ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

17 شهریور  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

بازگشت به دوران "روزولت"

راه حل بحران امریکاست!

روزنامه ساویتسکایا راسیا - ترجمه پیک نت

 
 
 
 
 

درادامه اعتراض های جهانی به ادامه جنگ در سوریه و تهدید اوباما برای بمباران این کشور علاوه بر به خیابا ن آمدن ده ها هزار نفر درکشورهای اروپایی، برخی از شخصیت های مشهور نیز به این جنبش پیوستند .  "هلگا تسپ لاروش"رییس جنبش حقوق بشر آلمان در اعتراض به سیاست های جنگی باراک اوباما طی بیانیه ای گفت: ادامه جنگ در سوریه و چنگ و دندان نشان دادن ائتلاف ضد سوری به رهبری اوباما امکان نابودی تمدن بشر را در پی دارد. این ائتلاف جنگی با بهانه "استفاده سلاح شیمیایی توسط حکومت سوریه"خواهان تکرار حمله آلمان هیتلری در 1 سپتامبر 1939 به لهستان است .این نیت عریان اگر جامه عمل بپوشد کبریتی است به باروت خاورمیانه که دقیقا روسیه و چین را هدف گرفته اند.

این ادعا ها یاد آور حرف های بی اساس تونی بلر نخست وزیر وقت انگلستان و جرج بوش دوم رئیس جمهور اسبق آمریکا در باره حمله به عراق و یا اشغال افغانستان بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001 است که ادامه آن یورش وحشیانه به لیبی بود و به دنبال آن سوریه.

  تکه پاره کردن کشورها مورد نظر این نیروهاست. همانطور که مارگارت تاچر و ریگان این سیاست را در مورد اتحاد شوروی اعمال کردند. به زعم آنها حکومت های مخالف امپراتوری آمریکا و انگلستان باید سرنگون شوند. کام آن ها برای سود هر چه بیشتر بازار های مالی و اقتصادی سیری ناپذیر است و همین طمع و حرص، منجر به بحران های وسیع اقتصادی جهان گشته است و راه برون رفت را در برپا کردن جنگ های جنایت کارانه می دانند. در این شرایط سیاست های امپریالیستی در شرایط حادی قرار دارد و در بن بست های خود دست و پا می زند.

در دهه 30 قرن گذشته امپریالیست ها در چنبره همین بحران های مالی قرار داشتند که روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا برای غلبه بر امواج بحران های مالی، بانک ها را از مونوپل انحصارات به در آورد و تقسیم به بانک های کوچک تر کرد. این دور اندیشی در آن زمان پاسخ درستی داد و آمریکا توانست از بحرانهای مالی و اقتصادی  عبور کند.   

در آلمان ائتلاف حزب سبزها با حزب سوسیال دمکرات ها (سرخ و سبز) و ائتلاف حزب دمکرات مسیحی ها با لیبرال دموکرات ها (سیاه و زرد) با گردن نهادن به سلطه نئولیبرالیسم توان  اتخاذ مشی مستقل را ندارند. راه باز کردن و تبعیت از خواست های مردم ربطی به رنگ پرچم احزاب ندارد، بلکه نجات اروپا و از آن جمله آلمان در اتخاذ سیاست بانکی و مالی مستقل است.

برای کنگره آمریکا هم یک راه بیشتر وجود ندارد و آن هم برگشتن به زمان روزولت است و کنترل و محدود کردن منابع  مالی نا مشروع. اگر این اتفاق بیفتد اروپا هم  از این سیاست پیروی خواهد کرد.

پیک نت  17  شهریور

 
 

اشتراک گذاری: