ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 مهر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه با نخست وزیر لبنان

در مبارزه با داعش

نگران سرنوشت سوریه هستیم

 
 
 
 
 

 

"تمام سلام"، نخست وزیر لبنان درباره داعش، اختلافات ایران و کشورهای عربی و بهره گیری های اسرائیل از اوضاع متشنج و جنگی منطقه با روزنامه لبنانی السفیر مصاحبه کرده و دیدگاه های خود را مطرح کرده است. واقع بینی نخست وزیر لبنان دراین مصاحبه، حتی اگر تا حدودی متاثر از موقعیت حزب الله در لبنان و نظرات سید حسن نصرالله هم باشد، نشان دهنده آن تفاوت نظر واقع بینانه ایست که در حاکمیت لبنان در مقایسه با جنجال آفرینی های امام جمعه ها و برخی فرماندهان سپاه پاسداران وجود دارد. نکات مهم این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

 

ائتلافی که به رهبری امریکا برای مبارزه با داعش تشکیل شده می گوید که می ‌خواهد گروه‌های تروریستی را ریشه کن کنند. سئوال اینست که برای این هدف باید منطقه عربی تخریب شود تا اسرائیل خرسند شود؟ ما هم مانند برخی دیگر از کشورها در باره این ائتلاف و اهداف آن دچار تردید و نگران سرنوشت سوریه هستیم.

ما میدانیم که در سوریه طرح هائی برای مرحله انتقالی وجود دارد، درعین حال که اعتقاد داریم این مساله در وهله نخست در گرو توافق روسیه - آمریکا است. امکان تحقق این امر وجود دارد یا خیر؟ مساله‌ای است که حدس آن دشوار است.

 پیشنهاد ما اینست که تمام طرف‌های تاثیرگذار در منطقه، بویژه عربستان، کشورهای حوزه خلیج فارس، مصر، ایران و ترکیه برای حل و فصل بحران‌های منطقه مشارکت کنند. تاکنون کشورهائی مانند لبنان بهای سنگینی بخاطر اختلافات این کشورها پرداخته اند.

اخیرا پیشرفتی در روابط عربستان و ایران بوجود آمده،وزیر خارجه ایران قرار است به عربستان سفر کند. ما هم اعتقاد داریم که حل و فصل مسائل به زمان نیاز دارد.

اوضاع کنونی نشان میدهد که غرب نمی‌داند در جنگ با داعش به کجا می‌رود. این مساله به معنای آنست که اگر مدت زمانی طولانی وضع به همین منوال ادامه یابد، مذاکرات میان فلسطینی ها، اعراب و اسرائیل برای صلح به تعویق می افتد و این همان چیزی است که اسرائیل می خواهد. اسرائیل از وضع کنونی و بویژه از اختلافات موجود میان ایران و کشورهای عربی بهترین بهره را می برد.

پیک نت 12 مهر

 
 

اشتراک گذاری: