ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 بهمن  ماه  1393

  pyknet@inmano.com

 
 
 

بعد از آقای خامنه ای

برای رهبری چه باید کرد؟ 
 
 
 
 

 

در همین شماره پیک نت، بخش مشروحی از متن مصاحبه هاشمی رفسنجانی با روزنامه جمهوری اسلامی را می خوانید. آنچه در زیر می آید فرازهائی از آن گفتگوست. گفتگوئی که حقایق بسیاری در آن نهفته است و با سرنوشت دو انتخابات مهم مجلس شورا و مجلس خبرگان در سال 94 در ارتباط مستقیم است. هاشمی دراین مصاحبه می گوید:

*من از کلیت انقلاب و اهداف متعالی آن دفاع می‌کنم. اما نمی‌خواهم از همه اتفاقاتی که افتاده دفاع کنم.

باید با واقع ‌بینی اشتباهات را بگوئیم. از اشتباهات ما این بود که زمانی افراط کردیم.

*درباره رهبر، حتی در قانونی که همین خبرگان نوشتند، راه عزل هم آمده است. آن زمان کسی مناسب‌ تر از آیت‌الله خامنه‌ای نبود. الان هم همین است. شما جواب سوال مرا بدهید که «اگر فردا آیت‌الله خامنه‌ای نباشد، چه کسی را دارید که به عهده بگیرد و مثل ایشان سابقه انقلابی، اجتهاد و آشنایی با همه شرایط کشور و جهان داشته باشند، به خصوص نیروهای مسلح را خوب بشناسند؟» من می‌گویم کاری که کردیم، در زمان خودش کار درستی بود. اینکه -بعدا- به دست چه کسی می‌افتد، یک نگرانی بر حق است. امّا اگر اشکالی هست، در عملکرد خبرگان است. اگر خبرگان به وظیفه خودشان درست عمل کنند، در صورت نبودن یک فرد مناسب حتماً می‌توانند شورایی کنند. چون قانون شورائی شدن هم باز است. شاید در آینده بدون شورا نتوانند کار درستی انجام بدهند. البته این کار تا حدودی به مردم هم بر می‌گردد، چون اگر مردم نمایندگان خود را درست انتخاب کنند، می‌توان امیدوار بود

* بنی صدر صد بار مستبدتر از همه کسانی است که در ذهن شماست. اصلاً در مسائل مشورت‌ پذیر نبود. امام هم فهمیدند و کار به جایی رسید که او با واسطه به امام رساند که رای من 53 درصد و رای شما 47 درصد است.

* راه خروج همیشه هست. حتی راه خروج قانون اساسی – از بن بست- را که قبلاً ننوشته بودند، نوشتیم. می‌توانیم همه اصولی را که مردم فکر می‌کنند مزاحم است، حذف کنیم.

* فکر می‌کنم الان وقتش فرا رسیده، چون اکثریت مردم این وضع را قبول ندارند. مردم اصول انقلاب را قبول دارند، سیاسی‌کاری‌های مجلس را قبول ندارند، ناعدالتی‌های قوه قضائیه را قبول ندارند. اشکالاتی به دولت داشتند و نسبت به همین دولت (دولت روحانی) هم دارند. من می‌گویم وقت آن است که مردم اقدام کنند تا انتخابات درستی انجام شود. افکار عمومی الان مناسب است و این می‌طلبد که افراد آزاده ‌بیشتر تلاش کنند. الان بعضی از مجلسی‌ها و دوستانشان نگران شده اند. شخصی در قوه قضائیه روزنامه‌ها را جمع کرده و گفته که حق ندارید اسم فلانی را ببرید. گویا آقای دعایی (مدیرمسئول روزنامه اطلاعات) در آن جلسه عصبانی شده بود. گفتند حق ندارید تصویر و اسم فلانی و آنهایی را که در فتنه محکوم شدند بیاورید. گفته بودند که اگر این کار را بکنید می‌بندیم. آقای دعایی بلند شد و گفت: اولاً نمی‌توانید این کار را بکنید و ثانیاً چرا اینگونه می‌کنید؟

پیک نت  28 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: