ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 آبان ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

10 روز اول محرم اینگونه گذشت

جنگ یزید با امام حسین

جنگ جبهه پایداری با روحانی 
 
 
 
 

 

برخی محافل سیاسی در 10 روز عزاداری محرم بیشترین تبلیغات جناحی و جهت‌دار را علیه دولت انجام دادند. در کنار سخنرانی‌ها و خطابه‌های جنجالی که مبلغان خاص در نفی سیاست‌های دولت ایراد کردند، محرم امسال شاهد یک اتفاق کم‌سابقه هم بود. این اتفاق در قالب انتشار موج شایعه و پمپاژ خبرهای دروغ توسط برخی سایت‌ها و ارگان‌های خبری خاص بود.

این موج تولید شایعه و جنجال از اولین روزهای محرم آغاز شد که در آن ارگان جناح تندروها (کیهان) اتهام تبانی دیپلماسی ایران با طرف آمریکایی را به صورت انبوه منتشر کرد و بتدریج که به روزهای پایانی سوگواری نزدیک شدیم، شایعات دیگری ساخته و پرداخته شد، از جمله این اتهام که مدیران ارشد وزارت ارشاد برای مذاکره راهی آمریکا شده‌اند.

استفاده انبوه و سازمان‌یافته از شبکه‌های مجازی و سایت‌های زنجیره‌ای مخالف دولت برای تأثیرگذاری و تخریب ذهن افراد دیندار نسبت به دولت بود. آهنگ پروژه تبلیغاتی تندروها علیه دولت نشان از این دارد که گویی این گروه تنها امیدهای از دست رفته خود را در همین تحریک احساسات دینی مردم می‌جوید و به زعم خود، مناسبت‌های مذهبی تنها فرصت طلایی برای برانگیختن موج مخالفت علیه دولت است.

مضمون شبکه‌ها و سایت‌های خبری 10 روز عزاداری محرم که به صورت بولتن و بروشور و پوستر در میان مردم پخش کرده‌اند در تقابل با سه رشته از سیاست‌های دولت بود:

مذاکرات هسته‌ای،

بهبود اقتصادی

سیاست‌های فرهنگی.

 

همه تدارک‌های تبلیغاتی این جریان حول این محور جریان داشت که دولت و تصمیم‌های آن در داخل و خارج مغایر با دین و ارزش‌های دینی است. برای رسیدن به این مقصود از یک تاکتیک آشنایی هم بهره جستند؛ تاکتیکی به نام «شبیه ‌سازی حوادث صدر اسلام با وقایع امروز». طراحان این سناریو کوشیدند برای همه شخصیت‌های داخل و خارج معادلی در اردوی سپاه کفر پیدا کنند. این تاکتیک با اشتیاق زاید الوصفی از سوی پیروان یک گروه افراطی (طرفداران مصباح یزدی در جبهه پایداری که جلیل نامزد انتخاباتی شان در انتخابات ریاست جمهوری 92 بود) در محرم امسال دنبال شد، به گونه‌ای که مدام در پی یافتن قرینه‌ای برای شمر، یزید، معاویه یا اشعث یا عمر سعد بودند. به این گفته‌ها که هر کدام بر زبان برخی سخنرانان مخالف دولت جاری شده نگاه کنید که:

سازش با یزید، اقتصاد را درست نمی‌کند!

شمر زمانه‌ات را بشناس، اشعث‌ها دشمنی آمریکا را باور ندارند!

عمر بن سعدها هنوز با محاسبه گندم ری سیاست‌ورزی می‌کنند!

این قیاس‌های دل‌آزار به صورت پیام‌ها و پیامک‌های خبری توسط چند سایت زنجیره‌ای مخالف دولت هر روز در میان عزاداران پمپاژ ‌شد. البته این تبلیغات از حمایت مدیریت شهری نیز بهره‌مند بودند و همه آن عبارات طعنه‌آلود قبل از انتشار در خروجی سایت‌های زنجیره‌ای مخالف دولت بر بیلبوردهایی در تقاطع و میادین پایتخت به نمایش درآمدند.

پیک نت 17 آبان

 
 

اشتراک گذاری: