ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 تیر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

گزارش روزنامه "حریت" چاپ ترکیه

برگزاری همه پرسی اعلام

استقلال در کردستان عراق 
 
 
 
 

بدنبال انتشار گزارش فایننشال تایمز در باره قطعی شدن تبدیل دولت خودگردان کردستان عراق به یک کشور مستقل که خبر آن در شماره روز گذشته پیک نت منتشر شد، روزنامه حریت چاپ ترکیه گزارش زیر را منتشر کرد:

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق پس از دیدای با نیکولای ملادنف، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق گفت: ما از سازمان ملل می‌خواهیم تا در رفراندومی که تا چند ماه دیگر برای اعلام استقلال کردستان عراق برگزار می کنیم مشارکت و نظارت کند.

در ماده 140 قانون اساسی عراق آمده است، یک رفراندوم می‌تواند در مناطق مورد مناقشه با هدف تعیین خواسته مردم برای اینکه می‌خواهند چه نوع دولتی در آنجا تشکیل دهند برگزار شود.

کرکوک جزو منطقه کردستان عراق است و دولت کردستان مجبور نیست بهای سیاست‌های اشتباه بغداد را بپردازد.

بارزانی همچنین در مصاحبه با شبکه خبری بی‌ بی‌ سی گفت که رفراندوم برای اعلام کردستان بعنوان یک کشورمستقل حق طبیعی مردم کردستان است.

آنچه که اخیرا درعراق روی داده نشان دهنده حق کردستان برای استقلال است و از این به بعد، ما کتمان نخواهیم کرد که هدف ما این است. عراق عملا تجزیه شده است. آیا قرار است ما هم در این وضعیت فاجعه باری که کشور گرفتار آن است باقی بمانیم؟ حالا من و مردم هستیم که در باره استقلال تصمیم می‌گیریم. ما ظرف چند ماه آینده، در این مورد همه‌پرسی برگزار خواهیم کرد.

خبرگزاری کردپرس نیز در گزارشی در روز ١ ژوئیه به نقل از یک عضو ائتلاف کردستانی، بزرگترین جناح در پارلمان این منطقه نوشت که مسعود بارزانی با درخواست دولت عراق جهت خروج پیشمرگ‌های کرد از کرکوک مخالف است زیرا از نظر او، این مناطق متعلق به کردستان است. 

پیک نت 11 تیر

 
 

اشتراک گذاری: