ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 تیــــــر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

نگاهی به مصاحبه شیخ محمد یزدی

تکلیف آنهائی روشن شد

که تکلیف شرعی تعیین میکنند 
 
 
 
 

شیخ محمد یزدی  رئیس حکومتی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. یک دوره نایب رئیس مجلس (زمان ریاست هاشمی) بود و علیه نخست وزیر موسوی، بعد از درگذشت آیت الله خمینی ناگهان رئیس قوه قضائیه شد، عضو شورای نگهبان شد و درعین حال که عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان بود، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز شد.

کم عقلی های سیاسی او ضرباتی به روحانیون حوزه علمیه قم زد که خود در مصاحبه ای که پس از انتخابات 92 کرده تا حدودی به آنها اعتراف کرده است. یزدی کسی است که پیش از انتخابات دوم خرداد76 یک جلسه توطئه آمیز با حبیب الله عسگراولادی کرد تا ناطق نوری را رئیس جمهور کند. البته در آن زمان ناطق نوری هنوز در صف این گروه از روحانیون و در شمار فراکسیون 99 نفره مجلس سوم علیه موسوی بود. درجریان انتخابات 88 نیز مانند انتخابات 92 که حالا خود نیز اعتراف کرده و می خوانید، علیرغم این که عضو شورای نگهبان است، در جلسات انتخاب نامزد انتخاباتی ریاست داشته و دارد. در انتخابات 88 رسما و با انتشار یک نامه از احمدی نژاد حمایت کرد و بعد هم در کودتائی که علیه رای مردم شد نقش آفرین شد. رقابت ناشیانه و ناممکنش با هاشمی رفسنجانی تبدیل به کینه نسبت به او شد. دو سال پیش که این کینه جوئی با بیانات و نوشته های توهین آمیز یزدی نسبت به هاشمی همراه شد، هاشمی با کنایه به همین کم عقلی سیاسی یزدی گفت: برای ایشان سلامت آرزو می کنم!

کارنامه ای دارد محمد یزدی که کم از کارنامه احمد جنتی نیست و بموقع روی میز بررسی قرار خواهد گرفت. از جمله در ارتباط با نقشی که در حصر خانگی آیت الله منتظری این دو ایفاء کردند و در حصر موسوی و کروبی نیز، نقشی تعیین کننده داشته اند.

حالا، انتخابات 92 انجام شد و همه تلاش محمد یزدی و یک گروه در جامعه مدرسین که با وی همسو بوده اند و یک گروه در جامعه روحانیت تهران که آنها نیز با یزدی همسو بوده اند در به پیروزی رساندن علی اکبر ولایتی ناکام ماندند. یعنی تکرار ناکامی در به ریاست جمهوری رساند ناطق نوری آن زمان. نه ناطق نوری اکنون که اتفاقا اگر آن موقع مردم به وی اقبالی نداشتند، اکنون که از جامعه روحانیت و مهدوی کنی و محمد یزدی قهر کرده و حسابش را جدا، اقبال مردمی دارد. و این همان بدیهی ترین نکته ایست که عقل سیاسی امثال شیخ محمد یزدی و احمد جنتی و احمد خاتمی نمی توانند درک کنند و بپذیرند و هر بار سرشان به سنگ می خورد.

بهرحال، انتخابات تمام شده است. نه ولایتی که نامزد آقایان بود رای آورد و نه جلیلی که نامزد مطلوب و اعلام شده مصباح یزدی بود. حالا شکست خوردگان در باره جلساتی سخن می گویند که با هم داشته اند و تصور می کنند و می کردند اگر با هم متحد می شدند و مثلا جلیلی و یا ولایتی را نامزد واحد اعلام می کردند انتخابات را می بردند!

انتخابات تمام شده، پس زلزله های قوی در جریان است و می رود تا آوار را بر سر روحانیت مبارز و مدرسین حوزه علمیه و شورای نگهبان و مجلس خبرگان فرود آورد. مصاحبه ای که شیخ محمد یزدی با خبرگزاری مهر کرده از این نظر قابل اهمیت است. یعنی وحشت از انشعاب و از هم پاشیدگی تشکل های جناح راست، پس از انتخابات 92 و پیروزی حسن روحانی.

او در مصاحبه ای که می کند، انتخابات را لببیک به رهبر قلمداد می کند و بصورت غیر مستقیم می گوید که نتیجه انتخابات مطلوبش نیست و باید ورق را برگرداند! مصاحبه او از این نظر، یک مصاحبه تاریخی است. مثل مصاحبه ای که آیت الله مسعودی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پس از انتخابات دوم خرداد 76 کرد و از توطئه شیخ محمد یزدی و عسگراولادی برای به ریاست جمهوری رساند ناطق نوری سخن گفت و بعدها آیت الله "امینی" امام جمعه قم و عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز آن را تکرار کرد.

این مقدمه برای تجدید حافظه ضرورت داشت زیرا درک مصاحبه شیخ محمد یزدی پس از انتخابات 92 را آسان تر می کند! 

شیخ محمد یزدی به خبرگزاری مهر گفت:

همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید داشتند حضور حداکثری مردم محقق شد. حتی ایشان فرموده بودند آنهائی که نظام اسلامی را قبول ندارند هم باید شرکت کنند چون رای مردم حمایت و پشتیبانی از کشور است و واقع مطلب هم همین است.

در کمتر کشوری ملاحظه می‌‌کنید که مردم اینگونه به جزئیات مسائل سیاسی ورود پیدا کنند و بتوانند مسائل را تحلیل کنند و به این مسائل علاقمند باشند.

بنده به عنوان يكي از اعضای جامعه مدرسین وظيفه خود می دانستم كه اين تشكل گرفتار تجزيه نشود و آن حالتي كه براي جامعه روحانيت و مجمع روحانيون مبارز در تهران پيش آمد (كه دچار دو دستگي شدند و خود به خود در مسائل سياسي هم دو دسته شدند) ما سعي كردیم در جامعه مدرسين اين تجزيه پيش نيايد. خوب است طلاب محترم حوزه اطلاع داشته باشند و بدانند که كار تا مرز عملي شدن اين تجزيه پيش رفت و نزدیک بود كه يك تشكل جديدي شکل بگیرد. چه توسط كساني كه در جلسات جامعه شركت مي كنند و چه آنهایی كه شركت نمي كنند. بارها با تعدادي از اعضاي جامعه مدرسین که در جلسات شرکت نمی کنند، تماس گرفته و حتي حضوري به منزلشان رفته و از آنها درخواست كرده ام كه در جلسات شركت کنند. زماني كه احساس كردم در حوزه يك حزب و گروهي که خود را منتسب به آیت الله مصباح می دانند به وجود مي‌آيد، به بعضي از روحانيون محترمي كه با ايشان ارتباط خاص دارند، در جلسات خصوصي که با آنها داشتم، گفتيم که از تفرقه و تجزيه جلوگيري كنيم، ولي متأسفانه مشكل حل نشد. ما براي جلوگيري ازتفرقه به همراه چند تن از دوستان جلسه اي كاملا خصوصي تشكيل داديم و از تعدادي از اعضاي مجلس خبرگان دعوت كرديم. هدف اصلي اين بود كه انعطاف بيشتري بين روحانيون باشد تا شكاف جديدي بوجود نیاید و به این امید که روحانيت مبارز و جامعه مدرسين در خصوص مسائل سياسي كشور همراهي و همدلي داشته باشند.

در آن جلسه كه بيش از يك ساعت به طول انجاميد، بنده خطاب به جناب آقاي مصباح عرض كردم اگر جامعه مدرسين و روحانيت مبارز در مسائل انتخاباتي آينده كه در پيش داريم به يك نقطه واحدي رسيدند شما كه در جامعه اثر گذار هستيد آمادگي آن را داريد كه همراهي و كمك كنيد تا اختلاف كمتر شود تا با همراهي شما اين دو نهاد كه اثر گذار هستند يكي شوند و اختلافات بين آنها كمتر شود؟ ايشان فرمودند كه در آن زمان هر تكليفي شرعي كه داشته باشم عمل خواهم كرد.

آيت الله مهدوي فرمودند كه همه ما موظفيم كه تكليف شرعي را عمل كنيم. بنده مجددا عبارات خود را تغيير دادم و عرض كردم جناب آقاي مصباح اين مشخص است كه همه ما تكليف شرعي را عمل خواهيم كرد. هيچ كس قصد ندارد تكليف غير شرعي عمل كند. بحث اين است كه از نظر سياسي فرمايشات شما در جامعه تأثير دارد و مردم به اين مسائل توجه دارند. هرچه شكاف كمتر باشد و اگر به يك نقطه رسيديم شما حاضر هستيد همراهي و كمك کنید تا هرسه به يك نقطه مشترك برسيم ؟ ايشان فرمودند صحبت هاي شما درست و عاقلانه است به هر حال شرايط زمان بايد بررسي شود بايد در زمان خودش بررسي كنم . دفعه سوم كه بنده اصرار كردم و جوابي درستي نگرفتم يكي از آقايان گفتند كه اين موضوع را ادامه ندهيد به نتيجه اي نخواهيم رسيد. جلسه به اتمام رسيد.

 

آیت الله یزدی با بیان این که سه روز بعد در تهران آيت الله مصباح یزدی در یکی از حسینیه های تهران جلسه گرفتند و آقاي لنكراني را به عنوان منتخب خود معرفي كرد، اظهار کرد: در حالي كه هنوز شوراي نگهبان نظر نداده بود كه چه كسي صلاحيت دارد يا صلاحيت ندارد. اين كار درستي به نظر نمي رسيد. ما دنبال اين بوديم كه شكافي وجود نداشته باشد. بنده واقعا متأسفم كه يك سرمايه گرانقدر حوزه بخواهد به اين شكل آسيب ببيند. متأسفانه اين آسيب به آيت الله مصباح رسيد. در جريان انتخابات هم همين آسيب به جامعه مدرسين رسيد. آسيب سختي به جامعه مدرسين وارد كردند .

اين اشتباه موجب شد كه آقايان ضربه اي به جامعه مدرسین وارد كنند.

اين جريان بازتاب هاي بدي را به همراه داشته است. سعي مي كنم جامعه مدرسین به تجزيه نرسد. اميدوارم اين دوستان هم بتوانند اين اثر را از بين ببرند. خلاصه بحث اخير اين است كه در جريان اين انتخابات، تركش هاي اختلافي كه به وسيله برخي آقايان در مسائل سياسي كشور به وجود آمد، دامن جامعه مدرسين را هم گرفت و ضربه اي به جامعه مدرسين وارد شد.

 

پیک نت  16  تیــــــــــــر

 
 

اشتراک گذاری: