ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 آبان ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب

تفرقه در جناح راست

نباید تبدیل به اتحاد شود! 
 
 
 
 

 

محمد سلامتی وزیر کشاورزی دولت موسوی و دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در مصاحبه ای که "نوروز" آن را منتشر کرد، درباره ضرورت خاتمه دادن به حصر موسوی و کروبی و رهنورد گفت:

اکثر مردم می‌خواهند که این موضوع حل شود. اصلاح‌طلبان هم جزء همین اکثریت هستند و معتقدند که حل شدن هرچه سریعتر این موضوع به نفع نظام است. آقای روحانی هم دراین خصوص قول‌هایی دادند و تاکید کردند که به قول‌های‌شان عمل می‌کنند. آقای روحانی در مورد عمل کردن به قول‌هایش صادق و به آن پایبند بوده است.

 

در حال حاضر گروه‌های اصلاح‌طلب و جبهه اصلاحات فعال‌تر شده‌اند واحساس مسئولیت بیشتری پیدا کرده‌اند؛ همچنین تشکیلاتی که به عنوان مشاورین آقای خاتمی در حال فعالیت هستند، نیز منسجم‌تر و مرتب‌تر از گذشته عمل می‌کنند. اصلاح‌طلبان در چارچوب نظام و با نظام کار می‌کنند و همانطور که آقای خاتمی هم نشان داده تلاش می‌کنند رابطه‌شان با حاکمیت مستحکم‌تر شود تا از پتانسیلی که دارند بتوانند بیشتر در جهت سازندگی استفاده کنند.

هنوز در جامعه‌ ما حزب و تحزب جا نیفتاده و جایگاه احزاب نهادینه نشده است؛ بنابراین هر جناحی که قدرت در اختیارش باشد، می‌تواند به راحتی رقیبش را از میدان خارج کند. کما این که تا به حال این اتفاق افتاده است.

متاسفانه در کشور ما تشکل‌های سیاسی قوی و مستحکم وجود ندارد؛ بلکه اکثرا نیم‌بند هستند و این موضوع شامل هر دو جناح می‌شود؛ البته در جناح راست یک تشکل قوی و با سابقه به اسم موتلفه وجود دارد که آن هم به دلیل روابطی توانسته پایدار بماند.

در هر دو جبهه اصولگرا واصلاح طلب عمدتا خرده تشکل‌ها وجود دارند، البته این روند در نظامی که بخواهد بر اساس دموکراسی و تحزب کار خود را پیش ببرد، روند مناسبی نیست؛ بنابراین وقتی صحبت از جناح می‌شود، نباید چنین تصور کرد که جناح مذکور به صورت قدرتمند و مستمر بتواند کار خود را ادامه دهد و همواره ضربه پذیری‌اش در عرصه‌ سیاسی کم باشد. بخصوص جناحی مثل جناح اصلاح‌طلب که اهرم‌های قدرت در اختیارش نبوده و نیست. با توجه به این موضوعات نسبت به فعالیت تشکل‌های سیاسی با توجه به شرایطی که دارند باید انتظار داشت.

 

جبهه اصلاحات درانتخابات تمام‌ قد از آقای روحانی حمایت کرد وایشان هم رای آورد. حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی به دلیل اصلاح‌طلب بودن ایشان نبود زیرا ایشان اصولگرای معتدل و متمایل به اصلاح‌طلب بود و همین ویژگی نزدیکی فکری با اصلاح طلبان را بوجود آورده بود. از این رو نزدیکی فکری آقای روحانی با اصلاح طلبان عامل اصلی حمایت از ایشان از سوی اصلاح طلبان شد.

اصلاح‌طلبان درباره‌ این موضوع فشاری به آقای روحانی وارد نکردند. اصلاح طلبان آقای روحانی را آزاد و مختار گذاشتند که خود هر طور که صلاح می‌داند همکاران خود را انتخاب کند.

 

ولی کسانی که مخالف آقای روحانی بودند و به نوعی از این انتخابات ضربه دیده بودند با توجه به اهرم‌های فشاری که در اختیار دارند روز به روز فشارهای خود را بر دولت افزایش داده‌اند و اکثر آن‌هابه جای در نظر گرفتن منافع ملی، منافع شخصی‌شان را مد نظر قرار داده و تلاش دارند نیروهای همفکر آن‌ها در بدنه دولت بکار گرفته شود.

 

خوشبختانه در جبهه اصولگرایان رگه‌های مناسبی از منطق همزیستی مسالمت‌آمیز در حال شکل گرفتن و تقویت است. چنین رویکردی موجب شده است که اکثر اصولگرایان به سمت کنار گذاشتن افراطیون گرایش پیدا کنند که البته این رویکرد از آثار و برکات همین انتخابات و شیوه‌ برخورد آقای روحانی و اصلاح طلبان بوده و هست.

 

با این وجود افراطیون با امکاناتی که در اختیار دارند می‌توانند به بخشی از اهداف خود برسند. این دسته فشارهای‌شان را ادامه خواهند داد ولی لازم است که با این افراد و گروه‌ها برخورد حساب‌ شده‌ای داشت و نباید اجازه داد که شیوه‌ برخورد با این‌ها موجب شود که دولت آقای روحانی و اصلاح‌طلبان به مسیر حاشیه‌ای انحراف پیدا کنند و کارهای اصلی‌شان فراموش شود؛ چراکه اصولا خواسته‌ افراطیون این است که دولت از مسیر اصلی منحرف شود تا نتواند کارهای اصلی و اساسی خود را انجام دهد و ضمنا نباید اجازه داد شرایطی پیش بیاید که افراطیون بتوانند از ظرفیت اصولگرایان میانه رو در جهت اعمال فشار به دلت استفاده کنند.

تمام تلاش‌مان این است که جو آرامش را تقویت کنیم تا دولت بتواند به کارهای اساسی‌اش بپردازد. یکی از مطالبات اصلاح‌طلبان و مردم و همچنین خواست خود آقای روحانی که در برنامه‌های‌ شان منعکس شده گسترش مطلوب فضای باز سیاسی و تقویت تحزب و احزاب است. حتی ضمن پیگیری این موضوع ، متذکر شده‌ایم که بخش سیاسی دولت دراین راستا ضعیف عمل می‌کند. باید دانست که وزارت کشور رسالت‌ش را در این مسیر به خوبی انجام نداده است. منتها تمام تلاش‌مان این است که انتقادات ما موجب بوجود آمدن جو تشنج نشود. تاکید می‌کنم که ما تلاش داریم جو آرامش موجودحفظ و تقویت شود ولواینکه این شیوه کار محافظه کارانه تلقی شود.

مهم نیست که آقای روحانی مسئولی که انتخاب می‌کند از چه طیف و گروه وجناحی باشد مهم این است آن مسول دقیقا برنامه‌های آقای روحانی را پیگیری کند. برنامه‌ی آقای روحانی هم همانی است که در آستانه انتخابات منتشر شده است، برنامه‌ای که در آن و در بخش اساسی تقویت تحزب و توجه به احزاب و گروه‌ها مد نظر قرار گرفته و وزارت کشور باید چنین برنامه‌ای را سرلوحه‌ کار خود قرار دهد.

آقای روحانی دو جلسه با اصلاح‌طلبان داشتند که یکی در ماه رمضان و دیگری در حدود دو ماه قبل از آن برگزار شد و بعد از آن جلسه‌ای برگزار نشده است اگرچه اصلاح‌طلبان از طریق کانال‌های دیگر همچون افراد اصلاح‌طلبی که در دولت حضور دارند نقطه‌نظرات خود را منتقل کرده و می‌کنند.

 

در عرصه اقتصادی می‌شود برنامه‌های بلندپروازانه ای را مدنظر قرار داد که خیلی چیزها را دگرگون کند و تبعاتی را نیز به دنبال خود داشته باشد که این یک نوع تندروی در عرصه اقتصادی ممکن است نامیده شود. آقای روحانی از این کارها انجام نداد و تمام تلاشش این بود که در چارچوب برنامه‌های مصوب و در موارد خاص راه‌های میانه‌ای را برای مسائل اقتصادی در نظر بگیرد مثلاً موضوع هدفمندی یارانه‌ها گرچه کار غلطی بود که در زمان دولت قبل انجام شد؛ لذا طبیعتا آقای روحانی باید جلوی این کار غلط را می‌گرفت اما آقای روحانی به این جمع‌بندی رسیده بود که جلوی این کار را بگیرد ولی احساس کرد اگر این کار را انجام دهد مشکلاتی به‌وجود خواهد آمد؛ بنابراین سعی کرد یک راه‌حل میانه‌ای را انتخاب کند که طی آن مشکلات اجتماعی به‌وجود نیاید و در عین حال هم بتواند قضیه‌ را مقداری تعدیل کند. او تصمیم گرفت در عین ادامه برنامه هدفمندی یارانه ها ، تعداد یارانه بگیررا واقعی کند.

«آقای روحانی باید تمام تلاشش این باشد که افراطیون، دولت را به مسیر انحرافی نکشانند» برخی مواقع دولت آقای روحانی احساس می‌کند که به ناچار باید وارد برخی مشاجرات سیاسی شود در حالی که نیازی نیست که وی وارد شود و اگر نیازی باشد بهتر است دیگران وارد شوند. حتی گاهی استیضاح وزرا نباید به عنوان یک مسئله منفی تلقی شود و می‌توان آن را به یک فرصت برای تقویت دولت تبدیل کرد. به هر حال مخالفین دولت از اهرم های فشار در اختیار بهره می‌برند. اما دولت نباید طوری رفتار کند که باعث هماهنگی و وحدت عمل بین افراطیون و معتدلین جناح اصولگرا درمجلس در جهت برخورد با دولت شود.

پیک نت 25 آبان

 
 

اشتراک گذاری: