ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5  خــــــرداد  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

تفسیر روزنامه اومانیته- ترجمه سپیده آذری

کنفرانس "ژنو 2"

درجستجوی راه حلی برای سوریه 
 
 
 
 

مداخله در امور داخلی سوریه به این معنا است که قدرت را دو دستی تقدیم اسلامگرایان افراطی رها کنیم و مردم را گام به گام به نابودی بکشانیم .

این بخشی از تفسیر "پیر بار بانسی" مفسر مسائل خاورمیانه روزنامه اومانیته فرانسه است. او در تفسیر خود، همچنین نوشت:

در کشور عمان برای فراهم ساختن مقدمات برگزاری یک کنفرانس صلح بنام " ژنو 2" با حضور دوستان حکومت سوریه و مخالف رژیم سوریه نشستی برگزار شد. به نظر می رسد که قدرت های بین المللی تصمیم گرفته اند دور تازه مذاکراتی را برای بحران سوریه آغاز کنند. گزینه ای که چین و روسیه برای حل بحران سوریه به جامعه بین المللی پیشنهاد کرده اند. غربی ها اکنون به دو دلیل عمده موافق این پیشنهاد می باشند.

اول- پی بردن به اشتباه غرب در حمایت از شورش مسلحانه در سوریه است. اتحادیه اروپا "بویژه فرانسه" ایالات متحده امریکا، قطر وعربستان سعودی، متحدان مسلح خود را در سوریه آزاد گذاشتند تا برای توسعه استراتژی شورش مسلحانه گروهای "وهابی افراطی" را هم تقویت و حمایت کنند. وهابی های مسلح و افراطی کنترل دیگر گروههای اسلامگرا را در منطقه بدست گرفتند و در نتیجه افشاء شد که مسئله اصلی مخالفت با حکومت سوریه دمکراسی و دفاع از نیروهای دمکرات در سوریه نیست و سلطان نشینان کشورهای ثروتمند و نفتی خلیج فارس و غربی دنبال چیز دیگری اند.

دوم- احتمال خطر سرایت جنگ به دیگر نقاط منطقه و نابودی فرسایشی منطقه خاورمیانه زیرا شرایط انفجاری در همه کشورهای منطقه مشهود است و با یک جرقه این منطقه به اتش کشیده می شود. در گیری های قومی ومذهبی منطقه ای درحال تشدید است و این تهدید بزرگی برای تامین انرژی غرب است. تمام کشورهای منطقه (ایران ، سوریه، عراق، یمن ، بحرین ودیگر کشورهای خلیج فارس) چه سنی وچه شیعه اکنون با خطر کشیده شدن به یک جنگ مذهبی و منطقه ای قرار گرفته اند. اسرائیل مدام نیروی نظامی خود را در منطقه به رخ می کشد و سخن از نابودی حزب الله لبنان و ایران می گوید. همین کشور ازمصالحه با کشورهای عرب منطقه خلیج فارس می گوید، اما مناقشات ژئوپولتیک در منطقه و جهان فراتر از قدرت و جسارت اسرائیل است. اتحادیه اروپا و ایالات متحده اکنون می بینند که اسلامگرایان وهابی درحال قدرت گرفتن هستند و امر منافات دارد با استراتژی که آنها در باره خاورمیانه داشتند. نابودی سوریه و کشتار مردم آن، گام به گام به این فاجعه ختم می شود.

روسیه نیز به نوبه خود از مواضع استراتژیک خود در دریای مدیترانه، یعنی بندر "طاراتس" که تنها پایگاه روسیه است به دفاع برخاست. روسیه ناوگان اقیانوس آرام را که در بند "ولادی وستک" مستقر بود به آب های دریای مدیترانه اعزام کرد. این ناوگان از طریق کانال سوئز به طرف قبرس در حرکت است و این خود انگیزه دیگری برای موافقت با نشست مشترک موافقان و مخالفان حکومت سوریه برای جمع کردن سفره جنگ در سوریه در کنفرانس" ژنو دوم" شده است. اگر این کنفرانس موفق شود در صورتی که منافع واقعی مردم سوریه را تامین کند .ما مخالفتی با ان نداریم .

 

پیک نت  5  خـــــــرداد

 
 

اشتراک گذاری: