ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 دی  ماه  1383

infos@pyknet.net

 
 
 

سفیر روسیه درایران رفتنی است؟

سئوال و جواب صفراوف

و پوتین در کنفرانس خبری  
 
 
 
 

 

کنفرانس خبری اخیر پوتین رئیس جمهور فدراتیو روسیه، از سوی خبرگزاری های رسمی در داخل کشور منتشر شد اما نه همه آن نکاتی که در ارتباط با ایران بود. از جمله، سئوال و جواب "صفراوف" تحلیلگر مسائل سیاسی ایران در روسیه که در این کنفرانس تقریبا به یک جدل سیاسی تبدیل شد.

صفراوف که هم بعنوان خبرنگار و هم تحلیلگر در این کنفرانس ظاهر شده بود از پوتین پرسید:

- شما يكسال پيش در مصاحبه خودتان پيش بيني كرديد كه روابط روسیه با ايران گسترده خواهد شد. اما در يكسال گذشته نه تنها هيچ تغييري مشاهده نشده بلكه روابط ضعيف تر هم شده است.

- پوتین برای نپرداختن به اصل موضوع شروع کرد به طرح مسائل حاشیه ای و "صفراف" وسط گفته های او گفت:

- شايد باید سفير روسيه در تهران تغيير کند!

بلافاصله پس از این مصاحبه، صدای امریکا که این کنفرانس خبری را با دقت دنبال کرده بود، برای اطلاع بیشتر از اختلافاتی که در روسیه بر سر رابطه با جمهوری اسلامی وجود دارد به سراغ صفراوف رفت و درباره مناسبات روسیه و ایران از او سئوال کرد.

صفراوف در این مصاحبه که در برنامه أفق صداي امريكا پخش شد بشدت از روابط کنونی و نه چندان گرم روسیه و ایران انتقاد کرد و برای نخستین بار مطرح کرد که روسیه سعی می کند به ترکیه نزدیک شود و من این حرکت را ناکارآمد میدانم.

او در پاسخ به این سئوال که شاید مسئله تحریم نفتی روسیه و نیاز روسیه به ترکیه برای صدور گاز و نفت مطرح باشد، گفت:

- ترکیه بطور استراتژيك هم پيمان ناتوست و درحالیکه تنش میان روسیه و ناتو رو به گسترش است، آن کشور نمی تواند شريك قابل اعتمادی برای روسيه باشد. البته طبیعی است که گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی تا حدود زیادی بستگی به مذاکرات جاری اتمی و لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل دارد.

پیک نت  8 دی

 
 

اشتراک گذاری: