ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 آذر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

25 بهشت

در طبس و حاشیه کویر ایران 
 
 
 
 

 

خراسان جنوبی استانی است در دل کویر با 25 باغ تاریخی و دیدنی که 16 باغ آن درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است. روش معماری در نواحی کویری ایران همسان است. در این باغ ها وجود هشتی، استخر و اندرونی و معماری خاص تزئینات و طراحی شباهت فراوان با یکدیگر داشته و امروزه هر کدام بصورت مجموعه ای تاریخی از جاذبه های گردشگری در کویراست.

در سفر به بیرجند می توانید از "مجموعه تاریخی باغ و عمارت اکبریه" در روستای تاریخی اکبریه دیدن کنید. این مجموعه شامل چند بنا و هر بنا دارای چند طبقه است که با دالان به یکدیگر مرتبط می شوند. تزئینات گچی و طرح های اسلیمی – درهای چوبی با شیشه های رنگی و انبوه درختان کهنسال کاج از ویژگیهای این مجموعه است.

باغ و عمارت "شوکت آباد" – عمارت و باغ شوکت آباد با انواع درختان میوه که نشان از مهارت طراحان و معماران دوره قاجار دارد در 5 کیلومتری بیرجند قرارگرفته است. وجود حوضخانه با گنبدی بزرگ که در مرکز آن کلاه فرنگی با پنجره هائی برای تامین بخشی از نور حوضخانه، ساخته شده است. مهم ترین ویژگی آن اندرونی – قاب های گچی و طاق نماهای اطراف حوضخانه است.

باغ و عمارت رحیم آباد – از بناهای دوره قاجار است، با قدمتی نزدیک به یک قرن، که در حاشیه خیابان مدرس بیرجند قرار دارد. این مجموعه شامل عمارت اصلی با راهروها و اتاق های متعدد، اصطبل و حوضخانه که گنبدی کلاه فرنگی دارد. از شگفتی های آن، درب و پنجره های تالارها با کتیبه هایی بشکل هلالی و تزئینات مشبک با طرح اسلیمی و استفاده از شیشه های رنگی است. بخشی از این باغ و عمارت بعنوان مرکز آموزش هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی استفاده می شود.

باغ و کوشک امیر آباد در 5 کیلومتری بیرجند قرار دارد. بنای اصلی کوشک در میان باغ و در دو طبقه ساخته شده که طبقه بالا یک شاه نشین با طرح چلیپایی و درگاه ها و پنجره هایی با طاق نیم دایره دارد. نمای کوشک تزئینات زیبای آجری از نوع هندسی دارد. این باغ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

باغ زیبای "مهلگرد" از اصیل ترین باغهای ایرانی  در 30 کیلومتری شمال شرقی بیرجند قرار دارد. باغی با سر دری ساده و چوبی و دو تکه که با گل میخ های کروی تزئین شده است. مجموعه باغ و عمارت شامل بخش هایی همچون ورودی، هشتی، حیاط اندرونی، عمارت اصلی، محل سکونت خدمه و اصطبل است. این بنای تاریخی به علت جذابیت در طراحی و معماری و در سردر هشتی با فضاهای ویژه شامل بخش اندرونی باغ و بنای آن بصورت ترکی با ستون های آجری، در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

باغ و عمارت معصومیه در غرب بیرجند که معماری آن یادآور سبک معماری در عمارت چهلستون اصفهان است. بطوری که نمای اصلی عمارت در آب استخر روبرو بازتاب دارد.

باغ و عمارت مود (باغ قلعه) در شهرستان سربیشه قرار دارد و دارای یک حصار و 20 برج مدور است. در این باغ یک خندق به عرض تقریبی 10 متر دورتا دور آن حفر شده و دفاع از قلعه را آسان تر می کرده است. در داخل قلعه بقایایی از یک بنای قدیمی – عمارت تشریفاتی، شامل چند ایوان، بقایای یک هشتی، راهروها و اتاق ها باقی مانده است.

باغ گلشن در طبس – باغی زیبا و تاریخی متعلق به دوره افشاریه – زندیه. هزاران درخت میوه در این بنای تاریخی هشت هکتاری طبیعتی دیدنی و کم نظیر آفریده است.

پیک نت  9 آذر

 
 

اشتراک گذاری: