ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 شهریور  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

زبانی بنام "قلمکاری" در نصف جهان

 
 
 
 

نمی دانم شما هم از پارچه قلمکار هنوز برای سفره و یا پرده و یا روتختی استفاده می کنید یا نه؟ اما رونق این هنر در اصفهان نشان میدهد که خیلی از مسافرها و گردشگران داخلی و خارجی وقتی می خواهند از اصفهان بروند چند نمونه پارچه قلمکار با خودشان می برند. این یکی از سوغاتی های اصفهان است و برای خود هنری است که اصفهانی ها به آن می بالند. قلمکاری شاید ادامه کاشیکاری مساجد و میناتور ایران و طرح های ترجمه باشد که از تابلو، ترمه و گنبد مساجد به روی پارچه های نسبتا نازک و نخی فرود آمده است. و طرح های قلمکار اصفهان خود گوئی زبانی اند برای سخن گفتن. البته این ماهیت بسیاری از هنرهای بومی و مردمی در کشورهای جهان است و خاص اصفهان نیست. خالکوبی که دراین سالها بسیار مُد شده نیز متاثر از نقش و نگارهای قلمکاری اصفهان است. در بازار قلمکارهای اصفهان، هنگام گفتگو با قلمکاران و عکس گرفتن، گفتند یک مهر هم به دست من بزنند که زدند و در عکس می بینید. البته این خالکوبی نیست و پاک می شود. این کار را کردم تا ببینید خالکوبی با طرح های قلمکاری چقدر نزدیک است. برای تولید و تهیه پارچه قلمکار اصفهان نقطه شروعی ثبت نشده و یا اگر شده من نتوانستم پیدا کنم. تنها میتوانم بنویسم که این هنر در دوران صفویه که بیش از هر زمان دیگری مردم به زبان اشاره و هنر نقاشی و کاشیکاری و معماری و... پناه بردند به اوج رونق و شهرت رسید. در گذشته این نقش ها و طرح ها بر پارچه کتان می نشستند و حالا هم کم و بیش جنس پارچه همان است. پارچه را ابتدا می شویند تا هر اندازه نیاز دارد آب بخورد و کوچک شود که تا روزی که فرسوده و کهنه می شود تشنه نشود و آب نرود. یکبار رفع تشنگی و آب رفتن و کوچک شدن برای یک عمر آویزان بودن مقابل پنجره اتاق، پهن شدن روی میز و یا تکیه دادن به سینه دیوار! پارچه که آب رفت و خشک شد، مهرها بر آن نقش می بندند. زیبائی و رنگ و نقش بر بستر کتان سیراب شده می نشینند. رنگ برتر در قلمکاری، رنگ مشکی است که ترکیبی مایه آن از پوست گردو و کتیراست. رنگ دوم قرمز که از هم نشینی سنگی بنام "زاج سفید" و گیاهی بنام "روناس" در جوشانده کتیرا بدست می آید. سومین رنگ آبی است که ترکیبی است از لاجورد، شیره انگور و کتیرا. و اما رنگ سبزی که در قلمکاری به کار می رود حاصل ترکیبی است وسیع تر و گسترده تر. و این چه ماهیت و وصفی است از رنگ سبز در ایران. همه با هم! پوست انار شیرین، لاجورد و شیره انگور وقتی در کتیرا غوطه می خورد رنگ "سبز" قلمکاری بدست می آید. پارچه را که حالا پرده قلمکار شده و یا رومیزی و یا دیوار کوب قلمکاری شده به آب رود می سپارند تارنگ های اضافی رخت بر بندند. پارچه ها را در پاتیل هایی از پوست انار و روناس می جوشانند و درپاتیل دوم که مخلوطی است از آب سرد و پوست انار آنقدر می خوابانند تا برای شناور شدن در آب رود و سپس بیرون آمدن و در بستر ماسه ها خوابیدن آماده شوند. شن های ریز و داغ کنار رود تن خیس پارچه قلمکاری شده را آنقدر خشک می کنند که آماده رسیدن به بازار و رفتن به خانه های خریداران شوند. البته یادتان باشد که اصیل ترین نوع تهیه پارچه قلمکار است که نه ارزان بدست می آید و نه ارزان فروخته می شود. انواع دیگری هست که هم ارزان ترند و هم ساده تر تهیه می شوند. من از قلمکاری اصیل برایتان نوشتم که هنوز در اصفهان رایج است و تهیه می شود و آنها که جویای این قلمکاری در اصفهان اند، باید دستشان بیش از من و شما به دهانشان برسد! از مهرهای رنگی که نقش و نگار بر پارچه های قلمکار می بخشند هم برایتان بنویسم که جنس آنها از چوب درخت گلابی است، زیرا هم بافت فشرده ای دارند و هم دوام زیاد و هم زود رنگ را گرفته و پس می دهند. می بینید طبیعت، درختان، سنگ ها، پوست میوه ها و ... که ما اغلب بی اعتناء از کنار آنها عبور می کنیم، دردست هنرمندان ایرانی چه پدیده هائی را می توانند بوجود آورند؟ همین مهرها خالق طرح های گوناگون مانند اسلیمی، ختائی، گل و مرغ، نقش های هندسی، نقش های تخت جمشید و تابلوهائی از شکارگاه ها، چوگان بازی، کتیبه های شعر پارسی وحتی کلماتی با الفبای ارمنی و عبری را شکل می بخشند و زبان رنگها را به ما نشان میدهند. نه تنها زبان فارسی، که ارمنی و عبری را! به اصفهان که آمدید، این بار با دقت بیشتری پارچه قلمکارها را برانداز کنید و درباره سرگذشت و زبان آنها سئوال کنید.

نقل از فیسبوک نسترن دانش

https://www.facebook.com/sorayya.rasekh

پیک نت  18  شهریور

 
 

اشتراک گذاری: