ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12  خــــــرداد  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

بخشی از گفتگوی امیرمحبیان با شبکه ایران

علی باقری، جلیلی را

به یک جاهای بیت وصل کرد 
 
 
 
 

این بخشی از گفتگوی شبكه ایران با ' امیر محبیان' سردبیر روزنامه رسالت و عضو رهبری بنیاد رسالت به دبیرکلی "مرتضی نبوی" که خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" آن را روز گذشته منتشر کرد. مرتضی نبوی عضو مجمع مصلحت نظام است و در کانون مرکزی جناح راست جمهوری اسلامی جای دارد. محبیان در این مصاحبه به چند نکته ای اشاره می کند که اهمیت آن نه تحلیل و تفسیر چند پهلوی او، بلکه نکات خبری است که در سئوال و جواب های این گفتگو مطرح شده و ما آن ها را استخراج کرده و منتشر می کنیم.

 

سئوال: پس از اعلام كاندیداهای احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان، برخی نگرانی ها درباره احتمال عدم بروز حماسه سیاسی، در بسیاری از كارشناسان شكل گرفته است.

محبیان: گمانه ای كه مطرح می شود این است كه آقای جلیلی برگ پنهان دكتر احمدی نژاد است. سوال مطرح می شود كه آیا بین این دو نفر ارتباطی است؟ هیچ كدی علیه آقای احمدی نژاد از طرف دكتر جلیلی مشاهده نشده است. از طرف دیگر حضور برخی وزرای دولت در ستاد دكتر جلیلی و حمایت دكتر كوچك زاده و حمید رسایی از حامیان دولت كه از جبهه پایداری به نفع دولت جدا شدند و در ستاد جلیلی حضور دارد، احتمال اینكه جلیلی ۹۲ احمدی نژاد ۸۴ است را افزایش می دهد.

- عامل ترغیب ایشان در ورود به صحنه انتخابات چیست؟

محبیان: ایشان دانش آموخته دانشگاه امام صادق است. اما برداشت من این است با توجه به شناختی كه از حضرت آیت الله مهدوی كنی دارم دكتر جلیلی كاندیدای مطلوب ایشان نخواهد بود. در هر صورت آقای باقری – علی- معاون آقای جلیلی خط ارتباطی ایشان با بعضی جاهاست. آقای باقری توانسته است ارتباطات را برقرار كند. ضمن اینكه بعضی طیف هایی كه حامی آقای جلیلی هستند طیف های متفاوتی هستند ولی در عین حال جزو گرایش های حاشیه ای جامعه بودند. یعنی طیفی از بچه های مذهبی و حزب الهی ما كه پاره ای تفكرات رادیكال بخصوص در حوزه اندیشه ای دارند.

- رهبر معظم انقلاب امسال را سال حماسه سیاسی نام نهاده اند حماسه سیاسی هم با حضور حداكثری مردم در پای صندوق رای خلق خواهد شد. به نظر شما فضای انتخاباتی كشور به سمت خلق حماسه سیاسی پیش می رود؟

محبیان: حماسه سیاسی در ذهن مردم شكل نگرفته است. ممكن است اگر شرایط امروز را مورد بررسی قرار دهیم، بگوییم هنوز شكل نگرفته است اما تا زمان برگزاری انتخابات زمان باقی مانده است.  حضور آقای مشایی و آقای هاشمی یك شوك بود. فضا را برای افكار عمومی متحیر كرد كه چه اتفاقی دارد رخ می دهد. بعد از عدم احراز صلاحیت این دو نفر برای بعضی ها شوك منفی بود چون احساس كردند انگیزه ای برای حضور ندارند.

- شما احتمال می دهید در روزهای آتی برای خلق حماسه سیاسی برخی افراد تایید شوند؟

محبیان: بله. احتمال اینكه برخی افراد تایید شوند را من نمی دانم. اما من معتقد هستم نظام بی برنامه نیست. در واقع وقتی بحث حماسه سیاسی از بالاترین مقام نظام مطرح می شود یعنی همه مقدمات آن را پیش بینی كرده است. در واقع رهبر معظم انقلاب با یك بصیرت خاص این مسائل را ارزیابی دقیق كرده است و می داند روند به چه شكلی است. امروز اگر جامعه را بررسی كنیم شاید احساس خلق حماسه سیاسی را نداشته باشیم اما این احتمال وجود دارد كه ما شگفتی هایی ببینیم كه تا به حال روی آن حساب نمی كردیم.

- فعلا كاندیداها كاملا به صورت انفعالی با جامعه برخورد می كنند. هیچ نامزد حرف متفاوتی برای مردم ندارد. وقتی به كاندیداها نگاه می كنیم سه نفر حرف های متفاوت داشتند. این ۳ نفر آقای هاشمی و آقای

مشایی و آقای جلیلی هستند.

محبیان: آقای جلیلی دارد كدهایی را ارائه می كند كه با سایرین متفاوت است. نوعی بازگشت به قبل و سابقه انقلاب را نوید می دهد. اما مسئله این است كه این كدهایی كه ارائه می دهد برای ذهنیت جامعه بیدار كردن یك سری خاطرات است. این خاطرات همان خاطرات آقای احمدی نژاد در سال ۸۴ است. لذا دو برداشت بوجود می آید.  در برخی از افراد این برداشت بوجود می آید كه نكند دكتر جلیلی تكرار مكررات آقای احمدی نژاد باشد. برای عده ای دیگر این برداشت بوجود می آید كه آقای جلیلی همان آقای احمدی نژاد با تمام نقاط مثبت منهای نقاط ضعف اوست.  به نظر من می رسد كدهایی كه می دهد متفاوت است اما دو اثر دارد، اول اینكه جلب بعضی آرا طرفداران دكتر احمدی نژاد را بكند اما در عین حال به سرعت آرا منفی آقای جلیلی را بالا می برد.  به نظر می رسد برخی سیاسیون آقای جلیلی را نامزد نظام جلوه می دهند تا پایگاه نامزدهای خود را در بین جامعه تقویت كنند؟

اینكه آقای جلیلی بتواند آراء آقای احمدی نژاد را جلب كند خیلی بعید است بخصوص در روستاها. علتش این است كه این بخش جامعه بر حسب نوع رفتار و عمل احمدی نژاد و منافعی كه برایشان مترتب بوده است احمدی نژاد برایشان ملاك بود.

- آقای باقری رئیس ستاد آقای جلیلی پرداخت یارانه های نقدی را تنبل كردن مردم دانسته است؟

محبیان: همین طور است. بنابراین معلوم نیست آرا جامعه متوسط رو به پایین به سبد جلیلی ریخته شود اما به سرعت دارد آرا منفی انتقال پیدا می كند.  آقای جلیلی از گفتمانی استفاده می كند كه بتواند از پایگاه آقای احمدی نژاد استفاده كند. حتی خواهد توانست برخی نیروهای حزب الهی را به سمت خود جذب كند اما همزمان موج منفی این گفتمان بر روی او سوار خواهد شد. آقای جلیلی می خواهد كشور را به سی سال گذشته برگرداند و سی سال تحولات جامعه را نادیده بگیرد. (درباره علی باقری در همین شماره پیک نت می خوانید)

 

پیک نت  12  خـــــــرداد

 
 

اشتراک گذاری: