ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 تیــــــر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

گفتگو با استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی

احمدی نژاد، فقرا را فقیرتر

و پولدارها را پولدار تر کرد 
 
 
 
 

دکتر مهدی تقوی استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد است و سایت "فرارو" با وی مصاحبه ای پیرامون بحران اقتصادی ایران و راه های برون رفت از آن انجام داده است. دکتر تقوی دراین مصاحبه به نکاتی اشاره می کند که بموجب همه شواهد دولت دکتر روحانی نمی تواند از کنار آنها عبور کند. بنابراین، بخشی از برنامه اقتصادی دولت آینده به ناگزیر همان خواهد بود که تفوی می گوید و به همین دلیل آگاهی از خلاصه ای نکات برجسته این مصاحبه را ضروری تشخیص دادیم که می خوانید:


ایران تنها کشوری نیست که هدفمندی یارانه ها را تجربه می کند. پیش از این انگلستان در دوران خانم تاچر نیز سیاست های نئوکلاسیک را به مرحله اجرا درآورد که شبیه قانون هدفمندی یارانه ها بود.
تا قبل از روی کار آمدن خانم تاچر مردم انگلستان در رفاه کامل زندگی می کردند؛ چون به همه چیز سوبسید داده می شد و هزینه این کار را هم از مالیات بدست می آوردند. اما با روی کار آمدن خانم تاچر یارانه ها لغو شد و مردم فقیرتر و بیچاره تر شدند و از آن طرف صنعت زدایی شد. به طوری که اکنون بخش خدمات اقتصاد انگلستان همچون بانک ها و بیمه ها گسترده تر شده است؛ در حالی که قبل از دوران تاچر بیشتر کالاهای صنعتی صادر می شد و اکنون خدمات صادر می شود.
اقتصاد ایران هم اکنون با یک فاجعه روبرو است و رشد اقتصادی آن منفی است. درآمد نفت باید صرف توسعه صنعت و کشاورزی و تولید بشود.

البته تحریم ها نیز مشکلات اقتصادی را تشدید کرد. البته به نظر من قانون هدفمندی یارانه ها خود یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران است و دولت آینده نباید وارد فاز دوم هدفمندی یارانه ها شود.

دولت یازدهم باید عکس هر سیاستی که در دولت احمدی نژاد انجام شده را اجرا کند. آقای روحانی هم خود اشاره کردند که می خواهند سیاستی در پیش بگیرند که مشکلات با غرب را حل کنند تا تحریم ها لغو شود. در این صورت ما به جای آنکه با "بورکینافاسو" دوست شویم، می توانیم با کشورهای پیشرفته غربی دوست شویم و این کشورها هم اقدام به سرمایه گذاری در ایران خواهند کرد و هم می توانیم به جای کالاهای بنجل چینی از این کشورها کالا وارد کنیم.

سیستم مالیاتی کشور نیز باید اصلاح شود. باید از افراد ثروتمند در ازای درآمدها و سودهای کلانی که می برند به تناسب مالیات اخذ شود. سیستم مالیاتی نباید به صورتی باشد که از برخی اقشار همچون کارمندان نسبت به درآمد آنها در مقایسه با افراد ثروتمند مالیات بیشتری اخذ شود.

مردم ایران در دو دوره به شدت فقیرتر شدند. یکی دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی که سیاست تعدیل اقتصادی اجرا شد و دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد است که سیاست هدفمندی یارانه ها اجرا شد. یعنی در این دو دوره فقرا فقیرتر و ثروتمندان تروتمندتر شدند. لذا دولت آینده باید از تجربیات گذشته استفاده کند.

سیاست های غلط اقتصادی موجب شد در ایران صنعت زدایی شود و خیلی از کسانی که در واحدهای صنعتی مشغول به کار بودند بیکار شدند.

 

پیک نت  30  تیــــــــــــر

 
 

اشتراک گذاری: