ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31 شهریور  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه کاملیا انتخابی فرد با نماینده سوریه در سازمان ملل

همکاری ایران و روسیه

در پیشنهاد خلع سلاح شیمیائی سوریه 
 
 
 
 

کاملیا انتخابی فرد، خبرنگار ایرانی مقیم نیویورک است. وی علاوه بر تهیه و انتشار مقالات تفسیری پیرامون ایران و منطقه برای مطبوعات امریکا و خاورمیانه، کارت خبرنگاری سازمان ملل را نیز دارد. در آستانه گشایش مجمع عمومی سازمان ملل مقاله ای تفسیری در باره سوریه نوشته که در روزنامه الاهرام مصر منتشر شده است. وی برای تهیه این مقاله با بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد گفتگوی کوتاهی کرده، که این بخش مقاله از نظر ما دارای اهمیت ویژه است. اهمیت آن در اینست که پیک نت در اوج اخبار و تفسیرهائی که ساعت به ساعت درباره حمله به سوریه از سوی امریکا منتشر می شد نوشت که درجریان سفر "فلتمن" معاون امریکائی دبیرکل سازمان ملل به تهران که همزمان بود با سفر سلطان قابوس پادشاه عمان به ایران، تفاهم هائی صورت گرفته که چنین حمله ای را از دستور روز خارج کرده است. از جمله این تلاش ها ارتباط مستقیم و چند باره تهران با دمشق و مسکو بوده است. ما یک جمله کوتاه "فلتمن" را در همان روزهائی که در تهران بود بدرستی برجسته ساخته و نوشتیم که این جمله کلید جلوگیری از حمله به سوریه است. فلتمن که در گذشته معاون وزارت خارجه امریکا بوده، پیش از ترک تهران گفته بود: «باید تا قبل از تشکیل کنفرانس ژنو 2 برای حل بحران سوریه به یک توازن قوا دست یافت.»

این جمله را ما چنین تفسیر کردیم که ارتش سوریه باید عملیات نظامی را متوقف کند و امتیازهائی بدهد تا بعنوان فاتح و از موضع قدرت کامل در کنفرانس ژنو 2 حاضر نشود. زیرا در اینصورت حضور اپوزیسیون شکست خورده و مغلوب در کنفرانس مذکور معنا و مفهومی ندارد، درحالیکه کنفرانس ژنو 2 در پی یافتن تفاهمی میان اپوزیسیون و دولت سوریه است که بموجب آن یک دولت ائتلافی در دمشق تشکیل شده و بر سر زمان و نحوه انتخابات ریاست جمهوری نیز توافق حاصل شود.

هم در جریان کنفرانس گروه 20 در سن پترزبورگ که مهم ترین رسانه های جهان ( از جمله بی بی سی با پیگیری سیاست خارجی انگلستان) آن را در ارتباط با بحران سوریه شکست خورده اعلام داشتند و دیدار پوتین و اوباما را بی نتیجه اعلام داشتند (برخلاف تفسیری که پیک نت از این کنفرانس داشت) و هم درجریان پیشنهاد مسکو برای خلع سلاح شیمیائی سوریه، ما، بار دیگر نوشتیم که چه گفته شود و چه گفته نشود، این پیشنهاد نیز بدون مشورت با ایران و شخص روحانی اعلام نشده است.

با این مقدمه است که مصاحبه نماینده سوریه در سازمان ملل متحد بعنوان سندی در تائید نظر پیک نت اهمیت پیدا می کند.

بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد در گفتگوی خود با کاملیا انتخابی فرد گفته است:

«ایران در گفتگوهای مربوط به خلع سلاح شیمیایی بین آمریکا و روسیه نقش فعال و مهمی ایفا کرد. نقش ایران در یافتن راه حل دیپلماتیک در بحران اخیر بسیار مثبت و فعالانه بود و ما از همکاری ایران با روسیه در زمینه جلوگیری از حمله نظامی به سوریه بسیار خرسندیم.‪"»

 

متن مقاله که در الاهرام منتشر شده را می توانید از روی لینک زیر پیگیری کنید:

http://weekly.ahram.org.eg/News/4120/19/Will-Iran-trade-Al-Assad-.aspx 

پیک نت  31  شهریور

 
 

اشتراک گذاری: