ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

28 دی  ماه  1393

  pyknet@inmano.com

 
 
 

یادداشت سردبیری

چرا بیت رهبری

مقالات تفسیری منتشر می کند؟ 

 
 
 
 

 

اخیرا، پایگاه اطلاع رسانی رهبر جمهوری اسلامی، تحلیل و تفسیرهائی را بنام دفتر رهبر و یا بعنوان جمع بندی نظرات وی منتشر می کند. در محافل مطبوعاتی ایران شایع است که مجتبی خامنه ای در بیت رهبری یک نهاد برای این منظور تشکیل داده که خود سرپرست آنست و چند قلم بدست که لابد شریعتمداری یکی از آنهاست در این نهاد قلم می زنند. در این نهاد، از مجموع سخنرانی های خامنه ای درباره موضوعات مهم یک مقاله تدوین می شود که مجتبی خامنه ای خود آن را ویراستاری و کم و زیاد می کند و سپس به تائید پدرش رسانده و برای انتشار در اختیار مسئول پایگاه اطلاع رسانی رهبر گذاشته می شود.

این که چنین شایعه ای تا چه حد صحت دارد و یا صحت ندارد مهم نیست، حتی اگر یقین نسبت به آن بیش از شک به آن باشد. مهم آنست که دانسته شود با کدام هدف این کار انجام می شود و ضمنا محتوای این تفسیرها چیست و چرا باید آنها را بایگانی کرد و بموقع خود به آنها مراجعه کرد.

الف:

1- ظاهرا هدف از تهیه و انتشار این تحلیل ها حذف حواشی و تکرارگوئی های رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی هایش از یکسو و حذف صفات و تعبیرهای توهین آمیز و خشن و تصحیح اطلاعات غلطی است که وی در سخنرانی هایش مطرح می کند از سوی  دیگر است. البته در این میان، از مطبوعات غرب و یا تفسیرهائی که در مطبوعات داخلی منتشر می شود نیز نکاتی به سرقت رفته و بنام رهبر در این نوشته ها استفاده می شود.

2- سعی می شود، در باره مهم ترین مسائل داخلی و خارجی، از مجموع سخنرانی های علی خامنه ای یک مانیفست تهیه شود. مانیفستی که احتمالا در آینده بصورت کتاب منتشر خواهد شد.

ب:

این تفسیرها را باید بایگانی کرد و به خاطر سپرد، زیرا سیر رویدادهای داخلی و خارجی ممکن است بسیاری از دلائل و استدلال های آن را نقش بر آب کند و میزان تسلط و آگاهی وی به مسائل داخلی و خارجی را آشکارتر کند.

نخستین تفسیری که در هفته های اخیر بنام دفتر رهبری منتشر شد تحلیلی بود در توجیه کودتای انتخاباتی سال 88 که لینک انتشار آن را در پیک نت در ادامه می گذاریم. و تفسیری در باره کاهش قیمت نفت نیز دومین مطلبی است که این دفتر منتشر کرده که آن را نیز در همین شماره پیک نت می خوانید.

http://www.pyknet.net/1393/03dey/09/page/bayan.php

پیک نت  28 دی

 
 

اشتراک گذاری: