ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 اردیبهشت  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

4 تا 5 میلیون ایرانی در سراسر جهان پخش اند

3 هزار فرزند مقامات

از ایران رفته و باز نمی گردند 
 
 
 
 

هفته نامه متن نوشت:

 آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد چهار تا پنج میلیون مهاجر ایرانی در 22 کشور جهان سکونت دارند که سهم آمریکا یک میلیون و 400هزار مهاجر ایرانی است. بیش از یک چهارم ایرانی تبارهای آمریکا دارای مدارک فوق‌لیسانس و دکترا هستند.

امارات متحده عربی با  800هزار ایرانی در رده دوم و کشورهای انگلستان و کانادا هرکدام با 410 هزار، آلمان با 200هزار، فرانسه با 155 هزار و سوئد با 110هزار ایرانی از لحاظ سکونت ایرانیان در کشورهای خارجی در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

 25درصد از مجموع تحصیلکردهای ایران درکشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند که نزدیک به 40 درصد از این مهاجران را زنان نشکیل می‌دهد، امسال پنج هزار و 626 جوان ایرانی در دانشگاه‌های این کشورها ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به سال قبل 19درصد افزایش داشته است.

در 80 روز نخست سال 91 بیش از هزار جوان ایرانی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند که بیشتر 22 ساله هستند  و با هزینه شخصی از کشور خارج شده اند. همچنین به گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال 2009 ایران بین 91 کشور توسعه یافته رتبه نخست را در مهاجرت نخبگان داشته است.

براساس همین گزارش سالانه 150 تا 180 هزار ایرانی تحصیلکرده برای خروج از کشور تلاش می‌کنند. همچنین براساس آمار ارائه شده از سوی مجلس شورای اسلامی تا سال 1389، 60هزار نخبه ایرانی از کشور مهاجرت کرده‌اند که اغلب از نخبگان المپیادهای علمی و ترازهای برتر دانشگاه‌ها بوده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول می گوید، ایران از نظر مهاجرت نخبگان در رتبه نخست قرار دارد. همچنین اخباری منتشر شده که براساس آن بسیاری از فرزندان مسئولان ارشد کشور نیز که برای ادامه تحصیل به خارج از ایران رفته‌اند علاقه‌ای به بازگشت ندارند. سایت «جوان آنلاین» گزارش داد که سه هزار فرزند مقامات ایرانی که در کشورهای خارجی مشغول تحصیل هستند حاضر به بازگشت نیستند.

 این سایت نوشته است از حدود سه سال پیش، مجلس، وزارت علوم و امور خارجی تلاش‌هایی را برای بازگرداندن فرزندان مسئولان آغاز کرده‌اند، که این تلاش‌ها تاکنون بی‌نتیجه بوده است. بسیاری از کارشناسان اجتماعی و فرهنگی معتقدند که مهاجرت نخبگان و همچنین عدم بازگشت بسیاری از جوانان به کشور به علت شرایط نامناسب اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور است که دولت بویژه در چند سال اخیر، برای حل این مسائل برنامه‌های راهبردی نداشته است.

 

پیک نت  22 ادریبهشت 1392

 
 

اشتراک گذاری: