ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 شهریور  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه ظریف قبل از حرکت به سمت نیویورک

در حل پرونده اتمی ایران

امریکا نقش کلیدی را دارد 
 
 
 
 

محمد جواد ظریف وزیر خارجه دولت روحانی، در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت مشترک با حسن روحانی در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل مصاحبه مشروحی انجام داده که خبرگزاری ایسنا آن را مخابره کرده است. محور این مصاحبه حمله به سوریه و فعالیت اتمی و پرونده ایست که بموجب آن شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران چند قطعنامه تحریمی صادر کرده است. مصاحبه بسیار مشروح است، اما جان کلام همین نکاتی است که می خوانید:

«ما از آمریکا خواسته ایم با اتخاذ رویکردی منطقی از حمله به سوریه خودداری کند و با تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌یی ایران گفت که برای حل این موضوع دو طرف گفت‌وگوها باید اهداف مشترک را دنبال کنند تا بتوانند به نتیجه برسند.

 

درباره انتقال پرونده هسته‌یی از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه، رئیس‌جمهور تصمیم گرفتند که وزارت خارجه مذاکرات هسته‌یی را انجام دهد و من فکر می‌کنم این تصمیمی خردمندانه است. وزارت خارجه مسوول هدایت امور خارجی ایران است و توان و تجهیزات و نیروی انسانی برای رسیدگی به این مسائل را دارد. البته، شورای عالی امنیت ملی همچنان بر پرونده هسته‌یی نظارت خواهد داشت و ما امیدواریم که در مذاکرات رو به جلو حرکت کنیم. ما بر این باوریم که مذاکرات نامحدود نیست و این که خود مذاکره فی نفسه هدف نیست. ما اعتقاد داریم مذاکرات باید ضرب الاجل داشته باشد، نتیجه گرایانه باشد و بر اساس حسن نیت، شرایط برابر و احترام متقابل باشد. اکنون ما باید رویکرد این مذاکرات را تغییر دهیم. اگر می‌خواهید در قبال پرونده هسته‌یی ایران به نتیجه برسید، باید نگاه خود را تغییر دهید؛ باید اهداف مشترکی داشته باشیم، نه این که ایران یک هدف و گروه 1+5 هدف دیگری داشته باشد. اهداف مشترک اینست که برنامه هسته‌یی ایران باید صرفا صلح‌آمیز باقی بماند؛ ظاهرا این هدف اعلام شده طرف دیگر یعنی گروه ۱+۵ است. این هدف ما هم هست. بنابراین، در هدف اشتراک داریم. تنها راه تضمین این که برنامه هسته‌یی ایران صلح آمیز باقی بماند این است که اجازه داده شود این برنامه در فضای قابل قبول و صلح آمیز بین‌المللی ادامه پیدا کند.

من خوش بین هستم که ما با عزم حل ِ مشکل وارد مذاکرات خواهیم شد. «رسیدن به پاسخ مثبت» شعار ما برای این مذاکرات است، اما باید دو طرف همکاری داشته باشند. اگر آمریکا و باقی کشورهای عضو گروه 1+5 آماده نیستند که به صورت جدی وارد این فرایند شود، سناریویی کاملا متفاوت در پیش خواهیم داشت. من فکر می‌کنم آمریکا می‌تواند نقشی کلیدی در پیدا شدن یک راه حل یا جلوگیری از پیدا شدن راه حل ایفا کند.

 

پیک نت  24  شهریور

 
 

اشتراک گذاری: