ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19  خــــــرداد  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

معاون سابق "اوباما":

انتخابات 92 را

امریکا نباید دست کم بگیرد! 
 
 
 
 

دنیس راس، معاون سابق باراک اوباما و مدیر سابق بخش مرکزی شورای امنیت ملی آمریکا، در مقاله ای با عنوان «انتخابات ایران را دست کم نگیرید» درباره انتخابات 92 نوشت:

بین انتخابات ریاست جمهوری ایران و مذاکرات هسته ای ارتباطی شگفت انگیز وجود دارد. بسیاری از تحلیل گران با این توجیه که تصمیمات مهم سیاسی توسط رهبر گرفته می شود، اتنخابات ریاست جمهوری ایران را مهم نمی دانند. اما به نظر می رسد این انتخابات برای رهبر ایران نیز بسیار مهم است و به همین دلیل باید برای ناظران غربی نیز مهم باشد، چرا که این اننتخاب محل ظهور نیات رهبر ایران نیز هست و مطمئنا موضوع هسته ای را نیز در بر می گیرد. علی خامنه ای همیشه به مذاکره با واشنگتن مشکوک بوده و استدلال می کند که دادن امتیاز به غربی ها نشانه ضعف است. او در طول انتخابات سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) با وجود اینکه وانمود می کرد که در دعواهای سیاسی دخالت نمی کند اما برای پیروزی محمود احمدی نژاد علنا وارد میدان شد و احمدی نژاد را از شکست در انتخابات نجات داد.

رهبر ایران ترجیح می دهد که رئیس جمهور بعدی مطیع او و معاون اجرایی خودش باشد و نه یک فرد مستقل و حذف هاشمی که یکی از بنیانگذاران جمهوری اسلامی است به طور خاص گویای همین نکته است. واضح است که رهبر ایران با رد صلاحیت هاشمی می خواست از ایجاد هر هیجانی در انتخابات جلوگیری کند، در عین حال که حذف هاشمی نشانه ای مهم در مورد برنامه هسته ای ایران است.

زیرا اگر رهبر ایران تمایلی به انجام معامله در مورد برنامه هسته ای داشت هاشمی رفسنجانی بهترین گزینه برای ریاست جمهوری بود.

از هشت نامزد تایید صلاحیت شده در ایران، چهار نفر به رهبر جمهوری اسلامی نزدیک هستند و اعتبار لازم برای مذاکره در مورد پرونده هسته ای را دارند؛ علی اکبر ولایتی، مشاور سیاست خارجی رهبر، محمد باقر قالیباف شهردار تهران و فرمانده سابق نیروی انتظامی، حسن روحانی، مذاکره کننده سابق ایران در برنامه هسته ای، و سعید جلیلی، نماینده خامنه ای در مذاکرات هسته ای با گروه ۵+۱٫

در تئوری تمامی این نامزد ها می توانند پیروز انتخابات ایران باشند.

اگر جلیلی رئیس جمهور ایران شود می توان نتیجه گرفت که رهبر ایران علاقه چندانی به حل بحران و مناقشات پرونده هسته ای ایران با آمریکا ندارد. رئیس جمهور شدن سعید جلیلی مقاصد رهبر ایران را در مورد مذاکرات هسته ای به ما نشان خواهد داد و دیگر نیازی نیست که ما در این مورد حدس و گمان بزنیم.

 

 

پیک نت  19  خـــــــرداد

 
 

اشتراک گذاری: