ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 اردیبهشت  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

مراکش در انتظار اصلاحات

یا شورش های خیابانی مردم

اومانیته- ترجمه آذر آزاده 
 
 
 
 

مراکش روزهای پرحادثه ای را در پیش دارد. قرار است انتخابات پارلمانی دراین کشور برگزار شود و احزاب سیاسی – از جمله اسلامگرایان متمایل به اخوان المسلمین- برای وزن کشی خود و رفتن به پارلمان تلاش را آغاز کرده اند.

حزب استقلال دومین حزب سیاسی پرنفوذ در مراکش است.  پیش از آن حزب عدالت اجتماعی قرار دارد که به مدت یکسال و نیم درقدرت بوده است.

سخنگوی این حزب "عادل بن حمزه" به خبرگراری" آ .اف . پ" فرانسه گفت:

 "ما دولت را از امروز ترک میکنیم".

حزب استقلال اولین نیروی سیاسی مراکش است که در سال 1943 در فرانسه برای کسب استقلال تاسیس شد. این حزب در دولت کنونی مسئولیت وزارت آموزش وپرورش و اقتصاد را برعهده داشته است و در مجلس 60 کرسی از 395 کرسی متعلق به این حزب است . سخنگوی این حزب در ادامه سخنانس "نخست وزیر را متهم کرد که در وضعیت دشوار اقتصادی و اجتماعی توجه لازم و توانائی اداره کشور را ندارد و همچنین نخست وزیر تصمیمات دولتی و اجرائ آنها را در انحصار خود گرفته است . ما از وزاری دولت می خواهیم که مدیریت امور را تا بازگشت پادشاه به عهده گیرند".

اسلامگرایان "حزب عدالت و توسعه اسلامی" پس از موفقیت در انتخابات پارلمانی نوامبر 2011 با احزاب "استقلال ـــ جنبش مردمی ـــ حزب پیشرفت و سوسیالیسم " دولت ائتلافی تشکیل داد.

مراکش با جمعیت 35 میلیونی در وضعیت دشوار اقتصادی ـ اجتماعی قرار دارد. کسری بودجه بیش از 7 درصد از تولید خالص داخلی است و اگر برای اجرای اصلاحات اجتماعی اقدام نشود، هر حادثه و رویداد خیابانی محتمل است.

 

پیک نت  29 ادریبهشت 1392

 
 

اشتراک گذاری: