان رای دادیم
همه گفتهاند؛ اقای روحانی هم گفتهاند. امروز بهترین موقعیتی
است که بیاییم دلهایمان را از کینه پاک کنیم و همه کنار
یکدیگر باشیم و با فضای برادری همه بتوانیم برای کشور کار
بکنیم، مملکت در برابر مشکلات بزرگی قرار گرفته؛ اقتصادی سیاسی
فرهنگی مدیریتی، همه باید کنار هم کار کنیم.
چند روز پیش یکی از اقتصاددانان بزرگ گفته بود اگر همه دست به
دست هم بدهیم و تلاش کنیم بعد از چهار سال به سال
۸۴
میرسیم. این حرف درستی است. یعنی ما باید زمینه درست بکنیم به
نقطه صفر برسیم، نقطه صفری که شروعش برنامه چشم انداز بیست
ساله بود که تا سال
۱۴۰۴
ما باید قدرت برتر منطقه باشیم. این یعنی مملکت مشکل دارد اگر
همه کنار هم باشیم میتوان گامهای بزرگی برداشت، توقعات را هم
باید در حد امکانات مملکت ومصلحت اندیشیهای اقای روحانی دید
نباید توقعاتمان را بالا ببریم. دگرگونی که ما میگوئیم درون
نظام است نه بیرون نظام، وابستگی و دلبستگی ما به این نظام
بسیار شدیدتر و بیشتر از کسانی است که ادعای وابستگی به آن
میکنند. ببینید کدام ادبیات به این نظام و آرمانهای انقلاب
نزدیکتر است، ادبیات ما یا ادبیاتی که در این سالها در جامعه
مطرح شده است و کسانی با فحش و دروغ و تهمت و پرونده سازی،
خودشان را انقلابی نشان میدهند.
زمینه برای هر کس که صلاحیت دارد باید باز باشد و فقط میدان
برای یک عده خاصی نباشد. این محدودیتها باید برداشته شود.
اینها مسائلی است که مردم خواستهاند و به ان رای دادهاند.
کینه و این همه تقابل جریانات بس است
ما نسبت آن کسی که با ما بد کرده، بدترین بدیها کرده، بنده
شخص خودم را میگویم به هیچ وجه یک ذره در ذهنم انتقام جویی
نیست، دلم میخواهد همه خوب زندگی کنیم، میخواهیم از مزایای
یک زندگی اسلامی ایرانی برخوردار شویم همه باید در کنار هم
باشیم.
معنای درست دموکراسی، دیکتاتوری اکثریت نیست، بلکه حاکمیت
اکثریت است با رعایت حقوق اقلیت در جامعه.
پیک نت 4
شهریور |