ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

13 مــــــرداد  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

نیاز به مستند "من و تو" نبود

اگر ج. اسلامی خدمات و جنایات

رضا شاه را با هم گفته بود!

 
 
 
 

خواننده پیک نت: پس از پخش مستند رضا شاه تعدادی از افراد و وب سایتها منجمله خود شما شروع به انتقادهای مستقیم و غیر مستقیم و سرزنش این برنامه و محتویات آن نمودید. که دور از انصاف می بینم. اولا شبکه من و تو با تولید برنامه های واقعا در سطح حرفه ای شاید اولین و تنهاترین تلوزیون خارج از ایران می باشد که در سطح تولیدات یک تلوزیون ملی ( نه شاید با رعایت همه دیدگاهها) اما از لحاط تکنیکی و حرفه ای به تهیه و تولید برنامه اقدام نموده است. ( به خاطر بیاورید آن شکبه های تلوزیونی ایرانی خارج از کشور را که پررنگترین برنامه هایشان تنها یک سری بحثهای بی انتها و بد و بیراه بوده و هست). اگر منحصرا به مستند رضا شاه بخواهمم بپردازم باید عرش کنم آیا مگر خدماتی که رضا شاه برای ایران انجام داد دروغ بوده است؟ تشکیل ارتش و ساخت را آهن و صدور هویت و شناسنامه ملی خیلی از چیزهایی که امروزه عادی جلوه می کند ولی قدمهای بزرگی برای این مملک بوده است. مگر نه اینکه او هم می توانست مانند سایر پادشاهان بی عرضه قاجار یک گوشه نشسته و مملکت را بچاپد و یا به تارج یغما بدهد؟ انصاف شما کجا رفته؟ آیا رضا شاه اشتیاهاتی هم داشته؟ بله داشته ولی آیا در ترازوی عدالتی که شما ادعا و آرزویش را دارید واقعا آنقدر بد بوده که بتوان این همه تلاش را نادیده گرفت؟ شاید هم گله شما این باشد که چرا در آن برنامه به اشتباهات او هم پرداخته نشد. خوب بعد از 35 سال و با استفاده از سرمایه ملی کشومان و تولید برنامه ها و کوبیدنهای مکرر و سیاه نمایی های مکرر این نظام در باره این مرد دیگر آیا چیزی مانده که گفته نشده باشد؟ حالا تنها یک تولید و و یک برنامه که خواسته به این مرد از دیدی دیگر نگاه کند اینقدر برای شما سنگین آمده است! حضرت علی می فرماید : " اگر دین ندارید آزاده باشید" 
من نه شاهدوستم و نه اسلام پرست و بر هر دو گلایه ها و نظرهای خودم را دارم ولی تلاش دارم در بیان و نظراتم منصف باشم و شما را نیز به همان مسیر دعوت می کنم.

با آرزوی توفیق برای شما

پیک نت- خواننده گرامی! برای ما قابل درک نیست که چرا برای دفاع از رضا شاه نباید اسم خود را بنویسید؟ حالا اگر سلام یادتان رفت، عیبی ندارد!

در پاسخ به پیام شما، یگانه کاری که می توانیم بکنیم اینست که پیام یکی از خوانندگان پیک نت که بر خلاف شما در شماره دیروز پیک نت روی فیسبوک پیک نت، نظر خود را با اسم خود نوشته بود را در ادامه پیام شما نقل کنیم. البته شما می توانید به فیسبوک پیک نت مراجعه کرده و پیام دیروز ایشان را ببینید.

آقای فریور در پیام دیروز خود، در زیر مطلب "خانه تکانی ناگزیر و در پاسخ به خواننده ای که بافته های ذهنی خویش را در چند پیام نوشته بود، در فیسبوک پیک نت نوشت:

Mohsen Farivar: صدها فاجعه دوران استبداد رضا شاه در مستندی که تلویزیون "من و تو" درست کرد و پخش کرد به آنها کوچکترین اشاره به آن نشد. من نمی گویم که رضا شاه خدمت نکرد، کرد و لابد میدانید که دو فراکسیون مترقی مجلس چهارم از رضاشاه حمایت کردند و متحد او بودند که یکی از آنها فراکسیون سوسیالیست ها در مجلس به رهبری سلیمان میرزا اسکندری بود و دومی فراکسیونی که ملک الشعرا بهار و آیت الله مدرس آن را هدایت می کردند.
در همین مجلس هر دو فراکسیون حامی رضا شاه بعنوان سردار سپه و رئیس الوزرا بودند تا وقتی که او برای قدرت مطلقه خیز بر داشت. ابتدا به بهانه تاسیس جمهوری و بعد هم که دید از این راه نمی شود رفت بدنبال انحلال قاجاریه و تاسیس سلطنت پهلوی. دلیل مخالفت دو فراکسیون مجلس با جمهوری که رضا شاه می خواست تاسیس کند همین وحشت از خودکامگی رضاشاه بود و با سلطنت او هم به همین دلیل مخالف بودند و تقریبا همه آنها بهای سنگینی برای این مخالفت به نتیجه نرسیده خود پرداختند. شما به تاریخ که مراجعه کنید می بینید که نه تنها بخش مهمی از کمونیست های داخلی بلکه حتی اتحاد شوروی وقت هم در ابتدا حامی رضاشاه بود و او را فردی لایق خدمت به ایران و ناسیونالیست می دانست. اما چرا نباید از استبداد هولناکی که او برقرار کرد و از قربانیان آن یاد کرد؟ 
چرا مستند رضاشاه با گفتن این که "یاران نزدیک رضاشاه سرنوشت دیگری یافتند" سانسور کرد و نگفت که رضا شاه همه یارانش - از جمله تیمورتاش و مظفرفیروز- را به فجیع ترین روش کشت و مرحوم داور هم که در همین مستند از او به نیکی یاد می شود، از ترس گرفتار شدن به سرنوشت تیمورتاش و مظفرفیروز خود را درخانه اش کشت و مرحوم فروغی که باز از او هم در همین مستند یاد می شود از ترس رضا شاه خود را تا لحظه ای که رضا شاه سقوط کرد حبس خانگی کرد. چرا نباید از قتل های سیاسی دوران او گفت؟ این قتل ها تنها شامل حال امثال مدرس نشد. دهها و دهها انسان شریف و کاردان و ملی بدستور او کشته شدند. از جمله ترور میرزاده عشقی شاعر ملی ایران که در آخرین نفس ها، در بیمارستان دست ملک الشعرا بهار را در دستش گرفت و زیر لب به او گفت که ماموران نظمیه رضاشاه او را در خانه اش به گلوله بستند. جرم عشقی مخالفت با استبداد رضاشاه بود. 
ما نمیتوانیم و نباید به صرف خدمات یکنفر، ضعف های او را لاپوشانی کنیم. این خود گول زدن است. اگر اینطور شود آنوقت اگر رضا شاه راه آهن ساخت و ارتش قوی و یکدست درست کرد و نباید از نابودن کردن هویت مجلس توسط او و دهها و دهها ضعفش سخن گفت، فردا رهبر کنونی هم می گوید من هم قوی ترین قوای نظامی منطقه را درست کرده ام و اتم هم برای ایران درست کردم و بنابراین فراموش کنید که زندان ها را پر کردم از مخالفانم کردم، قتل های زنجیره ای کردم، تقلب در انتخابات کردم، مرتجع ترین روحانیون را حاکم کردم و...
 

در باره راه آهن شمال هم مستند رضاشاه دروغ گفت. دلیل رد نشدن راه آهن از شهرها نه به خاطر امنیت راه آهن، بلکه به این دلیل بود که اصلا این راه آهن نظامی بود و خلیج فارس را وصل کرد به دریای خزر و این برخلاف گفته مستند من و تو در جهت استراتژی نظامی انگلستان و امریکا برای محاصره اتحاد شوروی بود. همین راه آهن اشتهای آلمان هیتلری را برای اتحاد با رضا شاه تحریک کرد و از جمله دلائل قطعی سقوط رضا شاه و حمله شوروی و انگلستان به ایران تخریب پل پیوندی بود که میان رضا شاه و هیتلر بسته شده بود. همین اشتباه مهم باعث شد ایران از جمله قربانیان جنگ دوم شود. دهها و دهها مسئله دیگری هست که در اینجا فرصت بیانش نیست. من با فاجعه بی اعتبار شدن تلویزیون ایران کاملا موافقم. این فاجعه، فاجعه مستند رضا شاه و تلویزیون من و تو را به ارمغان آورده است. از بس در سیمای جمهوری اسلامی دروغ گفتند و یکسویه همه چیز را به نفع خود تفسیر کردند - از جمله نفی خدمات انکار ناشدنی رضاشاه- تا کار رسید به اینجا که هستیم.

 

پیک نت  13  مــــــــــرداد

 
 

اشتراک گذاری: