ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 تیــــــر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

گزارش دریافتی

"ایران خودرو"

در چنگال یک مافیای هفت خط! 
 
 
 
 

دیدار نوروزی منوچهر منطقی (مرد مورد تائید رهبر ایران) با میرحسین موسوی دلیل خوبی بود تا جواد نجم‌الدین با حمایت مستقیم اسفندیار رحیم مشایی و حسن موسوی در فروردین 1388 سکاندار ایران‌خودرو شود.

نجم‌الدینی که زمانی به عنوان معاون نیرو محرکه ایران‌خودرو فعالیت می‌کرد در همین زمان بود که موتورهای تولیدی ایران‌خودرو در بازار به وفور یافت می‌شد! او آمد و موجی شدید از جابجایی‌ها شروع شد! پس انتخابات جنجالی ریاست جمهوری 1388 و با مستحکم شدن جایگاه نجم‌الدین به واسطه انتخابات؛ موج جابجایی‌ها نیز شتاب روز افزونی گرفت و جالب اینکه او یک حلقه مطمئن از اطرافیان خود تعریف کرد و همه پستهای کلیدی را به آنها اختصاص داد؛ برای دانستن این حلقه کلیدی به سطور زیر مراجعه کنید:

الف- جواد نجم‌الدین

مدیر عامل و عضو هیئت مدیره گروه ایران‌خودرو

رییس هیات مدیره بانک پارسیان

رییس هیات مدیره شرکت ساپکو

رییس هیات مدیره شرکت ایساکو

 

ب- میر جواد سلیمانی

قائم مقام مدیر عامل گروه در محصول و کیفیت

عضو هیئت مدیره شرکت تام

رییس هیئت مدیره شرکت تعاونی خاص کارکنان

رییس هیئت مدیره شرکت تعاونی اعتبار کارکنان

رئیس ستاد سیاستگذاری پروژه‌ها

رئیس کمیسیون عالی معاملات

رئیس کمیته املاک گروه

رئیس شوای سیاست گذاری مراکز علمی و کاربردی گروه

نماینده فنی مدیر عامل در کمیسیون معاملات و خرید

نماینده تام الاختیار مدیرعامل در کمیسیون‌های خرید و فروش

 

ج- احمد بذلی

رییس هیات مدیره شرکت ایسیکو

رییس هیات مدیره شرکت فراگستر تجارت ایرانیان

عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی خاص کارکنان

عضو هیئت مدیره شرکت خدمات بیمه ایران‌خودرو

معاونت منابع انسانی گروه ایران‌خودرو

رئیس کمیته ساماندهی و تخصیص خودروهای سازمانی

رئیس هیئت امنا مراکز علمی و کاربردی گروه

 

ه- بهزاد ظهیری

نایب رییس هیات مدیره شرکت تعاونی خاص کارکنان

عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی اعتبار کارکنان

عضو هیات مدیره شرکت حمل و نقل سمند ایرانیان

عضو هیات مدیره شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان

عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت ایساکو (قبلا)

عضو هیات مدیره شرکت ایسیکو (قبلا)

عضو هیات مدیره شرکت سمند ریل (قبلا)

عضو هیات مدیره شرکت سمند ترابر (قبلا)

 

و- حمیدرضا رستگار

معاونت خرید گروه ایران‌خودرو

معاونت خرید شرکت ساپکو

عضو هیئت مدیره دفاتر خارج از کشور گروه ایران‌خودرو

عضو کمیسیون عالی معاملات

عضو کمیسیون خرید

 

ح- عبداله بابایی

معاونت بازاریابی و فروش ایرانخودرو

عضو هیات مدیره شرکت آپکو

عضو کمیسیون عالی معاملات

عضو کمیسیون فروش

 

به وضوح می‌توان مشاهده کرد هرکجا گردش سرمایه وجود دارد یاران حلقه اطمینان نجم‌الدین نیز حضور دارند! طبق قانون درصدی از سهام هر شرکت به اعضای هیات مدیره آن شرکت اختصاص می‌یابد و این خود به معنی بهره‌مندی قانونی از سود سهام آن شرکت در انتهای سال مالی. جالب است بدانید در زمانی که بدلیل مشکلات مالی؛ ایران‌خودرو محدودیت اضافه‌کاری و ... را وضع کرده است؛ پاداش انتهای سال یکی از معاونین ایران‌خودرو حدود 600 تا 700 میلیون تومان بود و نامبرده بخاطر این موضوع مدکر شده و از اینکه کمتر از یک میلیارد تومان پاداش گرفته است ابراز نارضایتی نموده است.

حالا شما حساب کنید ایران خودرو با داشتن حدود 25 معاون و 75 مدیر در انتهای سال گذشته، چقدر فقط پاداش داده؛ اگر کمی دایره را بازتر کنیم؛ می‌توان اداعا کرد مجموعه شرکت‌های مهم ایرانخورو حدود 40 معاون و 120 مدیر مشغول به کار هستند!

در این سالهای انتهایی که مدیران ارشد ایران‌خودرو می‌دانند احتمالا در دولت یازدهم جایگاهی نخواهند داشت؛ به تکاپو افتاده‌اند، از افزایش 30درصدی حقوق رده‌های مدیریتی گرفته تا پاداش‌های آنچنانی که اشاره شد.

همه این مسائل وقتی جالب تر می‌شود که به بحران اقتصادی نیم‌نگاهی داشته باشید و بدانید که همین ایران‌خودرو اضافه‌کاری و خیلی از مزایای دیگر مربوط به سایرین رو قطع کرده تا بتواند جوابگوی آینده مدیرانش باشد، در خیلی از شرکت‌های اقماری ایرانخودرو مثل مهرکام‌پارس، ساپکو، محورسازان و ... حقوق‌ها با تاخیر یکی دو ماهه پرداخت می‌شود. ظاهرا قطاری که نجم‌الدین با خودش آورد، قصد ندارد با دست خالی برود؛ آنها جیبها، کیف‌ها و خلاصه هرجایی را می‌توانسته‌اند با حقوق کارگران پر کرده‌اند!

برای اینکه بیشتر با رانت دوستان آشنا شوید عرض می‌کنم که در انتهای سال 1390 تعدادی حواله خودروهایی همچون سوزوکی کیزاشی، سوزوکی گرندویتارا و پژو 207 بین بعضی از معاونین، مدیران و اعضای هیات مدیره شرکتهای اقماری توزیع شد! تصریح می‌کنم: بین بعضی و این بعضی و اینکه به چه کسی چه حواله‌ای برسد را شخص آقای مهندس نجم‌الدین مشخص کردند! البته به بعضی هم دو حواله رسید! آن هم چه حواله‌هایی، حواله‌هایی که ارزششان در بازار دقیقا دو برابر بود! حواله50 میلیونی گرندویتارا در بازار بالای 90 میلیون خرید و فروش می‌شد! چه حالی دادند آقای مهندس به همقطاری‌ها! در حقیقت به سادگی می‌توان متوجه شد دلیل گرانی خودرو چیست؟

بماند که چه رانتهایی برای خانواده‌های خودشان ایجاد کردند: از تاسیس کارخانه تن‌ماهی توسط برادر بذل الدوله تا کارخانه نان صنعتی توسط اخوی دیگر آقایان و قس علی‌ هذا! جالب اینکه همه این مواد غذایی را هم یا به عنوان ناهار و شام یا به عنوان هدایای غیر نقدی به خورد پرسنل بدبخت گروه معظم ایران‌خودرو! می‌دهند و سود سرشاری را نصیب جیبهای مبارک می‌نمایند!

فردا هم مجمع سالانه و انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت تعاونی خاص ایران‌خودرو هست و دوستان با توجه به اینکه می‌دانند که در دولت آتی جایی ندارند، تلاش مضاعف می‌کنند که عضو هیات مدیره تعاونی خاص باقی بمانند تا حداقل یکسال دیگر از رانتهای متنوع استفاده نمایند!

 

اما در انتخابات بر ایران‌خودرو چه گذشت؟

 

نجم‌الدین در انتخابات به وضوح از قالیباف حمایت کرد. گمانه‌زنی‌های او بر این موضوع دلالت داشت که شهردار تهران رییس جمهور آینده خواهد بود و با توجه به رد صلاحیت مشایی، راه ماندن او اتصال به زنجیره بعدی بود! او به واسطه ارتباط نزدیک با گروه صنعتی عظام (گروه عظام یک گروه صنعتی است که در حوزه‌های خودرو، نفت و شهرسازی فعالیت دارد و در خصوص نمونه رانت‌های دریافتی آنها می‌توان به زمین اهدایی شهرداری در منطقه 22 برای احداث تفرجگاه هزار و یک شهر اشاره کرد!) که حامی قبلی قالیباف بودند؛ سعی در نزدیک شدن به رییس جمهور تخلیلی خود داشت! رابط این موضوع سه نفر بودند؛ برای اینکه خود را نزد نجم‌الدین (به قول خودشان مهندس) عزیز کنند، این ماموریت را پذیرفتند: عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو، مهدی آه‌نکی (معاونت اقتصادی شرکت ساپکو و تعین‌کننده قیمت کلیه قراردادهای مربوط به قطعات و محموعه‌های مربوط به ‌خودرو که به عالیجناب نیز معروف است) و مرضیه احدی‌نژاد درزی (مدیریت طرح و برنامه ساپکو، مسئول کنترل پیشرفت کلیه پروژه‌های ساخت و خودکفایی قطعات ایران‌خودرو و تعیین پرداختی‌ها مطابق درصد پیشرفت)! ظاهرا همه چیز قانونی و درست چیده شده است!

کمی عقب‌تر برگردیم. حدود دو سال پیش بود که طرح فروش سهام ایرانخودرو طرح شد؛ گروه کروز و آقای توتونچی در آن زمان خریدار اصلی بود و واسطه نیز دکتر مظلومی ابوخیلی معاونت ساخت و خودکفایی ساپکو؛ اگر چنین اتفاقی می‌افتاد کروز به راحتی می‌توانست سهم خود از صنعت قطعه‌سازی ایران‌خودرو را بالا ببرد! ناگهان مظلومی عزل شد، معامله باطل و از آن پس کروز در لیست سیاه قرار گرفت. سوگلی حرم ایران‌خودرو عوض شد، نام این سوگلی عظام بود. عظامی که آمده بود تا نقش خرم سلطان را بازی کند! اما حرم سلطان علاوه بر سلطان سلیمان‌خان نیاز به ابراهیم‌پاشا، گل‌آقا و نگار هم داشت. این بود که افرادی که نام برده شدند در این بازی وارد شدند. یک قانون کلی در رانت‌خواری هست که می‌گوید: تا می‌توانی شریک جرم برای خودت بتراش!

بازی این شکلی بود که حمید رستگار (معاونت خرید) می‌گفت که قادر به خرید و تامین فلان قطعه نیست (به دلیل تحریم‌ها)؛ پیرمحمدی به مختارزاده (زیر مجموعه آه نکی) می‌گفت قیمت‌گذاری قطعه مذکور برای تولید داخل انجام شود و از طریق احدی‌نژاد پروژه به عظام واگذار می‌شد. البته همه اینها از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی می‌شد تا در حداقل زمان (ظاهرا) قطعه به خط تولید برسد و ایرانخودرو در ظاهر ممنون عظام باشد!

هنوز هیچکس نمی‌داند چه اتفاقی افتاد که موضع‌گیری‌ها در روزهای آخر منتهی به انتخابات تغییر شگرفی کرد به طوری که عادل پیر‌محمدی راسا اقدام به تشویق اطرافیان برای دادن رای به دکتر ولایتی می‌نمود. (شاید شایعه‌ها که حکایت از مورد نظر بودن دکتر توسط رهبری بود). شگفت‌انگیز‌تر اینکه گروه عظام هم به سمت هاشمی رفسنجانی متمایل شده بود. مالک گروه عظام به واسطه قرابتی که با اکبر هاشمی رفسنجانی داشته و دارد؛ در راستای خط فکری او حرکت کرد! در واقع عظام بخاطر ادامه حیات خود مجبور بوده با رانت سه فرد یاد شده در ساپکو را، به مهره‌های بی‌بدیل خود بدل و از آنها بهترین بهره‌برداری را نماید.

موضع‌گیری پیرمحمدی آنقدر تند، زننده و غیر حرفه‌ای و بچه‌گانه بود که بعد از انتخابات نزدیکان به رییس جمهور منتخب به این موضع‌گیری واکنش نشان دادند. شاید بتوان ادعا کرد؛ جواد نجم‌الدین حتی جرات نکرد پیام تبریکی برای دکتر روحانی ارسال کند؛ کاری که چهار سال پیش خودش کرد و امسال هم مدنی مدیر عامل سایپا به سادگی انجام داد.

اکنون که نجم‌الدین متوجه بازی خوردن شدید خود شده است در حال ایجاد شبکه‌های جدیدی برای بقاست! از قلعه‌بانی (معاون فعلی وزیر نفت) تا محمدعلی مهدیجو (رییس ستاد روحانی در شهرستان البرز و مدیر عامل فعلی ایساکو) همه کسانی هستند که او این روزها تماس‌های متعددی با آنها برقرار می‌کند!

آنچه مسلم است باید به انتظار نشست؛ ما منتظر تحول خواهیم ماند!

از محتوای این گزارش مطمئن باشید. حتی کلمه‌ای دروغ هم در آن گنجانده نشده است.

 

پیک نت  30  تیــــــــــــر

 
 

اشتراک گذاری: