ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 دی  ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

گفتگو با جلائی پور درباره دوران احمدی نژاد

بلائی که بر سر ایران آمد

میخواستند بر سر جهان بیآورند! 
 
 
 
 

 

خلاصه گفتگو با جلائی پور، عضو رهبری جبهه مشارکت که در سایت "نوروز" منتشر شده است:

دولتی كه از مردم رای گرفته می‌خواهد گشایش ایجاد كند، بخشی دیگر نمی‌خواهد چنین شود. ما در جامعه معضلاتی داریم كه برای حل‌شان نیاز به هماهنگی بین بخش‌های مختلف حكومت، بخش‌های مختلف جامعه مدنی و بین آحاد مردم یا شهروندان داریم. صرفا از دولت به عنوان یك نهاد حكومتی نمی‌توان انتظار داشت. یكی از این معضلات همین روندی است كه در دولت نهم و دهم رخ داد. رشد اقتصادی كشور در این دو دوره با وجود هشتصد میلیارد درآمد ارزی منفی شش درصد شد؛ مشكلاتی مثل بیكاری، اعتیاد یا حاشیه‌نشینی كه برای حلش باید اقتصاد كشور را رشد داد، تولید ثروت و اشتغال كرد و این با شعار و رجزخوانی حل نمی‌شود، بلكه همه باید بیایند وسط. دولت گذشته جریان ضد توسعه‌ بود كه با شعارهای مدیریت جهانی، كشور را به این نقطه رساند. حل این معضلات نیاز به هماهنگی ملی دارد. عده ای الان هم سد راه این هماهنگی ملی هستند. در انتخابات ٩٢ دیدگاه مبتنی بر هماهنگی ملی برای رسیدن به توسعه در كشور رای آورد اما همچنان عده‌ ای با این دیدگاه مخالفند و نمی‌خواهند كشور در مسیر توسعه و تعامل قرار بگیرد. این گروه‌ها بیشتر معتقد به ادبیات تقابل و حذف هستند. این گروه‌ها و محافل همان كسانی هستند كه با تحریم‌ها هم مشكل چندانی ندارند چون اگر تحریم‌ها شدت بگیرد آنها می‌توانند تحت این پوشش بهتر متمتع شوند.

این گروه‌ها همان كسانی هستند كه در سال‌های اخیر معتقد بودند تحریم‌ها كاغذپاره هستند و تاثیری ندارند. این دلواپسانی كه این همه سر و صدا می‌كنند كجا بودند و چرا كلامی حرف نمی‌زدند. زمانی كه ٨٠٠ میلیارد ارز كشور هزینه می‌ شد لب باز نمی‌كردند. الان در روند كاری دولت هی جو‌سازی می‌كنند.

اتفاقی كه در انتخابات رخ داد این بود كه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل در یك ائتلاف نانوشته شركت كردند و همین ائتلاف، نزدیكی و هوشیاری مردم بود كه نتیجه مطلوب انتخابات هم رقم خورد. اما عده‌ ای در این میان همچنان ناراضی هستند چون نتیجه انتخابات برایشان دور از انتظار و غافلگیر‌كننده بود. این عده آنقدر جوسازی می‌كنند، حتی دوست دارند تشكل‌های اصولگرایان میانه رو و معتدل را مرعوب كنند. الان به خاطر همین ترس برخی اصولگرایان دور اصولگرایان میانه‌ رویی مثل علی مطهری یا حتی علی لاریجانی را هم خالی كرده‌اند.

عده‌ای در دو دولت نهم و دهم خودی بودند و با تمام منابع كشور بازی مكردند و در دنیا هم رجز خواندند. این افراد به دنبال بازگشت دوران طلایی دولت نهم و دهم هستند و با همین هدف هی سر و صدا می‌كنند. به نظر من در یك سال گذشته شخص آقای روحانی دست تندرو‌ها را خوب خوانده و خوب عمل كرده است.

در حال حاضر و با توجه به فضای سیاسی كشور شاهد این هستیم كه میانه‌رو‌ها از هر دو جناح تمایل به نزدیك شدن و هماهنگ شدن و همچنین دور شدن از فضای نزاع و اختلاف هستند؛ اما این تندروها هستند كه اجازه نمی‌دهند این هماهنگی و اتحاد شكل بگیرد. به این خاطر كه تندروها تریبون‌های مفت رانتی دارند فقط روزی ١٥٠ پیامك تبلیغی- خبری برای منی كه كاره‌ ای نیستم می‌فرستند. با استفاده از این ابزارجوسازی می كنند و گرنه وزن واقعی‌شان به این اندازه نیست. سطح و كیفیت واقعیت تندروها را می‌توان در همین استیضاح و رای اعتمادهای مدت اخیر و جنجال بر سر وزیر علوم  فهمید. دیدید مدرسه مفید كه بیشترین شهید را در دوره انقلاب و جنگ داشته در همین جلسات رای اعتماد با عنوان مدرسه معلوم‌الحال از آن یاد كردند تا به دانش آشتیانی، كه مربی و راهنمای همه شهیدان بود، رای اعتماد ندهند. برای این افراد ارزش‌ها اهمیتی ندارد و تنها چیزی كه اهمیت دارد این است كه شرایط طلایی دولت گذشته باز هم برای‌شان تكرار شود. آنها هنوز در رویای طلائی معجزه هزاره سوم اند.

امریكا چند سالی با بحران اقتصادی رو‌برو بود با ٧٠٠ میلیارد دلار و ٣٤٠ میلیون جمعیت، امریكا حالا به رشد ٥ درصد رسیده، یعنی بحران اقتصادی را پشت سر گذاشته است. ما با ٨٠ میلیون جمعیت و ٨٠٠ میلیارد دلار؛ رشد منفی پنج درصد داشته‌ایم! این سطح تخریب خودش یك امر خارق العاده است. همه این ناهماهنگی‌ها و قرار نگرفتن در مسیر توسعه هزینه‌هایی است كه به كشور و نظام تحمیل شد.

پیک نت  10 دی

 
 

اشتراک گذاری: