ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول اردیبهشت  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه دکتر شکوری راد

تا تکلیف خاتمی روشن نشود

تکلیف هیچ نامزدی معلوم نیست 
 
 
 
 

دکتر "علی شکوری‌راد" عضو رهبری جبهه مشارکت و نماینده مجلس ششم در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت:

فشارهای زیادی به اصلاح‌طلبان وارد شده که یا باید آنها را سرخورده و مأیوس می‌کرد یا به سمت رادیکالیسم و انقلاب سوق می‌داد اما اتفاقا بزرگترین دستاورد ما این است که گفتمان اصلاح‌طلبی را هنوز حفظ کرده‌ایم و نگذاشتیم چه به سود سرخوردگی و چه به نفع رادیکالیسم از دست برود. امروز برخی از واژه «فتنه» علیه اصلاح‌طلبان استفاده می‌کنند در حالی که «فتنه» تعریف حقوقی روشنی ندارد و در قوانین جزایی ما چیزی درباره این واژه نیست. چیزی را نسبت می‌دهند که درباره آن تعریفی در قوانین وجود ندارد.

تنها خواسته‌های ما اجرای قانون، رعایت حقوق شهروندی، تنش‌زدایی در سطح بین‌الملل و پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه است. منظور از اصلاحات این است که روندهای اعمال حاکمیت اصلاح شود. وقتی دم از اصلاحات می‌زنیم، اینطور نیست که یقه یک نفر را بگیریم و بگوییم چه کار کند و چه نکند بلکه منظور، اصلاح روندهاست و مهم‌ترین آن، اجرای قانون است. اگر به خواسته‌هایمان نرسیدیم به خاطر این است که برخی در حاکمیت نمی‌خواهند به اصلاحات تن دهند و به همین دلیل به برخورد با اصلاح‌طلبان روی می‌آورند و این برخورد موجب رادیکالیزه شدن فضا می‌شود.

نهایت اشتباه ما در برابر حاکمیت اشتباه محاسباتی ما بوده و این بوده که سرعت حرکت خود را متناسب با ظرفیت حاکمیت تنظیم نکردیم و اشتباه ما این بوده که به سختی موانعی که پیش رویمان بود توجه کافی نداشتیم و مطالباتمان به دیوار سخت برخورد کرد. ممکن است بخش‌هایی از حاکمیت احترامی بیش از آن چه ما نسبت به آنان داشته‌ایم انتظار داشته است، که خوب این را شاید بتوان پذیرفت، مثلا برخی مطالبات را به تعویق می‌انداختیم و اصلاح‌طلبان را بهتر از آنچه کنترل کردیم، کنترل می‌کردیم. این‌ها را می‌شود پذیرفت و اشتباهات ما شاید در همین زمینه‌ها بوده است.

معتقدم راه اصلاحات از گفت‌وگو می‌گذرد. اصلاحات پیش نمی‌رود بدون اینکه گفت‌وگویی با حاکمیت و طرف مقابل انجام دهیم.

متاسفانه گفت‌وگوی اصلاح‌طلبان و حاکمیت محدود شده است و معمولا هیچ گفت‌وگوی سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده‌ای وجود ندارد و همین موجب افزایش سوءتفاهم‌ها می‌شود.

 

عدم حضور خاتمی برای ما گزینه عدم شرکت در انتخابات را پیش رو می‌گذارد و تنها یک استثنا وجود دارد و آن آقای هاشمی است. هرچند احتمال حضور ایشان بسیار کم است ولی اگر آقای هاشمی بیاید، با وجود اینکه به اندازه آقای خاتمی رای ندارد اما چون فرد شناخته شده‌ای است و نیاز به معرفی به مردم ندارد و پایه رای ده میلیونی در سال 84 دارد، فکر می‌کنیم با چهره‌ای که در چند سال اخیر از خود نشان داده، آرای منفی را کم کرده است و همین برای آقای هاشمی یک فرصت رقابت ایجاد می‌کند. اگر آقای هاشمی هم نشود ما هیچ گزینه دیگری نداریم.

ما قدرت حاکمیتی نداریم ولی قدرت اجتماعی‌مان به هیچ وجه کمتر از گذشته نیست و فکر می‌کنم امروز اصلاح‌طلبان قویترین بخش از جامعه‌اند.

کمتر از 60 روز تا انتخابات مانده و کاندیدای اصولگرایان و جناح دولت هنوز مشخص نشده است، یعنی همه منتظر اعلام نظر آقای خاتمی هستند. همه متوقفند تا ببیند کاندیدای اصلاح‌طلبان چه کسی می‌شود و آنگاه تصمیم بگیرند.

نگاه دولت به اصلاح‌طلبان این است که اگر آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان به صحنه بیایند شانس تایید صلاحیت کاندیدای آنها افزایش پیدا می کند چون اصولگرایان سنتی توان رقابت با اصلاح طلبان را ندارند و ناگزیر خواهند شد به سمت وحدت بروند و در این صورت دولت تقریبا دست بالا را دارد. اگر اصول‌گرایان با کاندیدای واحد بخواهند بیایند کاندیدای آنها کسی نزدیک به دولت خواهد بود.

برداشت من این است که آقای خاتمی تمایل دارد کاندیدا شود اما اینکه تردید دارند، به این خاطر است که ایشان علاوه بر این که قانونمدار هستند نجابت خاصی هم دارند که در دوران ریاست جمهوریشان به نمایش گذاشتند. آقای خاتمی بیش از حد قانون ملتزم به نظرات رهبری بود و همیشه احترام ایشان را نگاه می داشت. ایشان هرگز به سمت چالش با رهبری پیش نرفت و نمی‌خواهد در چنین موقعیتی قرار بگیرد. بدیهی است با اختیاراتی که رهبری در ساختار حکومت دارند اصلاحات اساسی بدون همراهی ایشان به سرانجام نمی‌رسد.

 

پیک نت  اول ادریبهشت 1392

 
 

اشتراک گذاری: