ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

9 شهریور  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

تضعیف خطر حمله به سوریه

گفتگوی تلفنی پوتین و روحانی

 
 
 
 

با اعلام مخالفت مجلس انگلستان با شرکت این کشور در حمله نظامی به سوریه و هشدارهای پیاپی روسیه، به نظر می رسد طرح حمله نظامی به سوریه از آن قطعیتی که تا 24 ساعت داشت خارج شده است. هنوز گفته می شود که امریکا می تواند بصورت مستقل دست به اقدام نظامی علیه سوریه بزند، اما چنین احتمالی نیز همچنان با تردیدهای جدی روبروست مگر اسرائیل در یک حادثه جوئی علیه سوریه عملا امریکا را درگیر بمباران و یا موشک باران سوریه کند. اما روی دیگر سکه، ظاهرا تفاهم هائی است که در مذاکرات کاخ سعدآباد تهران میان روحانی با سلطان قابوس پادشاه عمان و احتمالا وزیر خارجه اش با معاون دبیرکل سازمان ملل بدست آمده است. بویژه که در فاصله این مذاکرات و یا در پایان آن روحانی با "پوتین" رئیس جمهور روسیه تلفنی صحبت کرد. از آنجا که پوتین انگلیسی نمیداند، احتمالا این گفتگو به زبان روسی انجام شده که روحانی تا قادر به صحبت با این زبان است. روحانی و پوتین شامگاه چهارشنبه تلفنی با هم صحبت کردند و با هر گونه اقدام نظامی علیه سوریه مخالفت کرده و آن را فاقد هرگونه مشروعیت بین المللی دانستند.

از این مکالمه جزئیاتی فاش نشده و طبیعی است که چنین تماسی نمی توانسته درحد احوالپرسی و محکومیت حمله نظامی به سوریه خلاصه شود و جزئیاتی را دربر نگیرد که از آن خبری نیست اما کاهش خطر لحظه به لحظه حمله به سوریه که در روزهای اخیر مطرح بود می تواند از جمله مسائل مطرح دراین گفتگو بوده باشد.

نکته ای که خبرگزاری های داخلی درباره این مکالمه منتشر کرد ه اند چنین است:

"دکتر روحاني با تقدير از مواضع مستحکم و اصولي روسيه درباره مسايل سوريه نتیجه اين مواضع را کمک به استقرار آرامش در سوريه و کل منطقه خاورميانه دانست. روحانی در این مکالمه به نکته ای اشاره کرد که در گزارش "المنیتور" نیز به آن اشاره شده است و در همین شماره پیک نت آن را می خوانید. روحانی به پوتین گفت:

"معتقدم از آنجا که دولت سوريه پيروزي‌هايي را در درگيري ها به دست آورده کشورهاي غربي رخدادهای اخير را بهانه قرار دادند تا شرايطي ايجاد کنند که اين دولت در مذاکرات آينده از موضعي ضعيف برخوردار باشد.

رييس‌جمهور روسيه نیز تاکید کرد که در باره استفاده سوریه از سلاح شيميايي تاکنون هيچ مدرک و سندي ارائه نشده است و من روسيه به هيچ وجه باور ندارد که نيروهاي دولتي سوريه از سلاح‌هاي شيميايي استفاده کرده باشند چرا که اساساً به آن احتياج ندارند، در حالي که نيروهاي دولتي در سوريه در حال پيشرفت بوده و برتري قابل توجهي دارند.

اگر آمريکا چنین ادعائی دارد و اطلاعاتي دارد که اثبات مي‌کند دولت سوريه از سلاح شيميايي استفاده کرده است، بايد اين اطلاعات را در اختيار بازرسان سازمان ملل در اين کشور قرار دهند.

روسيه بارها حسن سلوک خود در روابط با دوستانش را اثبات کرده و اميدوارم روابط خوب تهران و مسکو در دوران دولت جديد ايران نيز روند رو به رشد خود را طي کند.

پیک نت  9  شهریور

 
 

اشتراک گذاری: