ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 فروردین  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

در مذاکرات قزاقستان

عقب نشینی اتمی ج. اسلامی را

1+5 کافی ندانست و رد کرد! 
 
 
 
 

دور دوم مذاکرات جمهوری اسلامی و گروه 1+5 در "آلماتا" پایتخت قزاقستان به پایان رسید و خبرگزاری های جهانی از بی نتیجه بودن این مذاکرات خبر دادند. در نیمه دوم اسفندماه گذشته، کارشناسان دو طرف در استانبول برای تهیه مقدمات این مذاکرات با هم دیدار کرده بودند اما نه جمهوری اسلامی و نه خبرگزاری های جهانی درباره آن دیدار و مذاکرات خبری را منتشر نکردند.

هنوز حتی کلیات منجر به ناکامی مذاکرات قزاقستان منتشر نشده، چه رسد به جزئیات، اما سایت "بازتاب" ظاهرا نزدیک ترین گزارش را درباره شکست مذاکرات منتشر کرده است. گزارشی که شامل نکات خبری مهمی است.

بازتاب نوشت که هیات ایرانی با تعلیق غنی سازی 20 درصدی و انتقال آن به روسیه و سپس دریافت پودر ارونیوم 20 در صدی از روسیه موافقت کرد، اما گروه 1+5 این عقب‌ نشینی را کافی ندانست و آن را رد کرد. (بازتاب اشاره به دلیل این مسئله نکرده اما حدس زده می شود که عدم موافقت هیات ایران با گشودن درهای پایگاه "پارچین" و شاید طرح گزارش های جدیدی که درباره سایت های دیگری منتشر شده دلیل آن باشد.)

بازتاب در گزارش خود به نکته تازه ای نیز اشاره کرده که تاکنون در اخبار مربوط به مذاکرات اتمی و مبحث تحریم ها مطرح نبوده است. یعنی "تحریم تسلیحاتی".  بازتاب نوشت که هیات جمهوری اسلامی خواهان پایان تحریم تسلیحاتی ایران شد اما گروه 5+1 با آن موافقت نکرد! حتی چین و روسیه نیز با پایان این تحریم موافقت نکردند.

این درحالی است که تاکنون جمهوری اسلامی و بویژه رهبر و فرماندهان سپاه، بی وقفه از قدرت تسلیحاتی ایران سخن گفته و حتی تهدید به پاسخ موشکی در صورت حمله نظامی به ایران کرده بودند. سخن از ساختن هواپیماهای نظامی، هواپیماهای بدون سرنشین، انواع موشک ها و.... کرده بودند. بنابراین، می توان متعجب بود که چرا باید تحریم تسلیحاتی آنقدر اهمیت داشته باشد که در مقابل عقب نشینی اتمی خواهان پایان آن شده باشند؟ حتی مقدم بر تحریم نفت و تحریم بانک های ایران.

یگانه ابهام بسیار بعیدی که دراین گزارش بازتاب می تواند مطرح باشد، این که هیات ایرانی خواهان تحریم نشدن جمهوری اسلامی برای صدور و فروش اسلحه شده باشد. یعنی دور زدن مصوبه جدید سازمان ملل برای کنترل فروش تسلیحات نظامی.

 

پیک نت  18  فروردین

 
 

اشتراک گذاری: