ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 بهمن  ماه  1393

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گفتگو با بشار اسد

اسرائیل نیروی هوایی القاعده

در جنگ داخلی سوریه است! 
 
 
 
 

 

از امروز گفتگوها و دیدارهای جدی با حضور هیات هائی از سوی مخالفان دولت سوریه (غیر از داعش) و هیاتی بلند پایه از جانب دولت سوریه در مسکو آغاز می شود. خبر مقدماتی در باره این دیدارها و گفتگوها را که هدف از آن پایان جنگ در سوریه و تشکیل یک دولت وحدت ملی است در شماره روز گذشته پیک نت خواندید و اگر نخوانده اید عنوان در ستون دست راست صفحه اول پیک نت قابل دسترسی است.

در آستانه این همایش و یا دیدارها و گفتگوها در مسکو، بشار اسد رئیس جمهور سوریه با مجله آمریكایی "فارین افرز" گفتگو کرد و در باره جنگ در سوریه گفت: 

"ارتش سوریه در دو سال گذشته به پیشرفت هایی دست یافته است، دستاورد ما این بوده است كه ملت سوریه تروریست ها را رد كردند و حمایت خود را از دولت و ارتش نشان دادند.

اسراییل از گروه های تروریستی در سوریه حمایت می كند و این مساله كاملاً آشكار است؛ چرا كه در هرمكانی كه ما پیشرفت كردیم، اسراییلی ها برای تاثیر گذاشتن بر فعالیت ارتش سوریه، دست به حمله زد و این مساله كاملاً مشخص است که نیروی هوائی اسرائیل نقش نیروی هوائی القاعده را ایفاء می کند.

هر جنگی در هر نقطه از دنیا، با راه حل سیاسی پایان می یابد، این امر در رابطه با جنگ های گذشته نیز صدق می کند؛ زیرا جنگ راه حل اختلافات سیاسی نیست. جنگ یکی از ابزارهای سیاسی است به همین دلیل در پایان به راه حل سیاسی منتهی می شود. این یک قاعده کلی است.
اسد در پاسخ به سؤال "فارین افرز" مبنی بر اینکه سوریه به 3 کشور کوچک بین دولت سوریه، داعش و جبهه النصره تقسیم شده نیز گفت:

این دیدگاه دقیقی نیست. نمی توانید از کشورهای کوچک سخن بگویید بدون آنکه از مردمی که در آن مناطق زندگی می کنند حرفی بزنید. مردم سوریه همچنان از وحدت و یکپارچکی کشورشان و دولت خود حمایت می کنند. اما گروه های مسلحی که از آنان سخن گفتید بعضی مناطق را تحت کنترل دارند، اما در حال نقل و انتقال از محلی به محل دیگر هستند. مسأله اساسی مربوط به مردمی است که هنوز از دولت سوریه حمایت می کنند. صرف نظر از اینکه آنان از این دولتها به صورت سیاسی حمایت می کنند یا خیر. آنان از دولت به عنوان نماینده یکپارچگی سوریه حمایت می کنند. منظور من از حمایت از دولت همین است؛ تا هنگامیکه مردم سوریه به وحدت و یکپارچکی ایمان داشته باشند، هر دولت و یا مسؤول می تواند سوریه را متحد کند و برعکس اگر مردم به دو یا سه دسته و یا بیشتر تقسیم شده باشند، هیچکس نمی تواند این کشور را متحد و یکپارچه کند.
در سوریه اختلافات طایفه ای و یا نژادی وجود ندارد، حتی در مناطق کرد نشین نژادهای مختلفی  زندگی می کنند. در برخی مناطق حتی اعراب بیشتر از کردها هستند. بنابراین مسأله مربوط به نژاد یا دین نیست، بلکه مسئله بر سر گروه هایی است که به صورت نظامی بر مناطق مشخصی کنترل دارند.
بشار اسد درباره عقب نشینی دولتهای غربی از پافشاری‌ بر ضرورت کناره گیری وی از قدرت گفت:

از همان آغاز از هرگونه گفتگو با هر طرف در سوریه استقبال کرده ایم؛ منظور من فقط احزاب سیاسی نیست بلکه هر جریان یا شخصیت و یا گروه سیاسی. ما قانون اساسی را تغییر دادیم . ما با همه چیز به صورت باز برخورد کردیم. اما این امر مربوط به پست و مقام و دولت نیست، بلکه مربوط به خود سوری ها است. هنگامی که بخواهی هر تغییر و یا راه حل سیاسی ایجاد کنی، باید تک تک شهروندان سوری نظر خود را درباره آن اعلام کنند. بنابراین هنگامیکه گفتگویی انجام می شود، این امر فقط بین دولت و مخالفان نیست؛ بلکه همه احزاب و گروه های سوری باید در آن حاضر باشند؛ گفتگو اینگونه انجام می شود. اما هر راه حلی که در نهایت بخواهید به آن برسید، باید همه پرسی انجام شود، زیرا این امر مربوط به قانون اساسی و تغییر نظام سیاسی و یا هر چیز دیگر است؛ درنتیجه این مردم سوریه هستند که درباره آن تصمیم  بگیرند.
مسأله دیگری هم درباره مخالفان وجو دارد. مخالفانی ملی وجود دارند که به نفع مردم سوریه کار می کنند. هیچ مخالف سیاسی از نظر ما تا زمانی که عروسکی در دست قطر، عربستان یا کشورهای غربی دیگر از جمله آمریکا نباشد، و یا از خارج پول نگیری، مخالف نامیده نمی شود.
ما با دو نوع افراد مسلح روبرو هستیم. اکثر این افراد مسلح از عناصر القاعده هستند که بین گروه های داعش و جبهه النصره پخش شده اند. گروه های مشابهی نیز وابسته به القاعده وجود دارند که شمارشان کمتراست. برخی نیز هستند که اوباما آنان را مخالفان میانه رو نامیده که البته جزو گروه های مسلح هستند و نه مخالفان. اکثر این افراد یا به القاعده پیوسته اند و یا به ارتش آزاد. هفته گذشته شمار بسیاری از آنان گروه های خود را ترک کرده و به ارتش سوریه بازگشته اند. این افراد کسانی بودند که قبلا از ارتش سوریه جدا شده بودند ولی اکنون می گویند که دیگر نمی خواهند به جنگ ادامه دهند. به همین دلیل به ارتش بازگشتند.

باید قطعنامه 2170 شورای امنیت درباره خودداری از حمایت مالی و تسلیحاتی از داعش عملی شود. این درحالی است که ترکیه، عربستان و قطر همچنان به این حمایتها ادامه می دهند.

پیک نت  8 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: