ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 تیــــــر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

خاتمی در یزد:

مردم ایران  با دوران

یاس و ترس وداع کردند! 
 
 
 
 

محمد خاتمی به زادگاه خویش "یزد" سفر کرده و در مراسم دومین سالگرد در گذشت امام جمعه یزد  حجت الاسلام "صدوقی" طی سخنانی گفت:

 

درسالهای اخیر ما با دو وضعیت نگران کننده روبرو بودیم، یکی یاس روزافزون به خاطر سیاست ها و رویکردهای غلط و آثاری که در زندگی مردم گذاشته بود و اینکه احساس کرده بودند وضع جامعه ما قابل برگشت نیست، وضع اقتصادی بسیار ناگوار و بخصوص فشارهایی که روی طبقات محروم بود و از بین رفتن بنیاد های اقتصاد مملکت که در این زمینه نمی خواهم زیاد بحث کنم؛ آشفتگی زیاد در عرصه مدیریت کشور و از بین بردن تجربه و تجربیاتی که ایران در سالهای دراز داشته و جایگزین شدن انها با روشهای بد و نادرست که این هم لطمه بزرگی به کشور می زد، بعلاوه انزوا در عرصه بین المللی و افزایش فشارها علیه ایران و افزایش فشارهای روزافزون از بیرون؛ رفتارهایی که در این مدت در جامعه بود نیز این ناراحتی را افزایش می داد و این پرسش مطرح می شد که آیا ممکن است ما به وضعیت قابل قبولی برگردیم؟ یا این وضع ادامه خواهد یافت؟

این اواخر بر این یاس یک ترس هم اضافه شده بود؛ ترس از تهدیدهای خارجی که به نظر می رسید لحظه به لحظه جدی تر می شود. یاس و ترس دو عاملی بود که خیلی نگران کننده بود برای جامعه ما.

در حدود یک و نیم سال پیش فضای جامعه روی کنشگران و نخبگان جامعه اثر گذاشته بود؛ تجربه تلخی که از انتخابات 88 داشتند ذهن ها را به Hن سو برده بود که تلاش فایده ای ندارد. حالا کسانیکه تندتر بودند صحبت تحریم می کردند و گرایش عمومی به سوی عدم شرکت در انتخابات بود.

جامعه با فشار زیادی روبرو بود، فشار زیادی از بیرون توسط کسانی که با نظام مخالف بودند و امکانات تبلیغی فراوانی هم داشتند. جامعه ما نگرانی های زیادی داشت و خیلی زود می توانست تحت تاثیر آن تبلیغات قرار بگیرد.ما در این فضای دروغ ها، تحریف ها تبلیغات بد یک جانبه، می بایست بگوییم نه، می شود کار کرد و می شود روش های درست و اصلاح طلبانه ای را پیدا کرد. . می شود جلوی این رویکرد بسیار خطرناک را گرفت و متوقف کرد؛ و بعد هم اگر بشود رویکرد درستی جانشین ان بشود.
اصل قضیه شرکت در انتخابات برای این است که انسان با اندیشه ها و رویکردهایی که دارد قدرتش را از رای مردم بگیرد و انها را اعمال بکند. قدرت به همین معنا مطلوب هست که در مبارزات انتخاباتی و فضای دموکراتیک رخ می دهد.

از یک طرف رویه های نادرست امنیتی- سیاسی، برخورد های نادرست، ایجاد محدودیت ها، فشارها از طرف دیگر هم تبلیغات بسیار گسترده ای که کسانیکه اصل نظام را نمی خواستند انجام می دادند کار را مشکل می کرد.

آنچه در این مدت تدبیر شد و اندک اندک از درون جامعه؛ بدون تحمیل از بالا ایجاد شد، گرایش شدید به عدم شرکت در انتخابات تبدیل شد به لزوم شرکت در انتخابات.

آنچه مهم است اینکه ایا این انتخابات سبب تغییر روی کرد در سیاست فرهنگی و روابط بین الملل خواهد شد؟ یا همان رویکردهای گذشته ادامه پیدا کند. همین که مردم احساس کنند رویکردها عوض شده، راضی خواهند بود.

می دانم اقای روحانی در فشارهای سختی است. اقای روحانی مطالبی گفته اند و متعهد و پایبند به انها هستند و بر آن تاکید هم کرده اند. ایشان باید تمام توجه شان به این باشد که همکارانی انتخاب کند که با این رویکردها و شعارها و مسائل سازگارند.

اگر  فضا باز شد زمینه برای فعالیت های منطقی ؛ قانونی، شرعی، فکری برای اصلاح طلبان و همه فراهم خواهد امد.

چه کسی از کدام جناح؟ اصلا برای ما مهم نیست. مهم اینست که سازگار با معیارهایی باشد که عرضه شده و مردم یه ان رای داده اند.

 

پیک نت  16  تیــــــــــــر

 
 

اشتراک گذاری: